Itthon MTI 2012. február. 03. 08:00

Orbán: nem lehetetlen a Malév újraindulása

Két Malév-gép maradt a határokon kívül: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van – mondta Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter tájékoztatása alapján. A miniszterelnök kijelentette: nem lehetetlen a légitársaság újraindulása.

"Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság" – mondta. Orbán Viktor a műsorban hangsúlyozta, hogy kellene is nemzeti légitársaság, de az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon.

Ha azonban van olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget – ígérte.

A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban azt mondta: a "ménkű" akkor csapott be, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnak.

Képeink a helyszínről - kattintson galériánkért!
Túry Gergely
A Malévval utazott volna?
Ha a Malévval utazott volna, de a leállás miatt nem tud vagy nem tudott elindulni, írja meg tapasztalatait nekünk az ugyelet@hvg.hu e-mail címre!

A 2000-es évek közepétől, amikor a Malév működése megkívánta, a kormány közvetlenül tőkét, hitelt juttatott a társaságnak, ezért a cég, bár veszteséges volt, de "eldöcögött".

Az Európai Unió azonban ezt megvizsgálta, és úgy döntött, hogy ez a támogatás versenyellenes, Magyarországot pedig eltiltotta ettől, sőt a Malévnek vissza is kell adnia a magyar államnak mintegy százmilliárd forintot, ám a légitársaság egy fillért sem tud visszafizetni - fejtette ki Orbán Viktor, majd úgy összegezte: "a kormányt eltiltották a Malév fenntartásától és továbbműködtetésétől". Befektető pedig mindeközben nem érkezett - tette hozzá, megjegyezve, hogy az eddigi tárgyalások az európai gazdasági helyzet miatt "nem realizálódtak".

Egy dolgot lehetett tenni: a kabinet állami vagyonfelügyelőt nevezett ki azért, hogy az előbb-utóbb bekövetkező leállás rendezett formában történjen - közölte, emlékeztetve egyúttal arra a kormányhatározatra, amely tartalmazza azt, hogy milyen segítséget kaphatnak azok az utasok, akik már megváltották a jegyüket, illetve már Magyarországon kívül tartózkodnak, és haza kell jutniuk.

"Próbáltuk valahogy ellökdösni, pályán tartani a Malévet, ameddig csak lehetett. Itt a vége, eddig tudtuk. Nem lehetett már tovább húzni ezt, mert fizikailag is elvesztettük volna a külföldön letartóztatott gépeinket. Tehát meg kellett állni" - zárta szavait a miniszterelnök.

Oszkó a Malév bedőléséhez vezető okokról
"Megfelelő restrukturálási munkával elkerülhető lett volna, hogy az Európai Bizottság januári határozata szerint vissza kelljen fizetni a Malévnak nyújtott körülbelül 70-100 milliárd forintnyi jogosulatlan állami támogatást" - mondta Oszkó Péter, a Bajnai-kormány pénzügyminisztere a Hír24-nek. "Az Orbán-kormány is rendszeresen fizetett tiltott állami támogatást, sőt, lényegében ezzel a gyakorlattal tette maga elkerülhetetlenné a kedvezőtlen uniós döntést, ahelyett, hogy egy kidolgozott, előre elkészített és számukra hátrahagyott menetrend szerint folytatta volna a Malév ügyeinek rendbetételét" - hívta fel a figyelmet Oszkó a Facebookon vezetett blogjában, ahol kitér arra is, "érdemes lesz felvázolni, hogy újabb befektetők egyetlen ésszerű időben történő bevonása hogyan bukott meg" a Fideszen.

A Malév leállásáról szóló összes hírünk itt olvasható.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.