Formálódik egy új magyar nemzeti légitársaság képe, de még semmilyen konkrétumról nem tudott beszámolni a Magyar Légiközlekedésért Egyesület (Malért). A Malév egykori dolgozói közben küszködnek a munkaerőpiacon, eddig csak nagyon kevesen tudtak elhelyezkedni és a turizmusban is érződik a negatív hatás.
Mintegy 100 millió forintos kárt okozott a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) irodáinak a Malév csődje, az utasforgalmat tekintve - számolt be egy keddi sajtótájékoztatón a Magyar Utazási Irodák Szövetségének képviselője. A Ferihegyi Repülőgép Emlékparkban elhelyezett Tu-154 fedélzetén tartott rendezvényen az is elhangzott, hogy a beutaztató turizmusnak eddig 200 millió forintos kára származott. Arra számítanak, hogy mivel a fapados járatok nem a magasabb kategóriájú szállodák vendégeit szállítják, így ők is megérzik majd a veszteséget. Az üzleti utaztatásban is érezhető a visszaesés, ráadásul a tengerentúli csatlakozásokat is törölték.
A Malév egykori földi kiszolgáló személyzetéből egyelőre 20 fő tudott elhelyezkedni más légitársaságnál, ezen felül 10-en külföldön - számolt be a Malért, illetve a pilóták és légiutas-kísérők érdekképviseleti szervezete. 50-60 pilóta már túl van az állásinterjúk első körén, de még további fordulók várnak rájuk, mielőtt alkalmaznák őket. Arab és kínai légitársaságok is érdeklődtek irántuk, de alapvetően nagyon rosszak a lehetőségeik. Ráadásul a pilótáknak félévente szimulációs gyakorlaton kell részt venniük, különben elveszítik a repülési engedélyüket. Ezt most saját zsebből, Prágában tudják megoldani.
Arról nem hangzottak el konkrét információk, hogy a Malért hány géppel, mikortól, milyen útvonalakon működtetné az új légitársaságot. Főként azért nem, mert egyszer 5-6, szavaik szerint "komolyan vehető" munkacsoport is dolgozik a terveken, azonban a minisztérium álláspontját, terveit még nem ismerik, így pontos üzleti tervet még nem tudnak készíteni. Azt azonban elmondták: sok felajánlás érkezik (az első egy amerikai magánszemélytől érkezett - 1000 dollár), de azt is tervezik, hogy ha - ésszerű keretek között - mód van rá, megszerzik a jelenleg még állami tulajdonban levő Malév-nevet.
A Malért civil egyesület februárban alakult egy új nemzeti légitársaság piaci alapon történő létrehozásáért. Akkor bejelentették, hogy az egyesület adatbázist állít össze azokról a munkavállalókról, akik továbbra is a légi közlekedésben szeretnének dolgozni és együtt akarnak működni a szakmai szervezetekkel, közöttük a pilótákat tömörítő Hunalpával és az utazásszervezők szövetségével is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.