Várhatóan "nem lesz nagyon követelőző" a költségvetéssel kapcsolatban a Nemzetközi Valutaalap (IMF) az új típusú együttműködésről folytatandó tárgyalásokon - jósolták hétvégi helyzetértékelésükben londoni felzárkózó piaci elemzők, akik csaknem kétharmadosra taksálták az IMF és a kormány közötti megállapodás esélyét.
A JP Morgan Chase Bank londoni részlege által befektetőknek összeállított hétvégi felzárkózó térségi áttekintésben a ház elemzői azt jósolják, hogy a befektetői bizalomerősítést célzó, de államadósságot nem növelő új típusú együttműködés elővigyázatossági készenléti megállapodás formáját ölti majd, vagyis tartalmazni fogja "egy normál IMF-program szokásos előírásait", benne egy szándéklevéllel és negyedéves lebontású teljesítménycélokkal, de folyósítási menetrend nélkül.
A JP Morgan londoni felzárkózó piaci elemzői közölték: nem gondolják, hogy "Magyarországnak sok további teendője lenne a költségvetési konszolidáció terén", és - tekintettel az euróövezeti recesszió kibontakozására is - arra számítanak, hogy az IMF "viszonylag kevéssé lesz követelőző a költségvetési fronton".
A ház szerint ugyanakkor "valószínűleg vitatott terület lesz" a magyar kormánynak a bankszektorral kapcsolatos politikája. A JP Morgan londoni részlegének közgazdászai közölték, hogy mindent egybevetve 65 százalék esélyt látnak egy új program aláírására a jövő év elején.
A cég elemzőinek véleménye szerint egy új IMF-program erősítené a piaci bizalmat, emellett átláthatóbbá és következetesebbé tenné a gazdaságpolitikai döntéshozatalt. A JP Morgan szakértői szerint az, hogy a forint 3 százalékot erősödött a tárgyalások bejelentése után, csökkenti az MNB-re az árfolyamvédelmi célú kamatemelés végett nehezedő nyomást.
Az IMF-tárgyalások bejelentése után más nagy londoni házak is a JP Morgan véleményéhez hasonló - nem egy esetben szóhasználatukban is azonos - értékeléseket adtak a fejleményről. A Fitch Ratings, a legnagyobb európai hitelminősítő Londonban ismertetett állásfoglalása szerint egy új IMF-programnak több előnye lenne, gondoskodna például a költségvetési és a külső finanszírozásról - vagy legalábbis megteremtené ennek lehetőségét -, emellett erősíthetné a piaci bizalmat, valamint átláthatóbbá és következetesebbé tehetné a gazdaságpolitikai döntéshozatalt.
A Fitch szerint a megállapodás egy új IMF-programról csökkenthetné a magyar államadós-besorolásra nehezedő, lefelé ható nyomást is. A cég a minap, még az IMF-tárgyalásokról szóló bejelentés előtt stabilról leminősítés lehetőségére utaló negatívra módosította a "BBB mínusz" szintű magyar szuverén adósbesorolás kilátását - egyben megerősítve a befektetésre ajánlott sáv alsó szélén lévő osztályzatot -, a külső növekedési és finanszírozási környezet meredek romlásával indokolva a kilátásrontást.
Az Eurasia Group nevű globális politikai-gazdasági kockázatelemző csoport londoni értékelésében azt jósolta, hogy mivel jelentős politikai fordulatról van szó, a kormány várhatóan arra fog törekedni, hogy az IMF-megállapodás részletei, "amennyire csak lehet", illeszkedjenek a pénzügyi-politikai autonómiát hangsúlyozó eddigi "narratívához". A ház szerint ez azt jelenti, hogy a kormány mindenekelőtt a kevés kondícióval járó rugalmas hitelkeretre (FCL) fog törekedni. Az Eurasia szakértői szerint a kormány pozícióját e törekvésében erősíti, hogy növekedtek a devizatartalékok, és a folyómérleg egyenlege többletet mutat.
A ház szerint valószínűtlen, hogy a magyar kormány belement volna a tárgyalásokba az IMF-fel, ha ennek ára további költségvetési kiigazítások bevezetése lenne, mivel a kormány már eddig is hitet tett a jövő évi költségvetési cél tartásához szükséges összes takarékossági intézkedés végrehajtása mellett.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.