Pénteken reggel hat órakor 66 évnyi folyamatos működés után leállt a Malév - jelentette be a társaság. A Malév szerint az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, de a szolgáltató partnerek egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Az utasok esetleges kártalanítását a kedden kiadott kormányrendelet alapján lehet majd megkezdeni.
A Malévval utazott volna? |
Ha a Malévval utazott volna, de a leállás miatt nem tud vagy nem tudott elindulni, írja meg tapasztalatait nekünk az ugyelet@hvg.hu emailcímre! |
Az igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését - közölte honlapján a Malév péntek reggel. "Ennek értelmében február 3-án reggel 6 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szállnak fel Malév repülőgépek" - tették hozzá.
„Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk. Bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését" - írta a légitársaság a közleményben.
"Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további anyagi forrást biztosítani a működéshez. Mindezeket figyelembe véve az igazgatóság úgy döntött, hogy elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Valamennyi utasunktól elnézést kérünk” - jelentette be Limburger Lóránt vezérigazgató.
A repülőtéren reggel hét órakor jelentették be, hogy a Malév járatait törölték - értesült az MTI egy utastól hétfőn. A repülőgépére váró utas elmondta: hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai. A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér honlapján reggel 7 óra után még az volt olvasható, hogy a Malév csak a pénteken délelőtt 10 óra utáni járatokat nem indítja el.
A Malév később közölte, 8 órakor sajtótájékoztatót tart a kialakult helyzetről. A reptér honlapján elérhető információk szerint a Malév ma közel 70 járatot indított volna el. A bud.hu járatinformációs rendszerében érdekes módon csak a délelőtt 10 előtt induló járatokat jelölik törölt járatként, a 10 után idulók mellett semmilyen, az esetleges törlésről szóló információ nem szerepel.
Az MTI tudósítója szerint az utasok egyébként nyugodtan várakoznak a repülőtéren. Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért. A hangulat nyugodt, mindazonáltal erős a rendőri készültség. A terminálon belül és az épület előtt is sok rendőrt látni. A hangosbemondón angolul és magyarul többször is bemondták, hogy a Malév törölte járatait, és a jegyeket a vásárlás helyszínén visszaváltják.
Az utasok kárpótlásának feltételei
A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak Magyarországról a 06-40-21-21-21, külföldről pedig a +36-1-802-11-11 telefonszámon tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.
Orbán: nem lehetetlen az újraindulás |
Két Malév-gép maradt a határokon kívül: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van – mondta Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel. A miniszterelnök kijelentette, nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. Tovább |
A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra - közölte a Malév.
Segítségnyújtás biztosítható továbbá azoknak is, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek 2012. február 29-nél nem későbbi időpontra. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával.
A kormányrendelet szerint a kártalanítandó csoportba eső utasoknak a Malév a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket kell hogy biztosítson, emellett szállodai elhelyezést, ha egy- vagy többéjszakás ott tartózkodás szükséges, illetve szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb) között. Ezenkívül díjmentesen két telefonhívást, telex- vagy faxüzenet, vagy email küldését kell majd biztosítania a légitársaságnak.
A kártalanítási igényeket 2012. március 31-ig lehet benyújtani. A Malév elnöke által tartott keddi sajtótájékoztatóból kiderült, a Malévnál addig napig 757 ezer foglalást regisztráltak a következő hónapokra, így csak az utasok töredéke juthat kárpótláshoz a keretből. Berényi János ráadásul néhány órával a közlönyben megjelentek előtt arra biztatta az érdeklődöket, hogy vegyenek nyugodtan jegyeket, mert a Malév 50-60 éve repül és repülni fog.
A cég elnöke a repülőjegyekről akkor azt is elmondta, hogy a nemzetközi légügyi szövetségnél, az IATA-nál lévő biztosíték lefed egy bizonyos kört, a IATA-ügynökök kártérítik az utasokat járattörlés esetén. Aki hitelkártyával vásárolt jegyet, annak a bank téríti meg, az utazási irodáknál csomagban vásárolt jegyek vételárát pedig az iroda. Lesznek azonban olyanok, akik kimaradnak a körből, ők Berényi szerint jogi úton kérhetik vissza a jegy árát.
A Malév péntek reggeli sajtótájékoztatóján arra kérték a külföldön rekedt utasokat, hogy vásároljanak maguknak egy új jegyet bármelyik más légitárságnál, és kérjenek róla számlát, amelyen szerepel az, hogy Malév-jegyük volt, de nem tudtak hazautazni. Ezeket a számlákat a Malév ügyfélszolgálataira kell eljuttatni, ezután azokat ki fogják fizetni. Ugyanez vonatkozik azokra azokra is, akik ezután indultak volna a Malévval külföldre. Berényi János elnök szerint egyébként 3726 utas rekedt külföldön, 3740 utas pedig belföldön tartózkodik, utóbbiak ma utaztak voltak a Malévval.
Tegnap még bizakodtak
Olcsóbb jegyet kínál a Malév-utasoknak a Wizz Air |
Azok az utasok, akik a február 3. és március 24. közötti időszakra érvényes Malév jeggyel rendelkeznek, 9900 forintos egységáron vásárolhatnak repülőjegyet (egy útra, foglalási díjjal és adókkal) a Wizz Air ügyfélszolgálatán, a +36 1 358 6565-ös telefonszámon. Jegyeket a rendelkezésre álló helyek függvényében tud biztosítani a légitársaság azoknak az utasoknak, akik február 13-án 24:00 óráig foglalják át jegyüket. Tovább |
Csütörtökön rendkívüli moratóriumot rendelt el a bíróság a Malév ügyében és rendkívüli vagyonfelügyelőt rendelt ki a nehéz pénzügyi helyzetben lévő vállalat mellé. A rendkívüli moratórium alapján a légitársaság a csődvédelemhez hasonló védelmet élvez, a vele szembeni pénzkövetelések behajtása céljából indított végrehajtások szünetelnek, a biztosítékok jogszabály szerint nem érvényesíthetők - közölte akkor a fejlesztési minisztérium.
Fábián Balázs, a kirendelt vagyonfelügyelő cég vezetője csütörtök délután még arról beszélt, hogy csak a péntekre elkészülő likviditási terv alapján lehet megmondani, meddig bírja a nehéz pénzügyi helyzetben lévő légitársaság.
Berényi János, a Malév igazgatósági elnöke ezt akkor azzal egészítette ki, hogy a társaság helyzete naponta változik, "nem tudok mostani állapotot mondani". A moratórium ugyanis csak Magyarország területére vonatkozik, így más országokban bérelt irodákat például ki kell fizetnie a légitársaságnak. Az igazgatósági elnök a lehetséges befektetőkkel kapcsolatos újságírói kérdésekre nem válaszolt.
Az EU-döntés lehetett az utolsó csepp
A Malév helyzetének bizonytalanságát már az jelezte, hogy egy január 30-án megjelent kormányrendelet stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek minősítette a Malévot.
Oszkó a Malév bedőléséhez vezető okokról |
"Megfelelő restrukturálási munkával elkerülhető lett volna, hogy az Európai Bizottság januári határozata szerint vissza kelljen fizetni a Malévnak nyújtott körülbelül 70-100 milliárd forintnyi jogosulatlan állami támogatást" - mondta Oszkó Péter, a Bajnai-kormány pénzügyminisztere a Hír24-nek. "Az Orbán-kormány is rendszeresen fizetett tiltott állami támogatást, sőt, lényegében ezzel a gyakorlattal tette maga elkerülhetetlenné a kedvezőtlen uniós döntést, ahelyett, hogy egy kidolgozott, előre elkészített és számukra hátrahagyott menetrend szerint folytatta volna a Malév ügyeinek rendbetételét" - hívta fel a figyelmet Oszkó a Facebookon vezetett blogjában is. |
A stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezet esetében az állami felszámoló járhat el, és az értékesítést nyilvános pályázat nélkül, meghívással is le lehet bonyolítani. Ezen túlmenően az állami tulajdonban lévő felszámoló ugyanúgy köteles eljárni a hitelezők védelmében, mintha nem stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetről lenne szó.
Erre a lépésre azért volt szükség, mert az Európai Bizottság elmarasztalása után nem sok esély volt arra, hogy a tulajdonos magyar kormány pénzt tegyen a cégbe. A Malév nem tudja kifizetni a 70-100 milliárdot, amit az EB kirótt rá, elodázni is csak rövid időre tudja, ugyanis az EU szoros határidőt szabott a végrehajtásra.
A Malév a csődeljárás révén sem szabadulhatna meg a súlyos visszafizetési kötelezettségtől, a felszámolási eljárást azonban az Európai Bizottság elfogadható megoldásnak tekinti.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.