Gazdaság hvg.hu 2014. október. 01. 15:12

Nem volt elég a tanulópénz: újra itt a nyakló nélküli hitelezés

Szinte hihetetlen, de igaz: az Egyesült Államok fogyasztásra épülő gazdaságát most ugyanazok a hitelek hajtják, amelyek miatt 2007-2008-ban kirobbant a gazdasági, pénzügyi világválság. Az ingatlanok helyett ugyanakkor most a gépjárművek vannak a fókuszban, emellett újra olyanok is kapnak hitelt, akiknek egyáltalán nem lenne szabad kölcsönt adni.

A Quartz azt írja, hogy szinte hihetetlen módon ugyanaz hajtja most a 70 százalékban fogyasztásra épülő amerikai gazdaságot, ami a 2007-2008-as gazdasági, pénzügyi világválság elindításában rendkívül nagy szerepet játszott. Ezek pedig a másodlagos hitelek (subprime), vagyis olyan kölcsönök, melyeket értékpapírba csomagolnak és továbbértékesítenek újabb pénzt generálva.

Az Egyesült Államokban ugyanakkor az ingatlanok helyett most a gépjárművek azok, melyeknél az ilyen fajta hitelezés felfutása tapasztalható. A grafikonokból az látszik, hogy idén várhatóan 17,5 millió autót és kishaszongépjárművet értékesítenek majd az USA-ban, ez pedig meghaladja a 2007 előtti szinteket. A növekvő gépjárműeladások meglátszanak a belső fogyasztás élénkülésén is, augusztusban például havi szinten fél százalékot ugrott a mutató. A tartós áruk vásárlása még jobban, 1,9 százalékkal nőtt, ezen eladások feléért pedig a gépjárművek eladása volt a felelős.

Csakhogy a felfutó eladásokat egyre inkább hitelből finanszírozzák az amerikai fogyasztók, és itt szép csendben elkezdett visszakúszni a subprime hitelezés is. A különböző pénzügyi eszközökbe csomagolt autóhitelek területén hatalmas növekedés volt tapasztalható az utóbbi években. Ráadásul egyre több olyan illető is kap hitelt, akinek jövedelmi és vagyoni helyzete ezt egyáltalán nem engedné meg. És ha azt hinnénk, hogy a befektetőket a válság után elriasztották, akkor nagyot tévedünk. A befektetők ugyanis megtanulták, hogy az amerikaiak számára rendkívül fontos az autó (legfőképp a munkába járáshoz), így hajlandóak az autóra fordított törlesztőket minden egyéb dolog kifizetése elé helyezni. Emellett könnyebb egy autót elvenni a tulajdonosától, ha nem fizet, mint egy ingatlant. Emellett pedig komoly pénzeket is lehet leszakítani erről a területről a hatalmas boom miatt.

Az amerikai igazságügyi minisztérium ugyanakkor időközben megerősítette azokat a híreket, melyek szerint vizsgálják a subprime autóhitelezés gyakorlatait. Ugyanis vannak olyan történetek, ezek közül csemegézik például a New York Times is, hogy például több évtizede munkanélküliek is autóhitelhez tudtak jutni, illetve a kereskedők nem a valós vásárlói adatokat szolgáltatják be a pénzintézeteknek, a használt autósok emellett pedig elhallgatnak bizonyos hibákat a gépjárműveken, így akarnak még többet keresni a legrászorultabbakon.

A befektetőknél újra sztár a subprime – de vajon jó irány ez?
AFP / Timothy A. Clary

Az egyre kockázatosabb hitelezésre már a Standard & Poor's is felhívta a figyelmet, a befektetőket arra intették, hogy nagyobb veszteségekkel kell szembenézniük, ezzel párhuzamosan pedig az ország legnagyobb bankjait felügyelő egyik szervezet már egy júniusi jelentésében arról beszélt, hogy a hitelezés lazítása és a növekvő kockázat figyelemre méltó.

Mindezek ellenére ugyanakkor az idei év első három hónapjában 15 százalékkal ugrott meg a subprime autóhitelezés, az összesített hitelösszeg már eléri a 145 milliárd dollárt. Mark T. Williams, a Federal Reserve korábbi munkatársa szerint a befektetők nem tanultak a Lehman Brothers esetéből és továbbra is kockázatos subprime hitelek után járnak.

Azt ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy az autópiac volt az egyik örömre okot adó elem az utóbbi években az amerikai gazdaságot tekintve, így a politikusok most nehéz döntés előtt állnak. Ha a nagyobb szabályozás irányába mozdulnak el, akkor a fellendülőben lévő gazdasági növekedést akaszthatják meg. A probléma az, hogy az amerikaik jövedelme nem nő olyan mértékben, mint ahogy egy fogyasztásorientált gazdasági növekedés fenntartása ezt megkívánná. Az utóbbi évtizedekben is volt már ilyen probléma, akkor az volt a politika válasza, hogy hagyták elszaladni a hitelezést és az adósságokat. A nagy kérdés most az, hogy vajon a gépjárműpiacnál ezt engedik-e most a döntéshozók.

zöldhasú
Hirdetés