Farkas Zoltán
Szerzőnk Farkas Zoltán

Nagy vezetési hibát csak erőteljes mozdulattal lehet korrigálni - derül ki a jövő évi költségvetési tervezetből. Csakhogy a rángatás nem tesz jót a gazdaságnak, és az sem megnyugtató, hogy a kormány az „országvédelmi törekvések” közepette egyre-másra gyártja az ellenségeket.

Szűk egy év alatt 1159 milliárd forint. Ennyivel kalkulálta el magát a kormány, azaz ennyivel becsülte túl a magyar gazdaság növekedési pályáját – és saját buzgalmának eredményeit. Legalábbis ekkora a különbség a tavaly novemberben a költségvetéshez mellékelt 2012-es GDP-prognózis és a legfrissebb előrejelzés között. Igaz, az előbbi évi 3-3,5 százalékos gazdasági növekedést feltételezett, ám jó, ha ennek a fele igaz lesz. A lassú gazdasági növekedésből adódóan a kormányzat által megálmodott pályához képest nagyjából 450-500 milliárd forinttal apadt az a summa, amelyet a központi költségvetés 2012-ben el tud osztani.

Szakszervezeti tüntetés

 A jövőre végrehajtandó kiigazítás ennek legalább a duplája. Bár a miniszterelnökkel az élen egész apparátus ügyködik azon, hogy a megszorításokat a külpiaci tényezőkre, az „euróválságra” fogják rá, azok felét a kormány saját magának köszönheti. A gyors növekedés reményében, annak ösztönzésére ugyanis 600 milliárdos adócsökkentést hajtottak végre az idén, anélkül hogy ezt a kiadások hasonló mértékű megnyesésével megelőzték vagy ellensúlyozták volna. A költségvetést ideiglenes bevételi tételekkel – válságadókkal (340 milliárd forint), a magánnyugdíjpénztárak helyett az állami Nyugdíj-biztosítási Alapba irányított járulékokkal (360 milliárd forint), illetve a pénztári vagyon egy részének elköltésével (528 milliárd forint) – bélelték ki, viszont a gazdaság érdemi gyorsítását a horribilis és jogilag aggályos pénzbehajtás ellenére sem tudták elérni.

Az egyszeri tételek közül az újabban Orbán Viktor szókincsében már afféle multiadókként emlegetett extra terhek jövőre is fennmaradnak, holott a távközlési különadó megszüntetését az Európai Bizottság elvárja Magyarországtól. A magán-nyugdíjpénztári rendszerre mért megsemmisítő csapás után a korábbi tagdíjak legnagyobb része (több mint 300 milliárd forint) már a Nyugdíj-biztosítási Alapba folyik be (megmaradt tagjaik után a magánpénztáraknak csupán 48 milliárdot utal át az állam), az idén a költségvetésbe forgatott pénztári vagyont azonban jövőre már pótolni kell. „A pénzt elköltötték, a kísérlet nem vált be” – értékelte a fogyasztásösztönző gazdaságpolitikát a Magyar Közgazdasági Társaság minapi pécsi vándorgyűlésén Oszkó Péter, a Bajnai-kormány pénzügyminisztere.

Bár a növekedés lassult, a Nemzetgazdasági Minisztérium két és fél hónap alatt jócskán tágította a jövő évi büdzsé mozgásterét. A július 18-ai kormányhatározat a jövő évi bevételeket 13 402,1 milliárd forintban, a kiadásokat 14 008,6 milliárdban állapította meg. Azóta nyilvánvalóvá vált, hogy a gazdaság képtelen tartani a 3 százalékos tempót, ennek ellenére a mostani törvényjavaslat a júliusi előzeteshez képest mind a kiadásokat, mind a bevételeket több mint 500 milliárddal megemelte (lásd táblázatunkat). A kormányzati célból – az adóterhelés csökkentéséből és az állami újraelosztás szűkítéséből – ennek épp az ellenkezője következett volna. Csakhogy a jelek szerint az idei büdzsében kivéreztetett területek gazdái sikeres ellentámadásba mentek át, illetve kellett a pénz az alacsony keresetűek kompenzálására, nehogy az adójóváírás megszüntetésével súlyos veszteség érje őket.

 „Ha önök átlapozzák a költségvetést, és először azt gondolják, hogy érthetetlen, nem járnak messze az igazságtól” – lepte meg hallgatóit múlt heti tájékoztatóján Matolcsy György. A nemzetgazdasági miniszter korántsem az elmúlt másfél év gyakori gazdaságpolitikai fordulataira utalt, hanem arra, hogy szerinte alaposabb szemrevételezés után kiderül, az állam az egészségügyre, az oktatásra, a társadalmi felzárkóztatásra és a gazdaságfejlesztésre is többet fordít, mint az idén, alapvetően nem a saját bevételeiből, hanem az idei 1200 milliárd forintról 1500 milliárdra duzzadó uniós támogatásokból. Ez az érem egyik oldala. A másik pedig az, hogy a gyógyító-megelőző ellátás 54 milliárdos kiadási többletének nagy része bérkompenzációra megy el, aminek forrásaihoz az ide irányított chipsadó 30 milliárddal járul hozzá; a közszférában harmadik éve nem nőnek az illetmények, a dologi kiadások csökkennek, a gyógyszerek szubvenciója durván, a közösségi közlekedésé szolidan csökken. Mérséklődik az önkormányzatok támogatása is, és megkezdődik a közoktatás, a felsőoktatás és az egészségügyi intézményrendszer átalakítása, államosítása. Hétfőn a miniszterelnök a megyei közgyűlések képviselőivel megállapodott, hogy az állam átveszi a megyék intézményeit – és 180 milliárd forint adósságát. A költségvetési tervezet utal arra, hogy módosító indítványokkal fogják átvezetni a változásokat.

A jövő évi kiadások összességében 6 százalékkal, a bevételek 7,5 százalékkal túllépik az idei eredeti előirányzatot, vagyis a 4,2 százalékosra tervezett inflációt meghaladó mértékben nőnek. Ez váratlan fordulat a takarékossággal már-már hivalkodó kormány részéről. Az adóbevételek 445 milliárdosra becsült növekményéből a legnagyobb tétel az áfa kulcsának két százalékpontos emelése, ami 150 milliárd forintot szippant ki a vásárlók pénztárcájából. A jövedéki és a játékadó emelése az idei törvényi előirányzathoz képest 17, illetve 31, a cégautóé 18 milliárdot, az üzleti ajándékok, reprezentációs költségek megadóztatása a 16 százalékos szja-kulccsal 15 milliárdot hoz az államnak. Az pedig egyenesen a meglepetés erejével hatott, hogy az adóemelés kifejezést ezúttal már Matolcsy sem kerülte meg, holott eddig az adócsökkentés apostolaként funkcionált.

Fordulat történik a jövedelempolitikában is, amennyiben a kormány igyekszik elejét venni az alacsony keresetűek további lecsúszásának. Ehhez saját teremtményét kell megerőszakolnia. Bár Matolcsy váltig ismételgeti, hogy a kormány befejezi az átállást az egykulcsos személyi jövedelemadóra, megszünteti az adójóváírást és felszámolja a szuperbruttót, az eszményített változathoz viszonyítva egyelőre torzszülöttet hoz létre. Mindazok, akik havi bruttó 202 ezer forintnál többet keresnek, „átmenetileg” nem kapják meg azt a – Matolcsy szerint – évi csaknem százezer forintot, amellyel a nettó fizetésük a szuperbruttó kivezetésével megugrana. Jövőre ebből az állam által visszatartott pénzből kompenzálnák az adóváltozások károsultjait, merthogy „senki sem járhat rosszul”. Ennek szellemében azok a vállalkozások, amelyek legkésőbb 2012. február 1-jével legalább 5 százalékos béremelést hajtanak végre, számíthatnak megnövekedett költségeik kompenzálására. Erre a céltartalékból 84,6 milliárd forint vehető igénybe, ám arról nincs döntés, hogy a támogatáshoz miként lehet majd hozzájutni. A közszférában a költségvetés 64 milliárdot tartogat efféle kompenzációra. Mindemellett a személyi jövedelemadóból jövőre 1550,7 milliárd forint bevételt vár a költségvetés, szemben az idei 1362,9 milliárdos előirányzattal, vagyis az adócsökkentés itt is emelésbe fordult.

A tervgazdaság kudarcos keresetszabályozási kísérleteire emlékeztető kompenzációs bérjátszma, a két számjegyű minimálbér-emelés és az egészségbiztosítási járulék 1 százalékpontos megtoldása aligha ösztönzi a foglalkoztatást. Áttörést a kormány az átalakított közmunkarendszertől vár, amire 132 milliárd forintot különített el. „Ma 590 ezren részesülnek jövedelempótló támogatásban, ők havi 28 ezer forintot kapnak. Közmunkáért viszont 48 ezer forinthoz juthatnak” – mondta a közgazdász-vándorgyűlésen Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, aki azzal kalkulál, hogy a programba 300 ezer főt lehet bevonni. A közmunkásoknak számlázott 63 ezer forintos bruttó bérből 16 százalékos szja-t és 7 százalékos egészségügyi hozzájárulást kell levonni, nyugdíjjárulékot nem – hívta fel a figyelmet Matolcsy, ám ebből az is következik, hogy ez a foglalkoztatási forma nem jár nyugdíjjogosultsággal.

A jövő évi nyugdíjak megállapítása során a fogyasztói árak 4,2 százalékos növekedését kell figyelembe venni – adja meg a keretet a törvénytervezet szövege. Ezzel szemben a Magyar Nemzeti Bank már 4,7 százalékos inflációt prognosztizál, és a jövő évi adóelképzelések ismeretében a kutatói előrejelzések is az ötszázalékos határ felé kúsznak fel.

„Mielőtt megismertük volna a költségvetést, azt mondtuk, hogy a GDP jövőre 1,5 százalékkal bővülhet. Azután megnéztük a tervezetet, és akkor már azt mondtuk, hogy a növekedés csak egy százalék lesz. Majd megláttuk a kedvezményes végtörlesztési javaslatot, azóta nem mertünk megszólalni” – mondta Simor András MNB-elnök a közgazdász-vándorgyűlésen, egyúttal elődjének, Járai Zsigmondnak, a jegybank felügyelőbizottsági elnökének riposztozva. Járai ugyanis fél órával korábban kétségbe vonta a jegybank apparátusának – részben saját korábbi kollégáinak – szakértelmét, felróva nekik, hogy az MNB ugyanazon a napon állt elő 1 százalékos növekedési prognózisával, amelyen az IMF 1,8 százalékot jövendölt Magyarországnak. Járai tehát kigyógyult korábbi túlzott pesszimizmusából, hiszen 2010-re 2-4 százalékos visszaesést vizionált – ehelyett a GDP 1,3 százalékkal nőtt. Csakhogy mintha az ellenkező végletbe esett volna, holott a Költségvetési Tanács elnökeként ő a tervezet első hivatalos bírálója. E minőségében tett ugyan egy óvatos utalást arra, hogy a – már így is 400 milliárdra rúgó – tartalékokat célszerű volna növelni, vagy további adóemelésre lenne szükség, de ügyet sem vetettek rá.

Az országvédelminek titulált költségvetés összeállítói a devizahitelek fix árfolyamú végtörlesztésének törvényesítésével afféle megelőző csapást mértek a magyarországi bankrendszerre. A válasz egyelőre kimerül abban a frontális sajtótámadásban, amelyet a befolyásos világlapok indítottak Orbán Viktor és kormánya ellen, de idővel ennél keményebb eszközökhöz is folyamodhatnak. A forint azóta bekövetkezett gyengülését bízvást ilyennek lehet tekinteni, kedden az árfolyam elérte a 300-as határt az euróval szemben. Magyarország esetleges leminősítésének kockázatát Pécsett Pleschinger Gyula, az Államadósság-kezelő Központ vezérigazgatója is felvetette a Bloomberg hírügynökség kérdésére – majd néhány órával később úgy nyilatkozott, hogy félreértették.

Az viszont teljességgel egyértelművé vált az utóbbi egy évben, hogy szavakban szembe lehet ugyan szállni a mértékadó nemzetközi intézményekkel és pénzügyi körökkel, de a fiskális fegyelmet nem lehet feladni. Szabadságharcosoknak sem elnézés, sem engedmény nem jár: ez a fő oka annak, hogy az Orbán-kormány a mostani recesszióveszélyes időszakban sem térhet le a konvergenciaprogramban megadott deficitpályáról, és ragaszkodnia kell az államháztartási hiány leszorításához a GDP 2,5 százalékára. Még akkor is, ha egyetlen makrogazdasági feltétel sem úgy alakult, ahogy tervezte, és emiatt eredeti gazdaságpolitikai programjának már minden elemét feladta.

FARKAS ZOLTÁN

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Lengyel Tibor, Gergely Márton 2025. január. 08. 09:30

Orbán csapdában: hogy erősnek látszódjon, tíz napig nyaralnia kell

Senki sem gondolta, hogy Orbán Viktor szó szerint érti a 2025-ös repülőrajtot, és Indiába utazik. Valójában Magyar Péter vett igazi startot, aki az előrehozott választásokkal olyan témát talált, aminek realitása ugyan nincs, de a kormánypártot és az ellenzékét is defenzívába tudta vele kényszeríteni.