Gazdaság Varga Szabolcs 2013. február. 28. 18:20

A Volánbusz már Bécsbe se akar utast vinni

Közbeszerzést írt ki 8 nemzetközi járatának üzemeltetésére a Volánbusz. Ezeken a vonalakon a busztársaság egyre kevésbé versenyképes, miközben az új személyszállítási törvény értelmében a nemzetközi járatüzemeltetés sem tartozik már a közszolgáltatások közé.

Közbeszerzést írt ki menetrendszerinti nemzetközi járatai egy részének üzemeltetésére a Volánbusz. A kiírás nyolc vonalat érint, a rendkívül forgalmas, jelenleg napi öt járatot elbíró bécsi mellett a rotterdamit (heti 6 járat), londonit (heti 4 járat), párizsit (heti 3 járat), heidelbergit (heti 3 járat), krakkóit (heti 2 járat), firenzeit (heti 3 járat) és catollicait (csak a nyári szezonban van járat). A meghívásos tenderre 2013. március 25-ig lehet jelentkezni. A kiválasztott pályázóknak április 5-ig kell megküldeniük ajánlatukat, az üzemeltetést pedig októbertől kell megkezdeniük, vagyis 6 hónap áll rendelkezésre a nyertes pályázó számára, hogy a pályázatban vállalt feltételeket teljesítse.

A pályázatokat 90 százalékban a legjobb ajánlati ár, 10 százalékban pedig a teljesítésbe bevonni kívánt járművek műszaki paraméterei alapján bírálják majd el. A nyertes 2013. ősze és 2017. tavasza között üzemeltetheti a vonalakat. Mint piaci forrásból megtudtuk, azért volt szükség a közbeszerzési eljárás meghirdetésére, mert a 2007-ben kötött szerződések lejártak. A kiírás nagy esélyese, a buszépítéssel és –bérbeadással is foglalkozó Homm Kft. lehet, amely az Eurolines-pályázatoknak köszönhetően vált a Volánbusz egyik legnagyobb partnerévé, és ma már belföldi járatokat is üzemeltet. Tóth Balázs, ügyvezető igazgató elmondta, hogy most is több útvonalra pályáznak majd, de szerinte nagy versenyre lehet számítani, biztosra veszi, hogy német és osztrák cégek is benyújtják majd pályázatukat.

Róma, napfény, Volánbusz
Stiller Ákos

Biztosra mennek

A kiszervezés nem ördögtől való: ha egy szolgáltatást olcsóbban tud nyújtani egy alvállalkozó, mint amennyiért azt a közbeszerzést meghirdető vállalat el tudja végezni, akkor indokolt lehet a munka kiadása, még ha nyereséges is – véli Nedeczky Tibor az MKFE személyfuvarozási tanácsának elnöke. Ugyanakkor úgy gondolja, hogy a közbeszerzési eljárásokban sok csavar lehet. „Nem példátlan, hogy a közbeszerzést egy konkrét cégre írják” – mondja Nedeczky. Egy megfelelően felszerelt nemzetközi vonalon személyszállítást végző busz alsó hangon 50 millió forintba kerül. Ha valaki a Budapest-Bécs útvonalat akarja üzemeltetni legalább 3 buszra van szüksége." - állítja Nedeczky.

Egy ilyen több százmilliós beruházást csak egy biztos megrendelés tudatában tenne bármely cég, nincs olyan piaci szereplő, akinek ilyen szintű szabad kapacitása volna. Persze ez csak abban az esetben áll fönn, ha a pályázat benyújtásakor rendelkezni kell a szükséges járműkapacitással – mondja Nedeczky, akinek a cége, a Weekendbus Zrt 2007 és 2010 között üzemeltett buszjáratot az említett útvonalon a Volánbusz alvállalkozójaként. Kezdetben három, majd négy buszra volt szüksége a járat üzemeltetéséhez.

Győzött a verseny

A személyszállítás az utóbbi években egy nagyon kompetitív szegmensé vált, „kezd beállni oda, ahol a helye van” – mondja Felsmann Balázs korábbi szakállamtitkár, rámutatva arra, hogy a szinte havonta változó piaci viszonyokban egy magánvállalat sokkal rugalmasabban tud reagálni, mint egy állami mamutcég. „Gondoljunk csak arra, hogy mondjuk egy fapados légitársaság minden gátlás nélkül szünteti meg a veszteséget termelő desztinációit egyik napról a másikra. Egy ilyen piaci környezetben egy állami cég nem lehet versenyképes. Az utóbbi években nyilvánvalóvá vált, hogy a vonat kiesett a versenyből magas árai miatt, és immár a légitársaságok és a busztársaságok között folyik a verseny. Ez utóbbiak szépen reagálnak egymásra, ha megjelenik egy repülőjárat egy irányba, és megfelelően olcsón tudja kínálni szolgáltatását, szépen lassan elsorvadnak az egyéb lehetőségek, ha azonban nem versenyképes, úgy a buszjáratok veszik el az utasokat a repülőjáratoktól.     

A buszos személyszállításban az erősödő piaci versenyben egyre jellemzőbbek a külföldi társaságok is. A Volánbusz szófiai járatán például hiába kérdeznénk magyarul a sofőrt, nem tudna válaszolni – viccelődnek a Népligetben a Nemzetközi pénztárban. Felsmann szerint elég beszédes az, hogy ma többe kerül egy államilag támogatott buszjegy Győrbe, mint az alvállalkozók által működtetett járatra egy jegy Pozsonyba vagy Bécsbe.

A megkeresésünkre a Volánbusznál elmondták, hogy 1995 óta az EUROLINES szervezeten belül, 14 ország 120 városába indít nemzetközi buszjáratokat. A költséghatékonyság érdekében 2007 óta alvállalkozók bevonásával végezik tevékenységüket, mely összességében nyereséget termel. A kiszervezés okát azzal indokolták, hogy kis- és középvállalkozásokat szeretnék helyzetbe hozni, akik megújult buszparkkal tudják végezni a szállítást. A vállalat célja, hogy így a piaci versenyben kimagasló színvonalú szolgáltatást nyújtson, és hosszú távon aktív szereplője maradjon az európai közlekedési hálózatnak. Az eljárással kapcsolatos részletekben egyelőre nem kívántak nyilatkozni.

Ez nem kötelező

A Volánbusz működését alapvetően meghatározza az új személyszállítási törvény, melyben a nemzetközi járatok biztosítása nincs a kötelező közszolgáltatások körében. „Ezt úgy szoktam mondani, hogy az államnak az a dolga, hogy Irma nénit elvigye az sztk-ba, Pistikét pedig az iskolába. Arra már nem terjed ki a kötelezettsége, hogy külföldi országba utazásokat szervezzen és járatokat üzemeltessen. Ugyanakkor, ha van ezzel kapcsolatos nemzetközi partneri szerződése, és lehetősége, akkor erről sem kell lemondania. Itt ékelődhetnek közbe az állami cégnél jóval rugalmasabban működni tudó kis magánfuvarozók.” – mondta a hvg.hu-nak Dittel Gábor, a IT Hungary főtitkára.

Volánok átszervezése

A Volánok reorganizációja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium  felügyeletével és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. koordinálásával tavaly kezdődött, aminek célja, hogy a régiós átszervezéssel kialakuló holdingok az eddigieknél hatékonyabb, versenyszempontból felkészültebb vállalatok legyenek. A nemzeti fejlesztési tárca a Volán-társaságok átszervezése miatt leállította a Volánok buszbeszerzését, hogy ne rendeljenek külön-külön járműveket.  A minisztérium szerint a szolgáltatási színvonal emelése érdekében ugyanakkor akár évi 300-400 új jármű beszerzése is szükségessé válhat.. A kormány tavaly 100 milliárd forintra emelte a Magyar Fejlesztési Bank Közösségi Közlekedésfejlesztés Finanszírozási Programjának keretösszegét, amiből eddig mintegy 22,5 milliárd forintot a Volán társaságok kötöttek le.

 

A közbeszerzéseket közzé is tették január elején 114 új autóbuszra, de azt a hónap végén visszavonták EU-s jogszabályokra hivatkozva, bár ezt az indokot az Omnibusz szakmai blog erősen megkérdőjelezte, mert a hivatkozott EU-s rendelet a koncessziós típusú tevékenységet ellátó belső szolgáltató által a megbízó hatóság illetékességi területén kívüli versenyeztetésen való részvételét tiltja. Jelen esetben azonban a díjbevételeket a BKK kezeli és nem a BKV, ezért a BKV szerződése nem koncessziós típusú, és nem versenytárgyalásról volt szó.

zöldhasú
Hirdetés