Közösen lépünk fel az ukránokkal a kazahsztáni vasúti árufuvarozási korridor létrehozása érdekében, erről állapodott meg a magyar-ukrán kormányközi gazdasági vegyes bizottság közlekedési munkacsoportja Kijevben. Közben az LMP is a vasúti fuvarozás támogatását sürgeti.
A november 17-18-án tartott ülésen a magyar tárgyalódelegációt Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezette.
A Vlagyimir Kornyijenko ukrán közlekedésért felelős miniszterhelyettes társelnökletével lezajlott találkozón az ukrán fél jelezte: támogatja a Záhony-Horgosz vasúti korridor létesítését – írta az MTI-hez eljuttatott közleményében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A résztvevők ötoldalú egyeztetést kezdeményeznek a kínai áruk Európába továbbítását célzó vasúti teherszállítási folyosóról az érintett országok - Kína, Kazahsztán, Oroszország, Ukrajna és Magyarország - képviselőivel.
Megállapodtak abban is, hogy 2013-ig aláírják a magyar fél által kezdeményezett, és a vasúti partnereknek megküldött szándéknyilatkozatot.
A munkacsoport tagjai véglegesítették a hosszú évek óta függőben lévő kétoldalú kombinált egyezményt, amely az uniós forrásokból fejlesztett záhonyi terminál fokozottabb kihasználását teheti majd lehetővé, és hozzájárulhat a környezetkímélő közlekedési módok részarányának növeléséhez a közlekedési munkamegosztásban - olvasható a szaktárca közleményében.
A delegációk a megbeszélésen kifejezték szándékukat a vasúti határforgalmi egyezmény megújítására, az átdolgozott megállapodás jövő évi elfogadására is.
Schváb Zoltán jelezte: az áruszállítás teljes liberalizációját a két ország fuvarozóinak jelentősen eltérő gazdasági feltételrendszere miatt Magyarország csak hosszabb távon, lépésről lépésre tartja vállalhatónak. Egyúttal kérte, hogy az ukrán fél már ma is csak környezetvédelmi szempontból korszerű járművekkel végezzen szolgáltatást magyar területen.
Több pénzt a vasútnak!
Az LMP szerint közben a kormány brutálisan megvágja a közösségi közlekedés támogatását és újabb kedvezményeket ad a közútnak. Jávor Benedek ellenzéki képviselő az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írja, hogy a megszorítások részeként a kormány jövőre negyven milliárd forinttal kevesebb pénzt fordítana közösségi közlekedésre. A forráskivonás súlyos következményekkel jár, az újabb megszorítás ismét az embereken fog csattani: a közlekedési cégek nem tudják kigazdálkodni majd az árkülönbözetet, ezért áremelésre fognak kényszerülni, vagy újabb adóssághegyet halmoznak fel, amit később az adófizetők pénzén konszolidálnak.
A vasút helyzetét rontja, írja Jávor, a parlament Fenntartható fejlődés bizottságának elnöke, hogy a külföldi közúti fuvarozókat kedvezményezi a költségvetési törvény azon paragrafusa, amely eltörölné a rájuk vonatkozó adókötelezettséget, és megvonja a támogatást a kamionok vasúti továbbítását szolgáló RO-LA rendszertől. Az ellenzéki párt önálló törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek az árkiegészítések rendezésére, hogy a közlekedési vállalatoknak ténylegesen megtérítsék az állam által kötelezően előírt kedvezményeket, a költségvetési törvényhez benyújtott módosító indítvány pedig a RO-LA támogatások visszaállítását célozza.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.