Gazdaság MTI / hvg.hu 2015. december. 09. 14:53

Országos dohányellátó: "Nem omlott össze a rendszerünk"

A dohányboltellátó a szállítási határidő betartását ígéri, a hétre időszakos intézkedéseket vezetnek be. Közölték, hogy a Philip Morris Kft. és az Imperial Tobacco Kft. kései csatlakozása miatt piaci hiány alakult ki, így a normál üzletmenet 180 százalékának megfelelő terhelést kap a rendszer. Az Imperial szerint a szerződéskötésüket az hátráltatta, hogy az ODBE nem vállalt fizetési garanciát az értékesített több milliárd forint értékű árukészlet fedezetére.

Az Országos Dohányboltellátó Kft. (ODBE) rendszere nem omlott össze, a visszaigazolt határidőre kiszállítják a megrendeléseket – ígéri a cég, amely honlapján azt is közölte, hogy az egyes termékekre a szokásosnál várhatóan jóval több megrendelés miatt a héten időszakos intézkedéseket vezet be.

A közleménnyel a Népszabadság szerdai cikke nyomán megjelent sajtóhírekre reagáltak, amelyek szerint nem sokkal az indulás után gyakorlatilag összeomlott a dohány-nagykereskedő árumegrendelő és kiszállító rendszere.

A cég hangsúlyozta, hogy határidőre, tehát a megrendelés leadását követő napon, cash&carry (c+c) megrendelés esetén pedig a megrendelés napján szállítanak. Hozzátették, hogy a Philip Morris Kft. és az Imperial Tobacco Kft. kései csatlakozása miatt piaci hiány alakult ki, így a normál üzletmenet 180 százalékának megfelelő terhelést kap a rendszer. (Az Imperial Tobacco szerint a dohányellátó alaptalanul hárítja rájuk a felelősséget, bővebben ld. keretes írásunkat.)

Fülöp Máté

Az ODBE közleménye szerint a vásárolt áru mennyiségére a sajtóban megjelent hírekkel ellentétben nem vezettek be korlátozást. A honlapon azonban arról is tájékoztatnak, hogy az ad-hoc megrendelések felvételét és kiszállítását szüneteltetik az egész országban erre a hétre. A cash&carry üzleteikben pedig rendelési darabszám-limitet állítanak be, így csak bizonyos mennyiségű c+c megrendelést vesznek fel minden nap, és a rendelés leadási határideje 12.00 óra lesz az összes logisztikai központban.

A dohányboltellátó az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta, a társaság a dohányboltba történő kiszállítás biztonságát garantálja, a cash&carry csak kiegészítésként szolgál például azokra az esetekre, amikor a boltban megjelenik olyan vevő, aki nagyobb mennyiséget vásárol egy-egy termékből.

A c+c-vel kialakult helyzetről és az átmeneti teendőkkel kapcsolatban minden dohányboltos időben teljes körű tájékoztatást kapott – közölte az ODBE, hozzátéve, hogy a c+c kiszolgáló képessége a megadott nyitvatartási időn belülre korlátozódik. A korábbi rendszerben ilyen lehetőség a dohányboltok számára egyáltalán nem létezett.

Az a kiskereskedő, aki a nyitvatartási időn belül c+c megrendelést adott le, készpénzes fizetés esetén legfeljebb másfél millió forint értékben tud vásárolni a készpénzfizetési törvény miatt, bankkártyás fizetés esetén pedig értékbeli korlátozás nélkül – jelezték.

Minden leadott c+c megrendelés esetén az ODBE ügyfélszolgálata külön emailben hívta fel a kiskereskedők figyelmét, hogy csak a szállítólevél-visszaigazolás megérkezését követően induljanak el a c+c üzletekbe – hívták fel a figyelmet. Közölték azt is, ha a megrendeléskor leadott és a szállítólevél-visszaigazolásban szereplő mennyiség között eltérés van, az csak azért lehet, mert a megrendelésben szereplő egyes termékekből készlethiány alakult ki a gyártói hiányos beszállítás miatt. Olyan eset, hogy a megrendelt termék helyett a visszaigazolásban a kiskereskedő más márkával szembesüljön, mint amit megrendelt, eddig nem fordult elő és ezután sem fog – fogalmazott közleményében az ODBE.

A dohányboltellátó hangsúlyozta, minden normál megrendelést kiszállítottak és ki is fognak szállítani a visszaigazolt határidőben, illetve mindent megtesznek a Philip Morris és Imperial Tobacco miatt kialakult készlethiány kezelésére.

Az Imperial kikéri magának

Az Imperial Tobacco Magyarország Kft. közleményében azt írta: megdöbbenéssel fogadta az Országos Dohányboltellátó Kft. sajtóközleményét, amely szerint a raktáraiban tapasztalt kiszolgálási hiányosságoknak az az oka, hogy az Imperial Tobacco és egy másik cég késedelmesen kötött szerződést. Mint írták, a szerződéskötésüket az hátráltatta, hogy az ODBE az Imperial többszöri kérése ellenére sem vállalt fizetési garanciát az értékesített több milliárd forint értékű árukészlet fedezetére. Az Imperial ennek ellenére, bár a kisebb versenytársaihoz képest később, november 24-én megkötötte az ODBE Kft.-vel a szállítási keretszerződést. A dohányboltellátó rendszere azonban csak december 4-től tette lehetővé a trafikosok részére az Imperial termékeinek rendelését - közölte a cég. Hangsúlyozták: az Imperial minden tőle telhető és szükséges intézkedést megtett annak érdekében, hogy termékei piaci ellátottságát a november 15-ét követő átállási időszakban zavartalanul biztosítsa.

zöldhasú
Hirdetés