Aligha lehet új nemzeti légitársasága Magyarországnak - véli a közlekedési szakértő. Turi Ferenc az InfoRádióban azt mondta: egyszerűen nincs ilyen befektetői szándék jelenleg ezen a piacon.
Szakértők többször figyelmeztettek: a légiközlekedés nagyon drága mulatság, mind az alapítás, mind a működtetés súlyos összegekbe kerül, üzleti terv nélkül pedig nincs az a befektető, aki pénzt adna. Turi Ferenc közlekedési szakértő épp emiatt nem látja esélyét annak, hogy akár rövid időn belül legyen új nemzeti légitársaság - hangzott el az InfoRádióban.
Úgy néz ki a helyzet, mintha a gombhoz keresnék a kabátot - vélekedett. Három modell létezik, a fapados, a regionális és a hálózati. Turi Ferenc kifejtette: egy társaságot úgy lehetne elindítani, hogy szakmai és pénzügyi befektetők azzal a szándékkal alapítanák meg, hogy mivel piacot látnak, akkor valamelyik modellből pénzhez jutnak, de jelenleg ez a szándék hiányzik.
A szakértő azt mondta: fapados társaság van elég, nincs piaci rés, a hálózati fuvarozó kizárható, mert komoly interkontinentális hálózat szükséges hozzá, a regionális modellhez pedig kell egy hálózati partner, amelynek a központja Budapesten van. Arról nem is beszélve, hogy az idő múlásával egyre kisebb az esélye annak, hogy bármilyen befektető, vagy befektetői csoport fantáziát lásson egy budapesti központú légitársaságban. Így az is kérdéses, hogy a magyar állam tulajdonában lévő Malév márkanévnek van-e még piaci értéke - tette hozzá Turi.
Van, aki optimista
A nemrég alakult Malért Egyesület még mindig optimistán tekint a jövőbe. A civil szervezet többször is hangoztatta, hogy befektetők érdeklődnek egy új nemzeti légitársaság iránt, legutóbb már külföldi kockázati tőketársaságokról is szó esett. Ugyanakkor egy esetben sem neveztek meg konkrét befektetőket. Elmondásuk szerint üzleti terv is készül, de erről sem tudni semmit.
Múlt szerdán jelentette be az üzemeltető Budapest Airport, hogy bezárja a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér egyes terminálját, és elhalasztja a Cargo City elnevezésű légiáru-kicserélő központ megépítését is.
A döntést azt követően hozta meg a Budapest Airport, hogy a Malév leállása miatt felülvizsgálták és módosították a 2012. évi üzleti tervet. A cargo beruházás várhatóan két év múlva indulhat meg.A kormány, illetve az érintett nemzeti fejlesztési tárca részéről sem jöttek újabb hírek, elvileg dolgoznak azon, hogyan teremthető meg egy új légitársaság.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.