A magyar gazdaságnak több szakmunkásra, technikusra van szüksége - mondta Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke egy szakképzési konferencián.
Parragh László szerint hiányzik a pályaválasztási tanácsadás rendszere, az üzemlátogatás, a modern termelésbe bevonható és széleskörű alapismeretekkel rendelkező munkavállaló, előnytelen a képzési struktúra, bizonytalan a szakmai tudás, az alapfokon megszerezhető kompetenciák gyengék, merev a felsőoktatási rendszer, valamint nem jellemző az élethosszig tartó tanulás.
Paragh László szerint a magyar oktatási rendszer egyik fő problémája, hogy a különböző struktúrák nem épülnek egymásra, és jelentős többletkapacitással működnek.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke úgy értékelte, hogy óriási a verseny a diákokért, és az oktatási intézmények egy része a minél több tanuló megszerzésének egyik eszközeként a színvonal csökkentését választja.
A konferencián Parragh László felhívta a figyelmet a középfokú képzésben a gimnáziumok jelentős elszívó hatására, aminek eredményeként egyre kevesebben jelentkeznek a szakképzőkbe, példaként említette, hogy 2012-2016 között a jelentkezők aránya gimnáziumoknál a korábbi 37 százalékról 41 százalékra emelkedett, a szakképzők esetében 63 százalékról 59 százalékra csökkent.
Az NGM-nek dobott át iskolákat a kormány, nem tudják, mi lesz
A MKIK elnöke szólt arról, a kapacitástöbbletet érzékelteti, hogy a 2016/2017-es tanévben a felvételkor meghirdetett helyek száma a duplája a felvettek létszámának. Hozzátette: ebben a tanévben a továbbtanulásra jelentkezők 22 százaléka szakközépiskolába, 35 százaléka szakgimnáziumba, 40 százaléka gimnáziumba jelentkezett.
Parragh László szerint a szakképzés javítására megoldás lehet a szakgimnáziumok erősítése, a duális képzés elterjesztése, a kompetenciamérés és a tudásszint-ellenőrzés kialakítása, a digitális tudás tananyagba emelése. A reálgazdaság igénye, hogy a középfokú és a felsőfokú szakképzés közötti most még meglévő merev határ megszűnjön - tette hozzá.
A konferencián nem aratott osztatlan sikert, mikor Parragh egy kérdésre válaszolva arról beszélt, az évek óta ugyanazt tanítóknál a felkészülésre meghatározott idő sok.
Az utat többen vitatják
Az MKIK-nak nagyon nagy a szava az oktatásban, az elképzeléseket viszont nagyon sok szakember kifogásolja. A szakiskolákban a közismereti tárgyak csökkentése verte ki a biztosítékot, de szakközépikolai tanterv átalakítását is katasztrofálisnak tartják kutatók, egyikük szerint generációk életét teszi tönkre a kormány. Bár az új rendszer szeptembertől feláll - a szakközépből szakgimnázuim lesz - az iskolák vezetői egyelőre sötétben tapogatóznak: lesz például egy új tárgy, az összevont természettudományok, ám azt múlt héten még nem tudták, mit is kellene tanítani, és főleg miből.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.