A Reuters értesülései szerint a CLA modell 2018-as újratervezésekor a típus gyártását Magyarországról egy újonnan nyíló mexikói üzembe helyezhetik át. A Napi Gazdaságnak a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. csak annyival kommentálta az állítást, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz-gyár döntő szerepet tölt be az új kompakt autók gyártásában.
A Mercedes-Benz CLA modelljének 2018-as újratervezésekor a típus gyártását Magyarországról egy újonnan nyíló mexikói üzembe helyezhetik – írja a Reuters meg nem nevezett Mercedes-vezetőkre hivatkozva, annak kapcsán, hogy a Daimler és a Nissan közös autógyártást tervez a mexikói Aguascalientesben idén megnyíló üzemben.
A Napi Gazdaságnak a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. csak annyival kommentálta az állítást, hogy a kecskeméti Mercedes-Benz-gyár döntő szerepet tölt be az új kompakt autók gyártásában. Az erről szóló döntés csak jövőre fog megszületni – válaszolta lapnak a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
Öt év múlva...
A Mercedes-Benz a japán Nissannal közösen kétmilliárd dollár értékben tervez egy új gyárat építeni a mexikói Aguascalientes városában. 2012-ben a német gyártó megerősítette, hog Kecskeméten van potenciál a bővítésben, de döntést még nem hoztak.
Értesüléseink szerint korábban kifejezetten az volt a német autógyártónál a deal, hogy a CLA gyártása kifejezetten a magyaroroszági Mercedes gyárhoz kötődik. Azt ugyan elvileg elképzelhetőnek tartják, hogy egy 2-3 év múlva esedékes ráncfelvarrás után, egy kvázi már bejáratott modell gyártását később (akár 5 év múlva) más gyárba helyezzék át, de erről – pláne időben ennyire előre – meglehetősen ritkán születik döntés az autóiparban. A Mercedesnél azt eddig sem titkolták, hogy Amerika az egyik legfontosabb célpiac a CLA számára, így a még megépítésre váró mexikói gyár akár logikus lépés is lehet, hogy a piachoz közelebb vigyék a gyártást.
CLA és GLA
Ha mégis Mexikóba kerülne át a gyártás 2018 után, annak is lehetne ésszerű magyarázata, bár ez a mából nézve meglehetősen ingoványos találgatások területére visz. A Mercedes hónapok óta titkos favoritként kezelt GLA modellje – az autógyár új "városi terepjáró" modellje ugyanis ugyanarra a padlóülemezre épül, mint a CLA. Mivel a SUV gyártásával kapcsolatban még nincs hivatalosan kijelölt helyszín (mivel az autónak még csak a koncepcióját mutatták be, illetve a tesztidőszakon van túl a gyár), így elképzelhető, hogy azt végül a mexikói gyárban termelik majd, de egyelőre a németországi Rastattban gyártják.
Öt év múlva a két, prémium modell együtt gyátrásának lehet költséghatákonysági magyarázata is, mivel – pláne, ha a modellek valamelyike nem lesz átütő siker – két olyan modellről van szó, aminek eleve nem több tízmillió darabos gyártási széria elérése a célja. Az együtt gyártás logikusságát távlatilag kár volna megkérdőjelezni, ugyanakkor az is tény, hogy jelenleg Kecskemét teljes kapacitással gyártja a CLA-kat.
Daimler: még nincs döntés
A Daimler hivatalosan a témában kérdésünkre azt válaszolta, hogy a kecsekeméti telephely felépítésébe 800 millió eurót invesztáltak, ahol a sikeres Mercedes modelleket (B- és CLA-osztályok) gyártanak. "A kecskeméti gyár kihasználtsága is ennek megfelelően nagyon jó. Július végén gördült le a 100.000. modell, éppen egy négyajtós Mercedes-Benz CLA kupé" - írták. 2012. március végén, a gyár megnyitásakor a Daimler részéről az hangzott el, hogy Kecskeméten van potenciál a bővítésben, de most azt is megerősítették, hogy ezirányú döntést még nem hozak. Ahogy a felvetett témával kapcsolatosan sem. "Az erről szóló döntés csak jövőre fog megszületni" - tették hozzá.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.