Kettészakadna és gazdát cserélne a MÁV a legújabb elképzelések szerint, a vasutat és az autóbuszos szolgáltatókat összefogó közlekedési holding tervét azonban elvethetik. A kormány az uniós elvárásokra hivatkozva szabná át a közösségi közlekedést – írja a Népszabadság.
Három-négy hónapon belül a Magyar Fejlesztési Bank kezébe kerülhet a MÁV Zrt. vállalatcsoportjából a központi szervezet. Ez azt jelenti, hogy az MNV lemondana a körülbelül 7800 kilométeres országos vasúthálózat és a legnagyobb magyar állami ingatlanvagyon felett rendelkező MÁV tulajdonosi jogairól.
Az idő rövidsége miatt új vagyonleltárt valószínűleg nem készítenek, a MÁV szakértői azonban tudják: az állam bankja nagyjából 130 ezer vasúti ingatlanra teheti rá a kezét, a korábbi értékelések szerint 400 milliárd forintot meghaladó értékben – olvasható a cikkben.
A bizalmasan kezelt tervek szerint a másik érintett vasúti szervezet a MÁV-Start Zrt. lesz. A személyszállító cég a Volán-társaságok tulajdonosi jogaival is rendelkező MNV kezelésében marad, de az Európai Unió elvárásainak megfelelően a pályavasút és a személyszállító vasút végleg elkülönül egymástól.
Az új struktúrában elvileg már nem lesz szükség a korábban beharangozott Nemzeti vagy aktuális munkaneve szerint Magyar Közlekedési Holding létrehozására sem – írja a lap.
A terveket azonban keresztülhúzhatja az, hogy a MÁV Zrt. 200 milliárd forint feletti adósságállományát kézben tartó pénzintézeteket még senki sem kérdezte meg. Márpedig komoly zavart okozhat, ha a kormánnyal amúgy is feszült viszonyban lévő bankoknak esetleg nem tetszenek az új ötletek – fogalmaznak a cikkben.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.