2014. július. 30. 14:01 Sik-Simon Rita Utolsó frissítés: 2014. július. 30. 14:11 Gazdaság

Két pontja is aggályos a devizahiteles mentőcsomagnak

Sem a banki jogászok, sem a törvényszéki bírák nem nagyon tudnak elmenni idén nyaralni, annyi munkát ad nekik a devizahiteles mentőcsomag. Az a csomag, amely automatikusan tisztességtelennek minősítené a bankok gyakorlatát, amely eddig törvényes volt. És a bankoknak sokba fáj már az is, ha nem hagyják magukat.

Idén nem mennek nyaralni a hitelintézeti jogászok, és a törvénykezési szünet ellenére bankjogi gyorstalpaló tanfolyam vár a Fővárosi Törvényszék nyáron is dolgozó bíráira. A parlament utolsó ülésnapján, július 4-én elfogadott devizahiteles mentőcsomagként elhíresült, de a forinthiteleseket is ugyanúgy érintő törvény (A Kúriának а pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos egyes kérdések rendezéséről szóló törvény) ugyanis nem csekély munkát hárít a hitelintézetekre.

A devizahitelt nyújtó pénzintézetek ugyanis augusztus 26-ig kérhetik a Fővárosi Törvényszéktől, hogy hagyja jóvá egyoldalú szerződésmódosítási feltételeiket, különben valamennyi kérdéses feltétel automatikusan tisztességtelenné válik. (Hasonló érvényességi vizsgálat vár a forinthitelt folyósító pénzintézetekre is, igaz ezek szerencsésebbek és okulva az addig lezajlott eljárásokból, október 26-a után nyújthatnak be hasonló kereseteket.)

A mentőcsomag tétje
A jogalkotó a pénzintézetekre hárítja a bizonyítási terhet és arra kötelezi őket, hogy augusztus végéig igazolják, hogy valóban megfelelnek a tulajdonképpen már 2010 óta létező szabályrendszernek. Ha a pénzintézetek nem kérnek a szerződéskontrollból, vagy a Törvényszék tisztességtelennek minősítené a szerződési feltételeiket, akkor 2004 májusáig visszamenőleg kell módosítaniuk a pénzintézeteknek a kamat- vagy díjmértékeiket. Az illetéktelenül beszedett kamat- illetve díjtöbbletet az őszi ülésszakban várható elszámolási törvénynek megfelelően térítik vissza a pénzintézetek a fogyasztóknak.

A szabályozás azonban – a devizahitelek problematikájának komplexitásától és fogyasztóvédelmi vetületeitől eltekintve - két okból aggályos az egyoldalú szerződésmódosítást lehetővé tevő rendelkezésekre nézve. Egyrészt, mert az egyoldalúan módosítható szerződési feltételek bírósági felülvizsgálat híján automatikusan tisztességtelenné válnak (ezáltal a magyar szabályozás magasan túlszárnyalja a 93/13-as fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről szóló irányelv EU által támasztott elvárásait), másrészt pedig az eljárási illetékek nagysága miatt.

Az egyoldalú szerződésmódosítások korlátozása

A hitelszerződések egyoldalú szerződésmódosítási feltételei az 1996-os Hpt. (hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény) óta többé-kevésbé szabályozottak. A hitelintézetek egyoldalú szerződésmódosítási gyakorlatát a konkrét törvényi előírások mellett, a pénzügyi felügyelet (PSZÁF, 2013. október óta pedig a Magyar Nemzeti Bank) folyamatosan figyelemmel kíséri. Egyrészt a termékengedélyezések során, ahol a pénzügyi felügyelet előztesen vizsgálja át a szerződési feltételeket, jóllehet igazán mélyreható termékmodellezésre nincs kapacitása, másrészt a piacfelügyelet formájában. 2008-2010 között például a PSZÁF 11 hitelintézetnél vette górcsó alá a szerződésmódosítási gyakorlatot és több pénzintézetet - mintegy 30 milló forint értékben - meg is bírságolt jogszabálysértés miatt. 2009 szeptemberében pedig megszületett a szakma, de leginkább a PSZÁF által diktált Magatartási kódex a lakosság részére hitelt nyújtó pénzügyi szervezetek ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásáról, amely rögzíti az egyoldalú szerződésmódosítás szabályait. A kódex egy konkrét „ok-listát“ is tartalmaz arra nézve, hogy milyen megváltoztott feltételek esetén módosíthatják a pénzintézetek a kamatot. A magatartási kódexnek ugyan törvényereje nem volt, de rövid időn belül mintegy 276 pénzintézet, pénzügyi szolgáltató és takarékszövetkezet aláírta a kódexet. 2010 janárjáig tehát az AXÁ-n, Chinabank-on és az Oberbankon, valamint 52 kisebb pénzügyi vállalkozáson kívül, valamennyi engedéllyel rendelkező pénzintézet kötelezőnek ismerte el a kódex feltételeit.

Annak ellenére, hogy a kódex célja a bankok fogyasztóbarát magatartásának javítása volt, anélkül, hogy szigorítani kellett volna a jogszabályi hátteret, a jogszabályváltozás nem váratott sokat magára. A kódex számos pontja bekerült 2011-ben a Hpt-be, így például a kamatváltoztatás módszereit is konkretizálta a Hpt 210/B paragrafusa a fogyasztóval kötött ingatlan jelzálog szerződések esetén és ugyanez a jogszabályhely tette lehetővé, hogy kamatváltoztatás esetén, a hosszabb kamatperiódusos szerződéseknél a fogyasztó ingyenesen felmondhassa a módosítani kívánt szerződést. 2011-ben aztán megszülettek az első bírósági döntések, pl. a Legfelsőbb Bíróság PARTISCUM IX. Takarékszövetkezet ügyében hozott döntést, ami pontosan a jogszabályokra hivatkozva tartotta hatályában a ma inkább tisztességtelennek minősülő egyoldalú szerződésmódosítási feltételeket. A bírósági joggyakorlat egészen az Európai Bíróság döntéséig bizonytalannak minősíthető, úgy tűnik azonban, hogy irányváltásra számíthatunk.

A létező jogszabályi és szakmai kódexek mellett a PSZÁF, illetve az MNB folyamatos szakmai felülvizsgálata és a bíróságok számára biztosított kontrollmechanizmusok mellett, mégis fölmerül a kérdés, hogy mennyire indokolt egy teljes szektoriális szerződéskontroll 2014 augusztusában. Ùgy is feltehetnénk a kérdést, hogyha a szerződési feltételek újraértékelésére van szükség, akkor mennyire voltak működőképesek a korábbi piacszabályozási mechanizmusok.

Nem olcsó mulatság a bankoknak, ha harcolni akarnak az igazukért

A szerződéskontrollal kapcsolatban azt is meg kell jegyeznünk, hogy a pénzintézetekre hárított fixköltség nem alacsony, mert a jogalkotó a kiszabható legmagasabb illetékhatárban húzta meg a perintítási költségeket. Ha tehát egy pénzintézet úgy dönt, hogy szeretné megtartani a szerződési feltételeit, akkor 1,5 millió forint eljárási illeték mellett indíthat pert, ha pedig később fellebbezni szeretne a Fővárosi Törvényszék döntése ellen, akkor azért 2,5 millió forintos illetéket kell fizetnie. (A Törvényszék előtt indított első fokú peres eljárás alapilletéke csupán 600 ezer forint).

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Lengyel Tibor 2025. január. 02. 14:32

Magyar Péter elszámoltatási programja: nem csak börtönválogatottal fenyeget, stadionnyi embert vonna kérdőre

A rendszerváltás óta sokan ígérték, de hatalomra kerülve vagy bele se kezdtek az elszámoltatásba, vagy nem jutottak szinte semmire. Ami korábban sem volt könnyű, most még nehezebb, hiszen 2010 óta a NER sok területen törvényesítette is a lopást, a célzott közpénz-herdálást. Mégis, Magyar Péter is elszámoltatást tervez: a kishalaknak immunitást ígér, de több ezer, milliárdossá vált embert számonkérne: mibű’?