Jóllehet, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tavaly szeptemberben 150 villámtöltő telepítését ígérte, az erre szánt 7 milliárd forintból a villanyautók "tankolására" alkalmas rendszerekre máig nem költött egy fillért sem az állam. Sőt, most az NGM illetékes államtitkársága az ígéret optimalizálását – vagyis: 150 helyett 50-re redukálását – ígérte meg csupán. A tárca szerint a 906 elektromos autó kiszolgálására éppen elég a 93 töltőállomás.
Az országban ma több mint 90 helyen lehet nyilvánosan feltölteni az elektromos autókat. Az állam által ígért 150 töltőállomásnak azonban nyoma sincs. Ennek azt tekintve van különös jelentősége, hogy míg tavaly a statisztikák szerint összesen 342 zöld rendszámos autó közlekedett Magyarországon, a számuk mostanra meghaladja a 900-at.
Varga Mihály miniszter tavaly szeptemberben a Jedlik Ányos-terv részeként, az e-mobilitás felpörgetésére is hivatkozva 150 darab, a piacon elérhető legmodernebb töltőállomás kiépítését ígérte, valamint további 300 gyors-, illetve 800 normál töltő telepítésének szükségességéről is nyilatkozott – idézte fel a vg.hu annak okán, hogy egyetlen állami gyorstöltő sem épült. Sőt, mint azt Lepsényi István, a tárca államtitkára nemrég a Magyar Villanyautó Klub Egyesületével (Mavak) közölte: optimalizálják az ígéreteket. Ez annyit jelent, hogy legfeljebb 50 villámtöltő lesz, de még azoknak is keresik a helyét.
A Chargingpoint.com adatai szerint egy év alatt 50 százaléknál nagyobb növekedés történt e területen, és jelenleg 93 töltőponton összesen 213 csatlakozón keresztül lehet nyilvános helyen elektromos autókat tölteni. Ez azonban európai viszonylatban sem jelent túl sokat, mivel Magyarország ez alapján az európai toplista 22. helyén áll.
Cikkünk megjelenése után az NGM közölte: a 93 elektromos töltőállomás a 906 darab forgalomban lévő elektromos autó kiszolgálására megfelelő mennyiség. Norvégiában, Dániában és Németországban is az a bevett alapelv, hogy az autók és a nyilvános töltők aránya 10 az 1-hez. A kormány ennek ellenére tovább szeretné bővíteni a mindenki által elérhető elektromos töltőhálózatot, a nemzetgazdasági tárca ezért hamarosan kiírja azt az 1,2 milliárd forintos pályázatot, amely 1000 darab töltőpont létesítését teszi lehetővé az önkormányzatok számára. Az ehhez szükséges forrás már rendelkezésre áll - írták.
Ha az új kocsija nem elektromos lesz, kinevetik majd a gyerekei
Miért venne valaki középkategóriás benzinmotoros autót nagyjából ugyanannyiért, mint amennyiért most már egy gyakorlatilag nulla vagy elhanyagolható fenntartási költségű elektromos autó kerül? Úgy tűnik, túljutott a billenőponton az elektromos autók piaci térnyerése, és elérhető közelségbe került a korábban csak vizionált utcai hatalomátvételük - a világ fejlett részeiben mindenképpen.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.