Bár jogi megítélése vegyes, és egyes vélemények szerint morálisan is aggályos, a kötelező biztosítási kampány kedvelt kiegészítő szolgáltatása lehet a gyorshajtási biztosítás. Specialitása, hogy megvásárlásához pedáns úrvezetővé kell változnia a legmegátalkodottabb gyorshajtónak is.
Szerdán indult a kgfb-kampány. A Kölekedési Biztosító Egyesület (Köbe) innovatív kiegészítő biztosítással próbálja magához édesgetni a kötelező biztosítások között böngészőket: „gyorshajtási bírság kifizetésére fedezetet nyújtó biztosítást” kínál, egyelőre egyedül a magyar piacon.
Maga a kiegészítő biztosítás a saját ügyfelek számára évi 3500, a többi biztosítóhoz tartozóknak 5100 forintba kerül, személy- és teherautókra egyaránt köthető. Több feltétele is van a megkötésének: csak bizonyos mértékű sebességtúllépés esetén érvényesíthető és online közlekedésbiztonsági oktatáshoz van kötve. (Aki hagyományos, személyes oktatást szeretne, a biztosítótól egyeztetés alapján azt is megkaphatja.)
Így például akkor fizet a biztosító csak, ha valaki a városban 50 helyett legfeljebb 75 km/h-val, közúton 90 helyett maximum 120 km/h-val, országúton pedig 130 helyett legfeljebb 165 km/h-val hajt. Van egy közlekedésbiztonsági teszt is, melyhez a vizsgakérdéseket csak úgy lehet megkapni, ha az ügyfél online részt vesz az oktatáson, a teszten pedig legalább 80 százalékos teljesítményt kell elérni.
A Köbe célja - a honlapján elérhető tájékoztató szerint -, hogy „javítsa az általános közlekedésbiztonsági morált, fejlessze a hazai közlekedési kultúrát, tudatosítsa a figyelmes vezetés fontosságát és a megengedett sebességhatárok betartását”.
„Apró betűs” rész |
A Köbe gyorshajtási biztosításának egyéb feltételei is vannak. A gépjármű üzembentartója köteles kifizetni a bírság teljes összegét előzetesen, a határidőt betartva. Egyéb kizáró okok is vannak: például, ha a gyorshajtás külföldön történik, az autó elavult vagy nincs rendesen karban tartva, a gyorshajtás közben más KRESZ-szabályt is megszegett az autós, vagy ha az adott biztosítási időszakon belül már nyújtott be gyorshajtási kárigénylést. |
Külföldi példák
A Köbe által meghirdetett gyorshajtási biztosítás a kontinensen is kuriózum, Magyarországon kívül csak Svédországban és Angliában van ilyen biztosítási lehetőség, utóbbi helyen egyébként 50 font az éves díja. Az Egyesült Államokban 2007 óta működik a rendszer, havonta kb. 4-14 dollárt kell befizetni, a díj összege függ a szerződő életkorától, az eddigi büntető cédulák számától és az autó típusától. Fontos, hogy a biztosítás az autóra, rendszámra szól, tehát lényegtelen, hogy ki vezette az autót (ez a büntetőpontok miatt nem mindegy csak). Ez azt is jelenti, hogy a notórius gyorshajtóknak ez egyáltalán nem nyújt megoldást.
Rácz István, a biztosito.hu online alkuszcég ügyvezetője szerint azokat is érdekli, akik lazábban kezelik a gázpedált, és olyanokat is, akik abból indulnak ki, hogy egy-egy sebességtúllépés bármikor becsúszhat. A kiegészítő biztosítás megvásárlásával elérhető kgfb-árkedvezmény lényegében fedezi a gyorshajtási biztosítás díját: erre pedig ráharaphatnak. Rácz szerint a kis biztosítócégek sajátossága, hogy rendszeresen előállnak valamilyen innovatív ajánlattal. A Köbe vezette be tavaly a kátyúbiztosítást, amire az egyesülettel szerződők 20 százaléka kötött biztosítást, és annyira sikeres opció lett, hogy az idén más biztosítók is bevették ezt a kínálatukba. Ugyanilyen innovatív ajánlat volt korábban a munkanélküliségi biztosítás, amire sokan leszerződtek ugyan, ám mivel sok "káreset" történt, ennek sikeressége a biztosítók számára korántsem volt egyértelmű.
Jogilag aggályos?
Kovács Kázmér ügyvéd, biztonsági szakjogász szerint a gyorshajtási biztosítás általában véve aggályos lehet. Szándékosan elkövetett bűncselekményre – legyen az csak szabálysértés – biztosítás ugyanis nem köthető. Ezért szerinte a biztosítási konstrukció törvényi megítélésénél azt kell mérlegre helyezni, hogy gyorshajtás történhet-e gondatlanságból, és amennyiben igen, akkor szerinte kis mértékű sebességtúllépésnél elképzelhető, hogy a járművezető nem sért törvényt. De ez Kázmér szerint csak néhány km/h-s sebességtúllépésre vonatkozhat.
Más kérdés a jogvédelmi biztosítás, ami külföldön széles körben elterjedt biztosítási forma: ez az, ami ügyvédi, eljárási költségekre köthető. Ilyenkor az ügyfél költségeit átvállalja a biztosító, kivéve a megállapított bírságot vagy büntetést. Egy neve elhallgatását kérő biztosítási szakértő a Köbe ajánlatát leginkább egy ügyes, innovatív kezdeményezésnek tartja, aminek szerinte főként a marketing értéke jelentős. Jogilag szerinte nehéz belekötni, mert egy új termék bevezetése előtt mindig azt tesztelik először, hogy sért-e valamilyen jogszabályt. És ha nem, akkor mehet.
Általában csak a büntetés egy részére nyújt fedezetet
Másrészt azért látszik, hogy erősen lehatárolt a felelősségi kör, amit a biztosítás fedez: a 30 ezer forint alatti értékhatár a gyorshajtások esetében meglehetősen ritka büntetés. Egy 20 km/h-s sebességtúllépés 120 km/h-nál simán belekerül 50-60 ezer forintba, vagyis a gyorshajtási biztosítás a gyakorlatban leginkább részfelelősség-biztosításként működhet, hiszen a bírsáégot csak 30 ezer forintig téríti. Arról nem is beszélve, hogy az autós akár a jogosítványa elvesztésével is játszhat.
Az egyik megkérdezett szakértő egyébként a közlekedésbiztonsági vizsga megkövetelését emelte ki. Szerinte ilyen még nem volt, hogy egy biztosító egy oktatási - jelen esetben: közlekedésbiztonsági - programot kínál terméke mellé. Mivel az online tesztet legalább 80 százalékosra kell megírni, ám a teszt kitöltése akárhányszor megismételhető, ezért szerinte járulékosan egy ingyenes tréning-ajánlatról van szó. Miután a gyorshajtási biztosítást morális alapon is meg lehet ítélni, ez a tréning a véleményt is differenciálhatja.
Repülhet a jogsi
A gyorshajtási biztosítás a közlekedési bűncselekményt vagy szabálysértést nem valósít meg, írta megkeresésünkre az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóhivatala. Arra hivatkozva, hogy a rendőrség végrehajtó szervezet, nem kívántak feltételezésekbe bocsátkozni, kizárólag tapasztalatokról tud majd bizonyos idő elteltével nyilatkozni.
Azt azonban megjegyezték, hogy az objektív felelősségen belül kiszabásra kerülő bírságok mellé (ide tartozik a gyorshajtás is) 2011. július 1-je óta előítéleti pontokat is kiszabnak. A pontok három év alatt évülnek el, ha ez idő alatt 18 összegyűlik, bevonják a vezető jogosítványát, akár van biztosítása, akár nincs.
Megkeresésünkre a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletétől azt a választ kaptuk, hogy folyamatos felügyelés keretében elemzik és értékelik a felügyelt intézményekről rendelkezésre álló információkat és amennyiben az szükséges, megteszik a megfelelő lépéseket. Tájékoztatásul még annyit közöltek, hogy a kérdéses biztosítás nem képezi a KÖBE kgfb-díjhirdetésének részét.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.