Gazdaság MTI / hvg.hu 2011. november. 19. 11:13

Menjen a gőzös: a közutak helyett a vasútra terelnék az áruszállítást

Közösen lépünk fel az ukránokkal a kazahsztáni vasúti árufuvarozási korridor létrehozása érdekében, erről állapodott meg a magyar-ukrán kormányközi gazdasági vegyes bizottság közlekedési munkacsoportja Kijevben. Közben az LMP is a vasúti fuvarozás támogatását sürgeti.

A november 17-18-án tartott ülésen a magyar tárgyalódelegációt Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár vezette.
A Vlagyimir Kornyijenko ukrán közlekedésért felelős miniszterhelyettes társelnökletével lezajlott találkozón az ukrán fél jelezte: támogatja a Záhony-Horgosz vasúti korridor létesítését – írta az MTI-hez eljuttatott közleményében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A résztvevők ötoldalú egyeztetést kezdeményeznek a kínai áruk Európába továbbítását célzó vasúti teherszállítási folyosóról az érintett országok - Kína, Kazahsztán, Oroszország, Ukrajna és Magyarország - képviselőivel.

Megállapodtak abban is, hogy 2013-ig aláírják a magyar fél által kezdeményezett, és a vasúti partnereknek megküldött szándéknyilatkozatot.
A munkacsoport tagjai véglegesítették a hosszú évek óta függőben lévő kétoldalú kombinált egyezményt, amely az uniós forrásokból fejlesztett záhonyi terminál fokozottabb kihasználását teheti majd lehetővé, és hozzájárulhat a környezetkímélő közlekedési módok részarányának növeléséhez a közlekedési munkamegosztásban - olvasható a szaktárca közleményében.

Stiller Ákos

A delegációk a megbeszélésen kifejezték szándékukat a vasúti határforgalmi egyezmény megújítására, az átdolgozott megállapodás jövő évi elfogadására is.
Schváb Zoltán jelezte: az áruszállítás teljes liberalizációját a két ország fuvarozóinak jelentősen eltérő gazdasági feltételrendszere miatt Magyarország csak hosszabb távon, lépésről lépésre tartja vállalhatónak. Egyúttal kérte, hogy az ukrán fél már ma is csak környezetvédelmi szempontból korszerű járművekkel végezzen szolgáltatást magyar területen.

Több pénzt a vasútnak!

Az LMP szerint közben a kormány brutálisan megvágja a közösségi közlekedés támogatását és újabb kedvezményeket ad a közútnak. Jávor Benedek ellenzéki képviselő az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írja, hogy a megszorítások részeként a kormány jövőre negyven milliárd forinttal kevesebb pénzt fordítana közösségi közlekedésre. A forráskivonás súlyos következményekkel jár, az újabb megszorítás ismét az embereken fog csattani: a közlekedési cégek nem tudják kigazdálkodni majd az árkülönbözetet, ezért áremelésre fognak kényszerülni, vagy újabb adóssághegyet halmoznak fel, amit később az adófizetők pénzén konszolidálnak.

A vasút helyzetét rontja, írja Jávor, a parlament Fenntartható fejlődés bizottságának elnöke, hogy a külföldi közúti fuvarozókat kedvezményezi a költségvetési törvény azon paragrafusa, amely eltörölné a rájuk vonatkozó adókötelezettséget, és megvonja a támogatást a kamionok vasúti továbbítását szolgáló RO-LA rendszertől. Az ellenzéki párt önálló törvényjavaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek az árkiegészítések rendezésére, hogy a közlekedési vállalatoknak ténylegesen megtérítsék az állam által kötelezően előírt kedvezményeket, a költségvetési törvényhez benyújtott módosító indítvány pedig a RO-LA támogatások visszaállítását célozza.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.