A Déli pályaudvarról átszállás nélkül eljuthatunk Rákoskeresztúrra, Gödöllőre vagy Csömörre, ha megvalósul az M2 és a HÉV összekötése, illetve kiépül egy új szárnyvonal, amelynek tervezésére most kapott megbízást a Főmterv.
A Budapesti Közlekedési Központ már 2013-ban a nagy múltú tervezőcéget választotta ki, hogy csaknem félmilliárd forintért megvalósíthatósági tanulmányt készítsen a 2-es metró és a gödöllői HÉV (H8) összekötéséről. A mostani tenderen ugyancsak a Főmterv győzött, ennek a feladatnak az elvégzéséért viszont már kereken 5 milliárd forint üti a mérnökök markát. Pedig ez még csak a tervezés.
A pályázat kiírása szerint a Főmtervnek felül kell vizsgálnia saját megvalósíthatósági tanulmányát, amelyet ki kell egészítenie az új ötlettel, a rákoskeresztúri szárnyvonal részletes megvalósíthatósági tanulmányával. Az engedélyezési, majd a kivitelezési tervekben pedig ki kell találnia, merre vezessen, hogyan nézzenek ki a vasúti pályák, a peronok, a biztosító berendezések, a találkozások a közutakkal, közművekkel.
Az érintett agglomerációs települések (Gödöllő, Csömör, Kerepes, Kistarcsa, Mogyoród és Nagytarcsa) lakóinak száma az elmúlt 15 évben 150 százalékkal, autóik száma pedig 2000 óta 68 százalékkal nőtt. Ők adják a Budapestre a városkörnyékről érkezők 12 százalékát.
A két vonal, az M2 és a H8 az Örs vezér terén találkozik. A vasúti pálya a Pillangó utcai állomásnál süllyed a föld alá, majd a Körvasút megállóhelynél bukkan a felszínre. Az Örs vezér tere állomást a tervek szerint a Kerepesi út közepén, a jelenlegi gyalogosaluljáró alatt alakítják ki, a –2. szinten. Az új állomásról közvetlenül el lehet sétálni majd a két nagy bevásárlóközpontba, illetve a Kerepesi út és a Gyakorló köz lakótelepei felé. Az állomást mozgólépcsőn és lifttel is meg lehet majd közelíteni.
A rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításának terve azért merült fel, mert a belvárostól a XVII. kerület fekszik a legtávolabb, területének mindössze 25 százaléka közelíthető meg a belvárosból 45 percen belül, míg a metró kiépítésével ez az arány 45 százalékra változna.
Az elképzelés szerint a rákoskeresztúri szárnyvonal Rákosfalvánál, a Körvasútnál ágazna ki az akkorra már összekötött M2-es metró és a H8-as hév nyomvonalából.
A „kiágazás” többnyire a felszínen vezetne egészen Akadémia-újtelepig, ahonnan föld alatt futna tovább. A XVII. kerületben 4 állomást terveznek. Rákoskeresztúr városközponttól a menetidő a jelenlegi 35 percről 23 percre csökkenne a belváros felé. A Déli és Gödöllő között az utazási idő egyharmadának a megspórolásával számolnak.
A Főmterv 1950-ben alakult, 1992-ben privatizálták, amikor dolgozói tulajdonba került, és azóta is 10 irodában 200 mérnököt foglalkoztat. Most két konkurenst utasított maga mögé, az Uvatervet és a Speciálterv-Ring Mérnöki Irodát.
A tervezés keretszerződése azonban (legfeljebb) 8 évre szól, úgyhogy még marad pár év, amíg az átszállások és a rákoskeresztúri dugók miatt hosszabb ideig utazhatunk.
Többet lophattak a 4-es metrónál, mint amit visszafizettethet az EU
Mintegy 167 milliárd forintos károkozást tárt fel a 4-es metró beruházása során jelentésében az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF), az Európai Bizottság pedig 76,6 milliárd forintos büntetés megfizetésére kötelezheti Magyarországot - közölte Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.