Gazdaság hvg.hu 2017. március. 13. 18:10

A kormányközeli CBA-nak is fájna a házhoz szállítás megsarcolása

Ha az újabb ötlet valósággá válik, a vásárlóknak egy kicsit megint rosszabb lesz. De nem csak nekik. Baráti cégnek is jut a multikra zúduló kormányzati össztűzből.

Úgy fest, a kormánynak csak az a fontos, hogy üsse a kereskedelmi multikat, az sem számít, ha eközben néhány gyomrost a hazai láncoknak is bevisz.

Ugyanis a ma kezdődő egyeztetésekre – ahol a külföldi tulajdonú áruházláncok nincsenek ott – bevitte vadonatúj ötletét, hogy környezetterhelési díjjal terhelné a házhoz szállítási szolgáltatást is. A díj mértéke a napi fogyasztási cikkeket árusító cégek éves árbevételének meghatározott százalékát tenné ki.

A tervezett megszorítás egyelőre a Tesco és az Auchan mellett a CBA-nak és a GRobynak is fájhat, e láncok is üzemeltetnek ugyanis házhoz szállítást. Persze csak egy mozdulat ezt is úgy kiszabni, hogy a kormánynak kedves CBA-ra valahogy mégse vonatkozzon. A GRoby meg a maga pár üzletével sok vizet nem zavar a piacon.

Fülöp Máté

"Házhoz szállítási szolgáltatásunkat nemrégiben teljesen megújítottuk. Ettől a lépéstől komoly forgalmi növekedést remélünk, mely az elmúlt hetek tapasztalatából kiindulva teljesülni is fog. Az online piac folyamatosan bővül, így nagy hangsúlyt kívánunk helyezni ezen üzletágunkra" – közölte lapunkkal másfél hónapja a CBA.

A környezetvédelmi ügyekre szakosodott Levegő Munkacsoport lelkesen tapsol az újabb sarcnak, mondván, "indokolt a kormány azon szándéka, amely célzott anyagi hozzájárulást vagy nagyobb szerepvállalást vár el a kereskedelmi vállalatoktól a környezetvédelemben". De vajon ebben az esetben erről lenne-e szó? Elég álságosnak tűnik ugyanis a környezetterhelési díj elnevezés mögé bújtatni a központi költségvetés újabb kiegészítését. Mérlegelték-e a javaslat kidolgozói, hogy egy házhoz szállító furgon hány, a belvárosból a város szélén fekvő áruházba közlekedő személyautót vált ki? Másfelől 2017-ben igazán progresszív elgondolás nehezíteni az elektronikus kereskedelmet, pont olyan, mint a napenergia helyett a ligniterőműveket erőltetni. És azt kiszámolta valaki, hogy a szolgáltatás fejlesztésének lassítása, vagy uram bocsá', felfüggesztése hány új munkahelyet lő ki? Vagy a meglévő dolgozók fizetését csökkentik-e a vállalatok?

Hasonló kérdéseket vet fel a blokkk.com kiskereskedelmi szakblog is, amely szerint "nagy melléfogás lenne a házhoz szállítás megadóztatása". Ellenkezőleg, a webshop léte már önmagában is kifejezetten környezetbarát megoldás, a városszéli áruházba ki nem autózók kibocsátása mellett meg lehet "spórolni" a központi raktárakból a városi áruházakba szállítás kipufogógázát is.

A blog úgy látja, hogy a sarc szándéka mellett

a hagyományos boltok szószólói szeretnének teret nyerni, ami pusztán egy lobbiérdek.

A belengetett újabb sarc amúgy – hasonlóan a pár napja megszellőztetett első multisarcos csomaghoz – kitűnően hozzáteheti a magáét a multiláncok eredményének faragásához, ami azért is érdekes, mert jövőre már él az a szabály: a két egymást követő veszteséges év után a cégek nem működhetnének, pontosabban automatikusan elvesztenék jogosultságukat a napi cikkek árusításához.

Ami titok, az titok
A multik menetrendszerűen nem árulják el, hogy bevételeikből mekkora részt tesznek ki a kiszállított termékek. Annyit azért lehet sejteni, hogy a Tesco a piacvezető, már csak azért is, mert az Auchan csak pár hónapja lökte be a házhoz szállítás motorját. A legkisebb a legközlékenyebb, a teljes GRoby cégcsoport (5 fizikai üzlet és a házhoz szállítás) forgalmának közel negyedét teszi ki az online üzletág. A fejlődés folyamatos, két számjegyű növekedéssel zárták a múlt évet, és idén is hasonlóra számítanak.

Az Auchan pár hete azt mondta lapunknak, hogy bejönni látszanak az elképzelései. "Az online rendelések száma a várakozásoknak megfelelően alakul, és a terveinknek megfelelően növekszik, ahogy bővítjük szolgáltatásunkat."

A rendszer kialakításának költségei azonban a teherrel feltehetően lassabban térülnek meg. Az újabb díj le is lassíthatja a fejlesztések tervezett ütemét, így tartva a fogyasztói szolgáltatások szintjét kényszerből a lehetségesnél bőven alacsonyabban.

Bár részleteket egyelőre nem nagyon tudni, nagy kockázattal nem jár annak vélelmezése, hogy az újabb költségnövelő tételt a vásárlók pénztárcájából egyenlítik ki a boltok.

A vevőknek tehát, ha lehet, kicsit megint rosszabb lesz.

Túry Gergely

Talán készültek most is hatástanulmányok, mint a munkaanyagként kezelt, múlt héten megszellőztetett elképzeléscsomaghoz – ahogy Lázár János állította –, ha igen, úgy azokat is kikérjük majd – igaz, a Miniszterelnökségnek még korábbi kérdésünkre sem sikerült választ adnia.

Cikkünk megjelenése után a Levegő Munkacsoport azt közölte velünk, hogy 20 éve helyteleníti a nagy bevásárló központok építését, forgalomgerjesztő hatásuk és annak környezetterhelése miatt. A házhozszállítást  viszont már 20 évvel ezelőtt is környezetkímélő tevékenységnek tartotta, és ma is ezen az állásponton van, hiszen ezzel számos egyéni autóút váltható ki, az egységnyi házhoz szállított árura lényegesen kevesebb megtett kilométer és így környezetterhelés jut. A nagy bevásárlóközpontok esetében ez épp a túlnövekedett, arányt vesztett egyéni gépjárműközlekedés  környezetterhelésén enyhít. Tehát a kormány azon törekvésével, hogy az egyéni bevásárló közlekedés okozta környezeti károkat kompenzálni szükséges,a szervezet egyetért, a kérdés legfeljebb az, ezt milyen módon kívánják végrehajtani.

zöldhasú
Hirdetés