Tovább csúszik a 3-as metró felújítása. Tarlós István reményeivel ellentétben legkorábban ősszel kezdhetnek hozzá a vonal infrastruktúrájának felújításához. Így aligha rendezhetnek csinnadrattás avatót a 2019 őszi önkormányzati választásokra.
A kormánynak kedves üzleti körökre kellett várni a 3-as metró újabb felújítási tenderének meghirdetésével – értesült a hvg.hu. A városházáról, illetve üzleti körökből származó információnk szerint a március elején megjelent új közbeszerzési pályázat kiírásával a BKV-nak tanácsos volt megvárnia a kormánnyal jó kapcsolatot ápoló, a tendereken a 2010-es választások után is kiemelkedően teljesítő cégek, illetve a munkába bevonandó alvállalkozók közbeszerzési eltiltásainak lejártát.
A 4-es metróbotrányban érintett cégekből Mészáros partnerei
A vonal rekonstrukciójára kiírt első nemzetközi tenderen induló építőipari cégek mindegyike jelentős darabot hasított ki a most támadások kereszttüzébe került 4-es metróberuházásból is. Az OLAF által jelentősen túlszámlázottnak ítélt, illetve korrupciós gyanúba kevert szerződések okán több, mint 15 milliárdot a Strabag és a Swietelsky miatt kellene visszafizetni. Az ennek nyomán esetlegesen fakadó perek egyelőre senkit sem zavarnak. Amit némiképp magyaráz, hogy mindkét cég – felismerve az új idők szavát – egyre több szálon kötődik a miniszterelnök kedvenc gázszerelőjének üzleti érdekeltségeihez.
A Swietelsky például több vasúti beruházásra is összeállt a Mészáros érdekkörébe tartozó R-Kord Kft.-vel. A cégpáros közösen hozta össze a felcsúti kisvasutat is. A győr-gönyüi kikötőfejlesztésre a Mészáros és Mészáros Kft.-vel, illetve az előző fővárosi pályázatokon a hírek szerint szintén elindult Hídépítő cégcsoport egyik tagjával alkottak konzorciumot. De ott volt a jelentkezők között a Strabag is, amely korábban hulladéklerakókat épített közösen Mészáros vállalkozásával.
A büntetett cégek is nagyon szeretik a focit
A Strabag és Swietelsky más módon is biztosítja helyét a közbeszerzési piacon. Százmilliókat öntenek az Orbán Viktor, illetve Mészáros Lőrinc számára oly kedves focicsapatok számláira szponzoráció címén.
A Swietelsky-csoporthoz tartozó Vasútautomatika Kft.-t tavaly áprilisban vette meg Mészáros Lőrinc eszéki fociklubjának alelnöke, Ferenc Sakalj. A focicsapat támogatói közé időközben feliratkozott a TRSZ Gyenge és Erős Áramú Hálózatépítő Kft. is, amely viszont a Strabag konzorciumi partnereként nyert többször is magyar közbeszerzéseken. Így például a csornai elkerülő utat nettó 13,8 milliárdért építheti konzorciumi partnerével, míg egy másik Strabag leánnyal a Budapest–Esztergom-vasútvonal villamosítására és felsővezeték építésére kiírt pályázatot nyerte meg 33,7 milliárdos vállalási árral.
A cég ügyvezetőjének fia, Aczél Zoltán a Strabag és az Alstom jól ismert lobbistája volt az időközben felszámolt bécsi székhelyű Eurocontacton keresztül. De ennek érdekkörébe tartozó vállalkozáson keresztül lobbizott Budapesten az Alstom is a 4-es metró kocsitenderen. Aczél apósa és üzlettársa, Terner Géza az egyetlen, akit a 4-es metró ügyében köröznek. A család hazai politikai és üzleti körökbe való beágyazottságáról a múlt heti számában írt a HVG.
Mennyi pénzt éget el a 3-as metró?
Nagy kérdés, hogy mennyit kérnek a 3-as metró felújításáért. A vonal rekonstrukciójára – beleértve az alagutakat, az állomásokat, illetve az automata vezérlő és áramellátó rendszert – tavaly meghirdetett közbeszerzési pályázatra érkezett ajánlatok ugyanis jócskán meghaladták a kezdetben 160 milliárdra becsült, majd 120 milliárdra lefaragott mérnökárat. Tarlós István főpolgármester 171 milliárdos legolcsóbb ajánlati árról beszélt és kartellt kiáltott. Furcsállotta ugyanis, hogy a kivitelező cégek szinte fillérre ugyanazt az összeget mondták be.
A tenderre rálátó szakemberek egyfajta „alkotmányos felárra” gyanakodtak. De kétségtelenül felfelé srófolta az árakat az is, hogy a főváros a leendő kivitelezőkre hárított volna minden felelősséget és extra költséget.
Így például a győztesnek saját zsebből kellene fedeznie a hiányzó engedélyek beszerzéséből fakadó kockázatot, illetve a hatóságok szabta feltételek teljesítését. Az is a pályázókat terhelné, ha a kiíráshoz csatolt felmérésben leírtaknál rosszabb állapotot tapasztalnának a föld alatt. A fel nem tárt hibák kockázatát 30-40 százalékosra taksálták.
Ha nem vigyáznak, beelőzi őket a HÉV
A főváros jóval alacsonyabb összegű ajánlatokat vár, mondván az új tendert az azóta elkészült, részletesebb kiviteli tervek alapján írták ki. Ráadásul újra csökkentették a műszaki tartalmat. Így nem minden állomáson lesznek liftek. Bár a teljes akadálymentesítésről soha nem volt szó, ez ugyanis túlságosan megdrágítaná a projektet. Holott az unió már jól érthetően megüzente: a 137,5 milliárdnál nem ad többet. Pontosabban ez az összeg már a magyar kormány 15 százalékos önrészét is tartalmazza.
A kabinet egyébként a hvg.hu információi szerint még mindig nem adta be hivatalosan az uniós támogatási kérelmet. Közben felmerült, hogy a most már konkurens HÉV társaság ugyanebből a 180 milliárdos keretösszegű operatív programból kérne elaggott járműparkjának cseréjére.
Ebben a tempóban 2020-ra lesz felújított 3-as metró
Orbán Viktor tavaly 50 milliárdot ígért Tarlós Istvánnak egyik látogatásakor, de kormánydöntés azóta se született erről. A kabinet, illetve a fejlesztési minisztérium akkor kíván a dologgal foglalkozni, amikor lezárul az infrastruktúratender, és ismertté válik a vállalási ár. A frissen kiírt három új alagút-állomás kivitelezési tenderen április végéig várják az ajánlatokat.
Az egyelőre el sem nyert uniós támogatás meg lassan megromlik. A beruházást 2014–2020 közötti pénzügyi ciklusban kívánták megvalósítani. Az elnyert támogatást egyébként 2023-ig lehet felhasználni. Addig még van idő. Csakhogy már az indulás is kétéves késésben van. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes 2015 májusában még abban bízott, hogy a vállalkozási szerződést 2015. július 1-ig aláírják. Az üzembe helyezés tervezett határideje akkor 2017. december 31. volt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.