Magyar Hírlap: nem biztos, hogy nőnek a fuvardíjak
Az üzemanyagok jövedéki adójának emeléséből nem következik egyértelműen, hogy a fuvardíjak növekedése általános áremelkedéssel járna - írja a Magyar Hírlap a pénteki számában fuvarozói érdekképviseletekre hivatkozva.
Nem érinti a teljes szállítási láncot az üzemanyag-áremelés, mert a 7,5 tonnánál nehezebb teherautót üzemeltetők ugyanannyi pénzt igényelhetnek vissza a kereskedelmi gázolaj után, mint amennyivel a jövedéki adó emelkedik - mondta a lapnak Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT-Hungary) ügyvezető főtitkára.
Az ügyvezető főtitkár szerint a belföldi vállalkozások mintegy 20 ezer 7,5 tonna alatti, és csaknem ötvenezer ennél nehezebb járművet üzemeltetnek. Az élelmiszer-kereskedelem döntő többségét lebonyolító áruházláncokba 12 tonna feletti teherautók szállítanak.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese szerint - olvasható a lapban - a jövedéki adó növekedése "durván" öt százalékos üzemanyag-áremelkedést jelent. Ugyanakkor megjegyezte, hogy az elmúlt másfél évben 25 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak, de ezt nem követte a fuvardíjak hasonló mértékű emelése.
Az MKFE főtitkárhelyettese elmondta azt is, hogy az adóból visszaigényelhető összeg növelésével "...az államháztartási bevétel sem csökken, ugyanis a fuvarozók - leginkább a nemzetköziek - továbbra is itthon tankolnak". Hozzáfűzte: a fuvarozók évente 200 millió literrel többet tankolnak itthon a kereskedelmi gázolaj bevezetése miatt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.