2016. november. 13. 09:25 MTI / hvg.hu Utolsó frissítés: 2016. november. 13. 09:39 Gazdaság

Oroszországi helyzetjelentés a budapesti metrókocsikról

Kevés a hasznosítható anyag az M3-as metró kocsijaiban - közölte a felújítást végző orosz cég magyar újságírókkal.

Az M3-as vonalán használt metrókocsik gyártója, az orosz Metrowagonmash magyar újságíróknak mutatta be a budapesti szerelvények felújítását. Daria Marku, a cég külföldi kapcsolatokért felelős vezetője egy kerekasztal-beszélgetésen azt mondta, más méretűek lesznek a kocsikon az ajtók, megváltozott a tető is, ezért csak a karosszéria kisebb részét tudják használni a felújítás során, az elemek 70 százalékát cserélni kell. Elsőként a legrégebbi kocsikat hozták vissza, mert azokat, megfogalmazása szerint, "csak egy kis festék tartja össze", ezért a kocsiszekrények legnagyobb részét ki kellett cserélni.

A cég gyártási kapacitása évente négyszáz kocsi. A magyar megrendelés 222 kocsira szól, ám a szerződés szerint Budapestre csak 2018-ban szállítják le az utolsó darabokat, mivel a BKV kikötötte, hogy a budapesti flottából ötnél több szerelvény nem hiányozhat egyszerre. A Metrowagonmash becslése szerint a prototípus szerelvény január második felében szerezheti meg a magyar hatóságoktól a típusengedélyt, és az első szerelvény akár január végén forgalomba állhat (a BKV ugyanezt márciusra ígéri). Ezt követően havonta legalább kettő érkezik majd Budapestre.

A forgalomba helyezést követő három évig teljes körű garanciát vállalnak a szerelvényekre. Arról egyelőre zajlanak a tárgyalások, hogy ezeket a feladatokat magyar vagy orosz szakemberek végezzék-e, de a Metrowagonmash szakemberei Budapesten lesznek.

Vlagyimir Dzjuban projektvezető elmondta: korábban attól tartottak, a régi pálya árthat a kocsiknak. A cég azonban elvégezte Budapesten a saját méréseit, és bebizonyosodott, hogy az M3-as metró vágányai nem okozhatnak kárt a szerelvényben, legfeljebb a komfortfokozata nem olyan magas, mintha új pályán közlekedne. A fő problémát a projektvezető szerint az ingadozó állomási feszültség okozza, ezzel Moszkvában is küzdenek.

A Moszkva melletti Mityiscsiben lévő üzemben kiállítottak egy, a moszkvai metróvonalra szánt prototípus szerelvényt, amely energia-visszatápláló hajtással, LED-es fényszórókkal rendelkezik, teljes hosszában átjárható, wifivel is felszerelték és formaterve is az új korszakot idézi, szemben a moszkvai metróban most is futó, jelenleg gyártott típusokéval.     Daria Marku az árkülönbséget firtató kérdésekre válaszolva azt mondta, legújabb szerelvényük ára az új CAF és Alstom metrók árával van egy szinten. Ha Budapest új szerelvényeket kért volna a felújítás helyett, az 15-30 százalékkal drágább lett volna - tette hozzá.

A BKV és a Metrowagonmash tavaly augusztusban írta alá a budapesti M3-as metróvonal járműparkjának korszerűsítéssel egybekötött felújításáról, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások és eszközök szállításáról szóló szerződést. Az orosz cég 219,1 millió euróért (mintegy 68 milliárd forintért), 33 hónap alatt végzi el a 37 - egyenként hat kocsiból álló - szerelvény felújítását.

zöldhasú
Hirdetés