A Jamal-projekt az egyik legfontosabb cseppfolyós gázkereskedelmi programmá válhat Nyugat-Európa számára, és komoly érvágást jelenthet a Gazpromnak is. Akkor is, ha a támadás nem kívülről, hanem Oroszoroszágon belülről érheti a gázipari óriást.
Mivel nem kapott a kapacitásait kimerítő mennyiségre megrendelést Ázsiából, nyugat-európai értékesítésbe fogott az orosz Jamal konzorcium. A téli hónapokban - amikor az északi tengeri közlekedés egyébként is akadozik - tankerekkel szállítanának cseppfolyós gázt (LNG) Észak-nyugat Európába és Nagy-Britanniába. Legalább is ezt nyilatkozta Jacques Besse, a Total elnökhelyettese.
A fancia szakember erről annak kapcsán beszélt, hogy a céget a Jamal LNG projekt orosz többségi tulajdonosa, a magánkézben lévő Novatek megkereste: cseppfolyósított gázt szállító tankerek fogadására alkalmas terminálok után érdeklődve. Ahogy arra az energiainfo.hu rámutat, a franciáknál jobban csak
Nagy-Britanniának van szüksége a jelenleginél olcsóbb gázra (mivel a katari gázszállítások visszaestek, és van egy rés a piacon) - és ezt az orosz LNG-szállítmányok nagy valószínűséggel be tudnák foltozni.
A The Moscow Times által közölt információk alapján az valószínűsíthető, hogy a Jamal szeretné az LNG-je egy részét Nyugat-Európában értékesíteni, de azt sem tartják kizárnak, hogy olyan terminálok vegyék fel az energiforrást, melyek távolabbi piacokra is képesek eljuttatni az LNG-t. Ha az üzletet nélbe ütik, 14 speciális tankerhajó ingázna az észak-nyugat szibériai lelőhely és Európa közt. A Novateknek pedig ki kell harcolnia, hogy az LNG exportjával megtörhesse a Gazprom monopóliumát.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.