Gazdaság hvg.hu 2015. augusztus. 07. 12:07

Norvégia száguld a tudathasadásba, de nagyon élvezi

A világ egyik legnagyobb olajtermelő állama, Norvégia arra készül, hogy egy évtized múlva csak olyan járműveknek adjon forgalmi engedélyt, amelyek nem bocsátanak ki káros anyagot. Onnan nézve, hogy az elektromos kocsik aránya náluk a legmagasab már ma is, ez talán nem is olyan meglepő. Az ország gazdagságát azonban ettől még az biztosítaná a következő évtizedekre is, ha máshol nem próbálnák – olyan nagyon – a novég modellt követni.

Norvégia célja az, hogy 2025-re az ország járműparkja áttérjen a nullaemissziós pályára. Ezért 10 év múlva már nem adnak majd ki engedélyt új járműre, ha az nem elektromos hajtású. Olyannyira nem tudományos-fantasztikus történet kezdősorai ezek – írta meg a Cleantechnica, hogy a pontos menetrendet a norvég parlament Energia és környezetvédelem állandó bizotságának elnöke, Ola Elvestuen már be is jelentette.

E szerint az ország vezetése úgy tervezi, hogy az elkövetkező 10 évben meg tudja teremteni azokat a körülményeket, melyek a teljesen emissziómentes új járműparkok működtetéséhez szükségesek. A tervek szerint ezen az úton a kormány nyomja a legjobban a gázt a nagy tempóhoz; 2015-ben (azaz már az idén!) bevezetik, hogy az önkormányzatok mostantól csak elektromos járművet vesznek; 2020-ra a cél a tömegközlekedési szektor dekarbonizálása (illetve emellett az is, hogy az egész ország leálljon a fosszilis tüzelőanyagok használatával!), két évvel később pedig Norvégiában taxiengedélyt is csak elektromos járgányra lehet majd szerezni.

Norvég "benzinkút" Teslával
www.dailytech.com

Mindez nem bámulni való erőfitogtatás egy igen gazdag országtól (attól, mely gazdaságát azzal a kőolajjal pumpálja a kontinens legerősebbjei közé, melynek használatától ő maga láthatóan, egyre inkább meg kíván szabadulni), és sem a dátumok, sem az arányok nem ad hoc jellegű kreálmányok. Norvégia környezetvédelmi vállalása másképp ugyanis nem tűnik teljesíthetőnek. Az ország azt vállalta, hogy az 1990-es évek szén-dioxid-kibocsátási szintjét összességében 40 százalékkal csökkentik 2030-ra – és ehhez az biztosan nem elég, hogy a norvég energiamixben jelentős a megújulók, de elsősorban a vízenergia aránya.

Ami a közlekedési szektor jelenlegi helyzetét illeti: Norvégiában jelenleg szinte minden ötödik újonnan vásárolt jármű elektromos (júniusban 18,4 százalék volt az elektromos autók aránya, a hibrideké pedig további 4,5 százalékot ért el). Ez is meglepő arány – nem csak Európában, de Norvégiában is, mivel az egy évvel korábbi eladási adatok megduplázódtak (amelyek a tavalyelőtti eladási számot duplázták) – és most mintegy 54 ezer elektromos autót használnak az országban. Ez most a 2,5 millió gépjárművet használó Norvégiában már több mint 2 százalék.

zöldhasú
Hirdetés