2011. december. 14. 19:04 MTI Utolsó frissítés: 2011. december. 14. 21:42 Gazdaság

Kína büntetővámot vet ki amerikai gyártmányú autókra

Kína dömping- és büntetővámot vet ki az Egyesült Államokból importált személygépkocsikra - jelentette be a kínai kereskedelmi minisztérium szerdán.

A védővámok a nagyméretű, 2,5 liternél nagyobb lökettérfogatú amerikai modelleket érintik, például a General Motors által gyártott Cadillac SRX, a Chrysler Jeep modelljeit, valamint az Egyesült Államokban gyártott BMW X3 gépkocsikat. Az indoklás szerint az autókat dömpingáron értékesítik Kínában, ami "jelentős kárt okoz a kínai autóiparnak". A szerdán bejelentett intézkedés csütörtökön lép hatályba.

A General Motors modelljeire Kína 8,9 százalékos dömpingellenes, valamint a kapott állami támogatás miatt 12,9 százalékos büntetővámot vet ki. A Chrysler modelljeire a dömpingellenes védővám 8,8 százalék, az állami támogatás miatt kiszabott büntető vám pedig 6,2 százalék. A BMW Amerikában gyártott modelljét 2,0 százalékos védővám terheli. Egyéb meg nem nevezett amerikai gyártmányokra Kína 21,5 százalékos dömpingvámot vet ki.

A GM és a Chrysler autógyárat állami pénzekkel mentették meg a csődtől 2009-ben. Továbbá az amerikai energiaügyi minisztérium kedvezményes hitelekkel támogatta a GM-et és a Ford-ot. Mindegyik autógyár, beleértve a BMW-t is, részesült helyi kormányzati adókedvezményekben az amerikai gyártás támogatására.

Kína 2009-ben előzte meg az Egyesült Államokat a világ legnagyobb autópiacaként. Belföldi autóipara azonban viszonylag gyenge, a piacot 70 százalékban amerikai, európai, japán és dél-koreai gyártók uralják. Tavaly a személygépkocsi eladások 30 százalékkal emelkedtek Kínában, az idén azonban már csak 5 százalék körüli növekedésre lehet számítani.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?