A Dubai központú Emirates Airlines állhat a Sólyom Air befektetői köre mögött, bár ezt még nem jelentették be, de a menedzsment magabiztossága is erre utalhat. A Qatar vagy az Emirates lehet a pilot projekt finanszírozója?
Közép-Keleten három nagyon jelentős központ van: Dubai, Doha és Abu-Dzabi, mindháromnak nagyon jelentős légitársasága van, évi 10-40 millió utassal. Jellemzőjük ugyanakkor, hogy a saját utasforgalmuk nagyon gyér, tranzitutasokat szállítanak – írja a Privátbankár egy, a Gazdasági Rádióban elhangzott interjúra hivatkozva. Turi Ferenc, a Capital Consulting Group (CCG) ügyvezető partnere szerint ezekben az országokban fontos irány, hogy az olajkészletek kifutásával a logisztikát fejlesztik.
A CCG ügyvezető partnere elmondta, hogy a legnagyobb az említett légitársaságok közül az Emirates Airlines, dubai központtal, 200 repülőgépük van. A vállalat nem köt stratégiai szövetséget senkivel, ám tevékenységük igen meghatározó. A másik az Etihad Airways (abu-dzabi központtal), amely a One World szövetség tagja, felvásárolta az Air Berlin csaknem 30 százalékát. Ők egy nagyon aktív stratégiai terjeszkedési politikát folytatnak (a szerbiai Jat Airways fejlesztését nemrég kezdték el – a szerk.). A harmadik a Qatar Airlines (Doha központtal), amely szintén a One World tagja.
A szakértő szerint már a Malév 2012-es csődje kapcsán felmerült, hogy egyes külföldi légitársaságok vizsgálják, miként tudnának belépni az európai piacra. Az Etihad és a Qatar neve már akkor felmerült, végül egyikből sem lett semmi. A verseny azonban most éleződik, ebben a terjeszkedésből eddig kimaradt cég egy tesztként, projektjelleggel megfuttatja, hogy mire tud jutni ezen a piacon. Mivel az Etihad a szerb nemzeti légitársaságot vette meg nem is olyan régen, így szakmai körökben az a feltételezés, hogy hogy valamelyik kompetitív társaság az, amelyik megnézné a Sólyommal, miként lehet ellensúlyozni a versenytársak terjeszkedését.
Eddig egyedül az Emirates nem terjeszkedett, ezért vélhetően leszűkíthető erre a cégre a befektetők köre – vélte Turi Ferenc. A név vélhetően azért nem hangzott el eddig, mert egy tesztjellegű projektről van szó. Az sem kizárt ugyanakkor, hogy az Emirates egy olyan résztulajdonosa áll a Sólyom megalapítása mögött, amely konkurens társaságokban is érdekelt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.