Gazdaság hvg.hu 2016. november. 25. 12:54

Black Friday: Öt tudományos tipp vásárlási kórság ellen

Óriási leértékelés! Csak ma! Sok vásárló ezt hallva annyira beindul, hogy rengeteg dolgot megvesz, amire semmi szüksége sincs. A vásárlási mánia éppen úgy szenvedélybetegség lehet, mint az alkoholizmus vagy a kábítószerezés.


A neuromarketing a jövő tudománya?

Nem racionális, hanem gyakran érzelmi alapon döntünk a vásárlás során- ez derül ki a Buffalo-i állami egyetem kutatásaiból. A tudósok immár nem kérdőíveket elemeznek, hanem az agyhullámokat vizsgálják. A vásárlás folyamata ugyanis nem annyira racionális, mint inkább ösztönös folyamat. A dopamin termelése az, mely hatalmas örömöt okoz sikeres vásárlás esetén. Csakhogy a csúcspontot majdnem minden esetben követi a mélypont. A kiábrándulás! Milyen hülye voltam! Gyakori a bűntudat. Miért vettem megint valamit, amire egyáltalán nem volt szükségem –írja a tanulmány eredményeit ismertetve a BBC.

 Hogyan védekezzünk a vásárlási szenvedély ellen?

1. az árat csak legutoljára nézzük meg! Ne annak alapján döntsünk, hogy valami milyen olcsó! Azt döntsük el: kell-e nekünk a szóban forgó termék?
2. halasszuk el a vásárlást! Meglátni és megszeretni egy pillanat műve- ezt gyakran mondják- főleg a női vásárlók. Csakhogy ez a döntés érzelmi alapon születik. Jobb otthon racionálisan végig gondolni: mit akarok venni és miért? Csak utána kérdezzük meg magunkat: mennyiért?
3. ne versenyezzünk! Mindig van, aki nálunk ügyesebb abban, hogy olcsóbban vásárol meg jobb minőségű árut. Ebben a versengésben csakis veszíthetünk.
4. ha lehet, akkor ne vásároljunk az interneten! Csak különleges dolgokat keressünk ott! Ha ugyanis elragad a vásárlási szenvedély a számítógép előtt, akkor senki sem tudja hatékonyan kontrollálni azt.
5. ha már megvettük az árut, akkor legyünk vele elégedettek! Ne legyen bűntudatunk! Ha ugyanis elkerüljük a vásárlás utáni mélypontot, akkor nem tör elő a vágy, hogy újra a csúcsra jussunk.

Ezt tanácsolják az új tudomány, a marketing és pszichiátria összevonásából keletkezett neuromarketing szakértői. Akik persze nemcsak a vásárlóknak, de az eladóknak is jó tanácsokkal szolgálnak, hiszen ők is a piacról élnek.

zöldhasú
Hirdetés