Gazdaság hvg.hu 2016. április. 05. 15:47

Felejtsen el mindent, amit a bankokról képzel

Leszállunk a lóról, és átülünk egy autóba – ilyen mértékű változást vizionálnak a banki szolgáltatások átalakulásának a szakértők. Nem biztos, hogy banktól fogunk kölcsönt felvenni, az utalásoknál elég lesz a Facebook-ismerősünket megjelölni a bankszámlaadatok megadása helyett, és ha a bank felismeri, hogy többet költünk a szokásosnál, akkor figyelmeztet. Mobilunk segítségével hangvezérléssel válthatjuk majd a forintunkat euróra, megtakarításainkat pedig algoritmusok kezelik extrém olcsón – a drága banki szakemberek helyett. A Bankmonitor elemzése.

Szomorú, de megkérdőjelezhetetlen valóság, hogy ma a szlovák, de még a török bankpiac is fejlettebb technológiai megoldásokat ad az ügyfeleinek, mint a magyar. Ennek részben az az oka, hogy a 2008-as pénzügyi válságot követően a devizahitelezés veszteségei és a banki különadók az elmúlt 7 évben konkrétan több ezermilliárd forintot facsartak ki a magyar bankszektorból. Ennek egyenes eredménye, hogy a technológiai fejlesztés vonalán kizárólag a szabályozói változásokból adódó informatikai kiigazítások valósultak meg – minimális kivételektől eltekintve.

Stiller Ákos

Bár mostanában újra megjelent a hazai bankpiacon a fejlesztési kedv, ennek dinamikája és várható eredményei még erősen kérdésesek. A magyar hitel- és pénzintézetekről szóló törvényt (Hpt.) olvasgatva ma leginkább olyan érzésünk lehet, hogy az internet még nem létezik Magyarországon. Üvölt az online terület szabályozatlansága, és a bankok sok esetben arról számolnak be, hogy törvénykezési hiányosságok miatt nem tudnak fejleszteni.

Egy napsütéses szombaton, a közeljövőben

Kata a Margitszigeten sétálgat. Értesítést kap az okostelefonjára (a banki alkalmazásától), hogy kedvenc márkája ma 20 százalékos leárazást tart a legközelebbi bevásárló központban. Öt perc múlva már a boltban van és válogat. A pénztárnál mobilalkalmazáson keresztül fizet. Az applikáció a tárolt bankkártyái közül automatikusan kiválasztja, hogy az adott boltban melyik kártyája használatával kapja a legtöbb pénzvisszatérítést. A mobilja azonban még a fizetés előtt figyelmezteti, hogy várhatóan 50 ezer forintos negatív egyenleggel fogja elérni a hónap végét, és megkérdezi, hogy biztosan mindent meg szeretne venni? Kata nem tud ellenállni, vásárol. Ezt érzékelve az applikáció 3 átmeneti hitellehetőséget ajánl fel neki.

Kata azonban nem szereti a hitelt, egyik barátjától kér kölcsön két hétre, amikor délután együtt kávéznak. A barátja előveszi a mobilját, elindítja a banki alkalmazást, mely nem kéri kódok bepötyögését, csupán annyit, hogy nézzen a kamerába és mondjon két mondatot. A retina- és hangalapú azonosítás után a Facebook-ismerősök közül az alkalmazás kiválasztja Katát, és az 50 ezer forintos utalás már el is indult – egyetlen bankszámlaadat megadása nélkül.

Ön milyennek szeretné látni a jövő modern banki szolgáltatásait? Kattintson és mondja el véleményét

Ehhez képest a nemzetközi fejlődés olyan mértékű, hogy az Economist Intelligence Unit 2016-ban több mint 200 globális banki vezető megkérdezésével végzett felmérése szerint 2020-ban a ma Magyarországon ismert hagyományos, tranzakcióalapú banki megközelítés már halott lesz. A banki vezetők 64 százaléka szerint 2020-ban a lakossági banki szolgáltatások teljes mértékben automatizáltak lesznek, a bankfiók és a készpénz szerepe visszaszorul. Dániában a Jyske Bank például már az év végégig megszünteti a pénztári szolgáltatásait, vagyis nem lesz készpénzkezelés a bankfiókban. A folyamatok teljes digitalizációja és automatizálása hasonló szerepet fog betölteni, mint a modern ipari termelés kezdetén a gépek megjelenése a kézimunka leváltására: sokkal olcsóbbá kell válnia a szokásos, hétköznapi szolgáltatásoknak.

Ma világszerte mintegy 4 ezer olyan vállalkozást tartanak nyilván, amelyet dedikáltan azzal a céllal hoztak létre, hogy új típusú és jobb pénzügyi szolgáltatásokat kínáljon, mint a bankok. Ezek a cégek iszonyatos pénzt invesztálnak abba, hogy az ügyfél szempontjai alapján fejlesszenek. Egyelőre a bankpiaci szolgáltatások piacának mindössze 2 százalékát tudhatják magukénak, ami marginális, és az üzleti evolúció alaptörvényei szerint többségük nem is lesz piacképes. A sikeresek technológiai vívmányai azonban drámai mértékben fognak felforgatni mindent, amit a pénzügyek kezeléséről ma gondolunk. 

1. Hitelt, de nem a banktól

A szakmai szleng P2P hitelezésnek hívja azt a pénzügyi szolgáltatást, ahol nem banktól hanem magánszemélyek egy csoportjától, vagy intézményi befektetőktől vesznek fel kölcsönt. A modell lényege, hogy a felesleges pénzzel rendelkező megtakarítók magasabb kamatot kapnak, mintha a pénzüket bankbetétben kötnék le. A hitelfelvevők viszont alacsonyabb kamatot fizetnek, mintha a banktól kérnék a hitelt. Mindez kizárólag úgy lehetséges, hogy a szolgáltató nagyon alacsony költségszinttel, maximális digitalizáltság mellett működik. A szolgáltatás legismertebb képviselője jelenleg a LendingClub.

2. Minimális költségű nemzetközi átutalás

Elsősorban külföldön dolgozó, vagy külföldi szolgáltatást (pl. szállásfoglalás a nyaraláshoz) igénybe vevő ügyfelek által kedvelt, ahol az utalás végrehajtása közben devizaváltás is megvalósul. Egy ilyen utalás költségei két részre bonthatók hagyományos esetben: egyrészt a bank által alkalmazott deviza vételi és eladási árfolyam különbségéből adódó költség (ami akár 1-3 százalék is lehet), másrészt az utalás tranzakciós költsége. A szolgáltatás legismertebb képviselője a Transferwise, amelyet a Skype alapítói hívtak életre, és nemrégiben a legismertebb angol nagyvállalkozóként nyilvántartott Richard Branson is 20 millió dollárnyi befektetésre méltónak tartott. A cég 80-90 százalékos megtakarítást ígér a szolgáltatásait igénybe vevőknek.

3. Digitális pénztárca

A koncepció lényege, hogy a bankkártya minden adatát az okostelefonon titkosítva tárolják. Az érintésmentes fizetést biztosító kereskedőnél a bankkártya helyett a mobilt tartják a terminálhoz. Az ügyfelek számára az elsődleges előny (pl. az egyik legelterjedtebb megoldás, az Apple Pay esetében) az alacsonyabb tranzakciós költség, illetve az, hogy a szolgáltatás fejlesztése révén lehetőség van a fizetésnél az applikációval a legkedvezőbb kondíciókat választani, vagy akár egy készpénz-visszatérítést nyújtó bankkártyát kiválasztani. Az érintésmentes bankkártyával szemben további előny, hogy itt két másodperc alatt ujjlenyomat-azonosítással biztosíthatjuk, hogy idegenek ne tudják használni a mobilt fizetésre.

Fazekas István

4. Utalás Facebook-ismerősnek

A közösségi média széleskörű elterjedtsége hozta az ötletet, hogy a hagyományos bankszámlaszám megadása helyett a Facebook ismerős megjelölésével is lehessen két érintéssel átutalást végrehajtani. A szolgáltatás a nemzetközi porondon rohamosan terjed.

5. Banki tranzakciók mobilos hangüzenettel

A devizaváltás vagy az átutalási megbízás banki mobilalkalmazásnak adott hangüzenettel már ma is működő szolgáltatás.

6. Automatizált befektetések

Az úgynevezett robot-tanácsadók (robo advisor) néven futó szolgáltatások elsődleges előnye, hogy a lehető legolcsóbb befektetési eszközökben helyezi el az ügyfél pénzét az általa meghatározott kockázati szint mellett. A befektetési eszközöket szakemberek választják ki, de a vételi és eladási tranzakciókat már algoritmusok hajtják végre, teljesen automatizáltan. Az előny egyértelműen a szolgáltatás olcsósága. A Németországtól Amerikáig működő szolgáltatás keretein belül ma már súlyos dollármilliárdokat fektetnek be a magánszemélyek.

7. A bank nem pénzügyi szolgáltatást is nyújt

Ma már evidens, hogy nem banki szereplők törnek be a pénzügyi szolgáltatások piacára. Miért ne jelenhetne meg a bank is új területen? Minden bank azonosítani tudja a számlamozgásokból az ügyfél vásárlási szokásait, ez alapján komoly értéket jelentő ajánlásokat adhat. A leginnovatívabb török bank, a Garanti ezt úgy oldotta meg, hogy a saját mobilalkalmazását összekötötte a FourSquare-rel és az ügyfél pillanatnyi tartózkodási információját is felhasználva értesítést küld, ha kedvenc márkája a közelében található boltjában leértékelést tart. Természetesen csak akkor, ha ilyen jellegű értesítésekre az ügyfél korábban engedélyt adott.

8. Intelligens pénzügyi javaslatok

Különösen a fiatalok részéről ma már alapvető elvárás, hogy ne nekik kelljen 20-50 oldalas szerződéseket és pénzügyi ajánlatokat bogarászni, hanem értelmes, gyorsan áttekinthető javaslatokat kapjanak. Ennek egyik konkrét megvalósulási formája (az előző pontban említett Garanti esetében), hogy a mobilalkalmazás figyelmeztet, ha az adott hónapban az ügyfél átlépi a szokásos kiadásainak összegét. Ha már átlépte, és várhatóan negatívba fog futni hó végén az egyenlege, akkor áthidaló hitellehetőséget ajánl fel.

Hirdetés egy hazai bank ablakában
Fazekas István

A bank egy bizalmon alapuló üzleti tevékenység, és ez még akkor is így van, ha a 2008-as válság megtépázta a pénzintézetek nimbuszát. Hosszú évek szükségesek a pénzügyi szolgáltatások terén, hogy az újonnan piacra lépő szolgáltatók tömegesen elnyerjék az ügyfelek bizalmát. Talán ennek is köszönhető, hogy a leginnovatívabb cégek egy része elkerülhetetlenül banki felvásárlások célpontjává válik. Ez történt pl. az amerikai Simple.com-mal (a nemzetközi porond egyik legismertebb alternatív digitális bankjával) is, melyet a spanyol BBVA vásárolt meg. A Simple esetben a névegyezőség a legnagyobb hazai bank azonos nevű szolgáltatásával pusztán a véletlen műve.

A fejlesztés soha nem mentes a kockázatoktól. Ennek egyik kézzelfogható megjelenési formája a LendingClub esete. A társaság fogyasztók közötti alternatív hitelezési szolgáltatást nyújt, ám úgy tűnik, hogy a hitelezési kockázatokat az utóbbi időben nem sikerült elég pontosabban megítélni, így a kihelyezett hitelportfólió minősége romlott (a nem fizetők aránya nőtt). Ennek egyenes következménye lett, hogy a cég által nyújtott hitelek kamatszintje emelkedésnek indult, és ezzel sérült a „bankoknál olcsóbb hitelt nyújtunk” alapvető értékajánlat. Az amerikai tőzsde ezt a kis fordulatot 64 százalékos árfolyamzuhanással „díjazta”.

Kérdőjelek tehát még bőven vannak, az azonban már biztos, hogy a következő 5 évben többet fog fejlődni az ügyfelek számára rendelkezésre álló pénzügyi technológia, illetve a teljes ügyfélkiszolgálás a bankszektorban, mint a megelőző 50 évben együttesen.

A Bankmonitor.hu átfogó felmérést végez a magyar lakosság által elvárt banki fejlesztésekről. Kattintson és segítsen Ön is a jövő formálásában a kérdőív kitöltésével! 

* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek

Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.