Gazdaság Nagy Gergő 2013. május. 09. 12:07

Még nyomulnak a multik, de a Lidl-ciginek már annyi

Rárepülnek a nyertes trafikosokra a multik is, függetlenül attól, hogy az árbevételüknek mekkora részét teszi ki a cigarettaértékesítés. Bár a hipermarketek kevésbé érzik meg, a Tesco máris akcióba lépett, ahogy a Mol is, miután a benzinkutak esetében komoly bevétel eshet ki a dohányértékesítés elveszésével. A hvg.hu-nak ezen kívül több szereplő is jelezte, hogy keresi a megoldást. Gondban lehetnek a saját márkás termékek is: a Lidl cigije például áldozatul esik az államosításnak.

Nyertes trafikosokat keres a Mol benzinkútjaira, hogy a koncesszióban elnyert jogukkal inkább a töltőállomásokon éljenek. A trafiknyertesekre – akik közül sokan fideszes politikusok családtagjai, barátai, illetve a helyi politikához közel állók – a Tescónak is "fáj a foga". A brit multi is bérlőket keres nemzeti dohánybolt létesítésére, telefonon várják a jelentkezőket.

A trafiknyertesek több más multinacionális cég magyarországi leányánának fantáziáját is megmozgatták: a Lidlnél egyelőre nincs döntés arról, hogy beszállnak-e, különböző alternatívákat mérlegelnek jelenleg. Az Auchan is vizsgálódik, hogyan tudnának egymásra találni a trafiknyertesekkel, és a Shell is keresi az együttműködés lehetőségét.

Az ok pedig egyértelműen az árusítóhelyek számának zsugorodása: a mostani 42 ezer helyett mindössze 5600 helyen lehet majd cigit venni júliustól, az évi 500 milliárdos üzletre – melyen már nem 3-4, hanem 10 százalékos lenne az árrés, így egy trafik évi 3-5 millió, de akár ennek tízszeresét is elérő tiszta profitot termelhet – sokan rárepülnének. Egyeseknek nem a dohányáruk eladásával kieső árbevétel fájna igazán, hanem az, hogy csökkenne a rendelkezésre álló áruk száma, ez pedig a hiper- illetve szupermarketek filozófiájával ellentétben áll.

A benzinkutak ugyanakkor komolyan megérzik majd a dohányárusítási jogok elvonását. Ráadásul a kisvállalkozások, melyek az Index információi szerint már most is dominálják a piacot, kevesebb helyet kaphatnak. A trafiknyertesek nagyobb forgalmú helyekre terelése, ilyenek például a hipermarketek, ugyanakkor még logikus is lehet, hiszen egy ilyen üzletben lényegesen több ember fordulhat meg naponta, mint a közeli téren. A kormány kkv-pártoló céljaival azonban ez nehezen tűnik összeegyeztethetőnek. Persze csak olyan üzletek jöhetnek szóba, melyek nem áruházban vannak, mivel a dohányboltnak utcára kell nyílnia.

A Molnál jól megy a cigi, milliárdos az üzlet

Jól ment a cigaretta árusítása a benzinkutakon, ami a Molnak és a dohányforgalmazóknak is jó üzlet volt – mondta a hvg.hu-nak Szollár Domokos, a Mol kommunikációs igazgatója. Mivel a magyar olajcég nem pályázhatott dohánykoncesszióra, a partner üzemeltetők közül pedig alig nyertek, így most azt próbálják elérni, hogy a trafiknyertesek nemzeti dohányboltokat alakítsanak ki a töltőállomásaikon (több mint 200 helyen a 360 magyarországi benzinkútból). Ezzel ők is jól járnának, mivel nagy forgalmú helyeken nyithatnák meg boltjukat, a bevétel garantált lenne.

Lehet, hogy dohányárut mégis lehet majd hipermarketeknél is kapni
Stiler Ákos

A nemzeti dohányboltokat azért is igyekeznek a töltőállomásokra csábítani, mivel Szollár szerint a dohányáruk forgalmazása a shopok árbevételének mintegy 20-30 százalékát teszi ki, ez összegszerűleg is jelentős, milliárdos nagyságrendet tesz ki. A Mol kommunikációs igazgatója ugyanakkor hozzátette, tudják, hogy versenyhelyzet van, és megjósolhatatlan, mennyi dohányboltot tudnak magukhoz csábítani. "A józan ész ugyanakkor azt mondatná, hogy megérné a trafiknyerteseknek a Mol-kutakhoz jönniük, én bizakodó vagyok" – fejtette ki Szollár, aki az esetleges kedvezményekről nem kívánt nyilatkozni. De nyilván itt szóba jöhet kedvezményes bérleti díj, a boltok berendezésének támogatása vagy ügyviteli támogatás.

Egy másik magyarországi benzinkútlánc, az OMV Hungária 186 hazai kútjából a 444.hu portál értesülései szerint mindössze 15-nek sikerült koncesszióhoz jutnia. Fóton például a legtöbb dohányterméket a helyi OMV-kútnál értékesítették, a töltőállomásnál készültek is a pályázatra, a boltban külön helyiséget alakítottak volna ki a dohány árusítására, ám nem nyertek.

A Shell megkeresésünkre azt válaszolta: sajnálattal vették tudomásul, hogy a jövőben a töltőállomásokon nem lehet dohánytermékeket árusítani, amely a vásárlók kényelmét szolgálná. A Shell-benzinkutakat vállalkozók üzemeltetik, a dohányáru értékesítéséből származó bevételkiesés elsősorban az ő gazdasági eredményeikre lesz negatív hatással. Ez a benzinkutak nyitvatartási idejének rövidülését, illetve az alkalmazottak elbocsátását vonhatja maga után. A Shell úgy tudja, üzemeltető partnerei indultak a dohányárusítási pályázaton, de csak egy nyertesről van tudomásuk.

A Shell keresi annak lehetőségét, miként tud a koncessziós jogot elnyertekkel üzleti alapon megállapodni azért, hogy az egyes töltőállomásokon a dohányvásárlás lehetősége továbbra is biztosított legyen, például árusítóterület kiadásával olyan helyeken, ahol ez technikailag lehetséges. Az azonban várható, hogy az új törvény miatt július után a magyarországi benzinkutak túlnyomó többségén a dohánytermékek nem lesznek elérhetőek. A Shell szerint ezért a fogyasztók dohányvásárlási szokásai a jövőben meg fognak változni, de a trafiktörvény miatt a tankolási szokások jelentős változását nem valószínűsíti a cég.

Hipermarketekben nem lehet árulni, vagy mégis?

"Valamennyi áruházunkban, ahol lehetőség van arra, hogy az előírásoknak megfelelő dohányboltot alakítsunk ki, meg fogjuk tenni, ha egymásra találunk a koncesszió tulajdonosával. Jelenleg nem tudok róla, hogy ilyen irányú tárgyalások már megkezdődtek volna" – fejtette ki Gillemot Katalin, az Auchan Magyarország kommunikációs igazgatója. Hozzátette, hogy az Auchan áruházak esetében az egy százalékot sem éri el a dohányáruk értékesítéséből származó bevétel az összárbevételt tekintve. Számukra így nem elsősorban a forgalom miatt volt fontos a dohánytermékek árusítása, hanem maga a hipermarket koncepciója miatt: ezekben az áruházakban mindent egy fedél alatt meg lehet vásárolni, a dohányáruk esetében azonban ezentúl ez már nem így lesz.

A Tescónál megkeresésünkre csak annyit válaszoltak: továbbra is fontos számukra, hogy a lehető legnagyobb termékskálával álljanak vásárlóik rendelkezésére. A törvényi szabályozás miatt júliustól csak koncesszióval rendelkező bérlők értékesíthetnek dohánytermékeket, így e bérlők bevonásával biztosíthatják, hogy a Tesco-üzletsoron, vagy áruházaik közvetlen közelében a dohánytermékek is elérhetőek legyenek. Céljuk az, hogy vásárlóik a jövőben is a megszokott módon, kényelmesen intézhessék bevásárlásaikat.

Eltűnik a Lidl-cigi

A trafiktörvény teljesen új helyzetet teremtett, a belső egyeztetések ugyanakkor még zajlanak. Kialakult központi stratégia még nincs arra vonatkozólag, hogy a Lidl a trafikpályázat nyerteseinek biztosítson valamilyen formában boltnyitási lehetőséget – fejtette ki Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország PR-vezetője, aki elmondta, különböző alternatívákban gondolkodnak.

A Lidlből eltűnik a saját márkás cigi is
Horváth Szabolcs

A Lidl esetében felvetődik a saját márkás dohányáru kérdése, ugyanis cigarettából is van saját terméke a cégnek. Tőzsér Judit elmondta, hogy mivel a trafiktörvény keretrendszerét már egy jó ideje ismerni lehetett, így július elsejével az áruházakban lévő termékek "kifutnak", vagyis nem rendeltek már Magyarországra többet ebből az áruból. A saját cigarettájukkal önmagukban emellett nem is tudnának és nem is akarnak versenyre kelni a nagyobb márkákkal. Arra a kérdésre, hogy a dohánytermékek eladása mekkora részt képvisel a teljes árbevételben, a Lidl PR-vezetője úgy válaszolt, hogy ez a kör a cég értékesítéséből nem hasít ki jelentős szeletet.

A hvg.hu meg szerette volna kérdezni, a Relay illetve Inmedio trafikhálózatot üzemeltető Lapker Zrt.-t is, hogy terveznek-e lehetőséget biztosítani a trafiknyerteseknek nemzeti dohányboltok nyitására üzlethelyiségeikben, illetve hogy mennyi meglévő boltjukban maradhat meg a cigarettaárusítás. A vállalatnál ugyanakkor azt közölték, hogy egyelőre nem kívánnak nyilatkozni az ügyben.

A Posta is rárepülhet a trafiküzletre
A magyar államnak a dohánytermékeket illetően ellátási kötelezettsége van, ezért azokon a helyeken, ahol nem pályáztak trafikok üzemeltetésére, a mobil postához hasonlóan minden bizonnyal mobil trafikok lesznek, ezek működtetését pedig a Magyar Posta Zrt. kaphatja meg feladatként. Ha a Posta ezt nem vállalná, akkor a szintén állami Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt.-nek kell biztosítani a szolgáltatást.
zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.