Kartellügyekben érintett cégek híznak az útépítési milliárdokon
Hét nagy cég fölözi le a közút-felújítási pályázatokat - írja a Figyelő. Az utóbbi években kizárólag ezek a vállalatok - köztük van a Közgép is - indulnak a tendereken, a kisebb cégeknek esélyük sincs beleszólni a nagyok versenyébe. A Gazdasági Versenyhivatal kartellezés miatt ötüket már megbírságolta a korábbi években, de a Magyar Közút szerint ilyen gyanú most nem merült fel. Az útépítési piac jövője azonban bizonytalan; kérdéses, mennyi uniós forást lehet majd lehívni, illetve a Simicska-Orbán háború is felboríthatja az erőviszonyokat.
Kartellügyekben érintett cégcsoportok uralják a közút-felújítási piacot - derül ki a Figyelő csütörtöki számából. 2011 óta szinte kizárólag hét vállalat nyerte el a nagyobb közút-felújtási tendereket. Colas, Duna Aszfalt, EuroAszfalt, He-Do, Közgép, Strabag, Swietelsky - ezek a cégek voltak a szerencsés befutók ezeken a közbeszerzési pályázatokon. Még az autópályaépítéshez mérten is nagy pénzekről van szó: 2010 és 2013 között meghirdetett 3 pályázaton 180 milliárd forintot nyertek el a cégek.
A győztes mindent visz
A Figyelő cikke szerint a Fidesz kormányra kerülése előtt kevésbé volt jellemző, hogy a tendereken elnyerhető munkák és pénzek nagy cégcsoportok kezében összpontosuljanak; a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kis csomagokban írt ki közbeszerzéseket a megyéken belül, ezt mutatja, hogy 2010 tavaszán 21 cég adott be ajánlatot és az elnyerhető 48 szerződésből 17-et kis- és középvállalkozás kapott meg.
Ezzel szemben 2010 végétől a Magyar Közút kizárólag olyan tendert hirdetett meg, ahol egy-egy nyertes cégé az adott térség összes felújítása. Értelemszerűen a jelentkezők száma is lecsökkent, és onnantól gyakorlatilag csak a korábban említett 7 nagy cég versenyzett egymással. Az utolsó nagy tenderen, amit 2013 márciusában írtak ki, régiónként legfeljebb két pályázó volt és a győztesek köre megegyezett az eggyel korábbi tender végeredményével.
Volt már példa összejátszásra
A hét jól menő cégcsoportból többnek már meggyűlt a baja a versenyhatósággal; a hetilap összesítése szerint öt vállalatot meszeltek el kartellezés miatt: a Colas, a Strabag, a Swietelsky és a Betonút fizetett be milliárdos bírságot, a He-Do informátorként megúszta a büntetést. A Figyelő megkérdezte a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH) is a kilalakult helyzetről, ahol azt mondták, hogy figyelemmel kísérik a közbeszerzésekkel kapcsolatos adatokat.
A Magyar Közútnak nincsenek arról információi, hogy a vállalkozások felosztották volnan a piacot. A hetilal által megkérdezett Duna Aszfaltnál elmondták, az anyagnyerő helyek elhelyezkedése alapján indulnak pályázatokon, a konzorciumok kialakítása pedig az aktuális kapacitástól függ, és hasonlóan nyilatkozott a Swietelsky is. Az előbbi cég az utóbbi négy évben 25,2 milliárd forint árbevételre tett szert az útfelújításokból.
Simicska közbeszól
Az útépítési piac kilátásai azonban korántsem rózsásak; az új uniós pénzügyi ciklusban nem biztos, hogy lesznek felhasználható források, ezért például a - új kedvencnek tűnő - Duna Aszfaltnál már a piac szűkülésére készülnek: ezzel is magyarázta a cég, hogy, amint arról a hvg.hu írt, megvásárolták a Magyar Építő Zrt.-t.
Az sem elhanyagolható tényező, hogyan alakul a Simicska-Orbán háború, azaz mennyire esik ki majd a kormányzati pikszisből ez a szektor, de arra azért lehet számítani, hogy a versenytársak boldogulnának a Simicska-birodalomhoz tratozó Közgép nélkül.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.