Hétvégén rendezik meg a 26. Formula-1 Magyar Nagydíjat a Hungaroringen. A jegyeladások eddig nem valami fényesek, mert Robert Kubica hiányzik az idei sorozatból, s a korábban rendszeres látogatónak számító – egyes becslések szerint 40 ezer – lengyel rajongó jelentős része emiatt nem fog megérkezni. De nem csak a magyar GP, hanem az egész Forma-1-es üzlet körül szokatlan szelek kavarognak. Makacsul tartja magát a hír, hogy új tulajdonos veszi át a száguldó cirkuszt.
A Forma-1 idei szezonja a szabálymódosításoknak köszönhetően évek óta a legérdekesebb versenyeket hozza. A látványos előzések jól mutatnak a képernyőn, s bizonyosan növelik a nézettséget és a száguldó cirkusz médiaértékét. A világ azonban átalakulóban van, s a televízió, ha egyelőre lassan is, de veszít a jelentőségéből, s az interaktív médiumok (különösen az okostelefonok és táblagépek) rohamos terjedésével már máshol és máshogyan érhetőek el a Forma-1 potenciális fogyasztói. De hogy ez az átalakulás konkrétan mit is jelent majd, miképpen változhat meg a Forma-1 tökéletesre csiszolt üzleti modellje, erről még a versenysorozat bennfentesei sem tudnak biztosat, vagy legalábbis nem hajlandók a tervekkel előállni.
Egyebek mellett ez a helyzet táplálja a pletykákat, amelyek szerint a Forma-1 tulajdonost válthat, s az irányítás is új kezekbe kerülhet, hiszen a legfőbb döntéshozó, a FOM és a FOA (Formula One Management és Formula One Administration) irányítója, Bernie Ecclestone már 81 éves. Igaz, az egykori versenyző és Brabham-istállófőnök halhatatlannak látszik. Energiáit az sem törte meg, hogy nem oly rég rablótámadás áldozata lett, sőt monoklijából – betört képével egy órareklámban szerepelve – is pénzt csinált.
Ecclestone új helyzetet illető üzleti nézeteiről (egy New York Times által közölt interjúban) az után lebbent fel a fátyol, hogy a Forma-1 felvásárlásával komolyan kacérkodó egyik fontos jelölt, Rupert Murdoch ausztrál médiamágnás (akinek lapja, az azonnali hatállyal felszámolt News of the World a brit lehallgatási botrány főszereplője) sokak szerint kizárta magát a kérők közül. Nem sokkal később a versenysorozat jövőjéről Martin Whitmarsh, a McLaren csapat vezetője és a csapatokat tömörítő szervezet, a FOTA (Formula One Teams Association) elnöke a száguldó cirkusz hivatalos honlapján fejtette ki nézeteit. Ők ketten eléggé eltérően látják a helyzetet, de abban egyetértenek, hogy a Forma-1 még nincs felkészülve a váltásra.
A New York Times megkérdezte Ecclestone-t, hogy mennyire komolyak a hírek a Murdoch-féle News Corp., illetve a Fiat autókonszernt tulajdonló Exor felvásárlási szándékairól és a tárgyalásokról. A Forma-1 feje azonban határozottan cáfolta a pletykákat. „Az emberek mindenfélét beszélnek. De a lényeg, hogy a CVC Capital Partners birtokolja a részvények nagy többségét, amit nem akarnak eladni. Egy befektetőcég mindig eladhatja a kezében lévő papírokat, ha megfelelő árat kap értük. De ehhez meg kéne kérdezni, hogy vannak-e ilyen papírjaik, el akarják-e adni őket, mennyit kérnek értük? De ilyen beszélgetésre – jelentette ki Ecclestone – sohasem került sor." Szerinte különös, hogy ennek ellenére ezek a cégek arról beszéltek, hogy felvásárolnák a Forma-1-et.
Kifejtette azt is, hogy Murdoch médiatulajdonosként egyébként sincs jó vásárlói helyzetben, mert csak fizetős csatornákat üzemeltet. Márpedig a Forma-1 az Európai Unióval való megállapodás szerint csak szabadon fogható csatornákon közvetíthető. Továbbá az a probléma, hogy a csapatok a televíziós lefedettség alapján szerződnek a szponzorokkal, s a fizetős tévécsatornák nem tudnának akkora jövedelmet generálni, amennyi a szponzorok elvesztését pótolhatná. Másfelől az Exor sem alkalmas befektető, mert a csapatok aligha akarnának egy olyan tulajdonost, amelyen keresztül egyikük (ne feledjük, hogy a Ferrari a Fiat érdekeltségébe tartozik) jelentős befolyást gyakorolhatnak a szabályokra és más tényezőkre.
Az is kiderült, hogy az érdeklődők beszéltek Ecclestone-nal, s elsősorban az új üzleti modell szükségességéről próbálták meggyőzni, amelyben az internet és az interaktív médiumok játszanak fontos szerepet. De a FOM vezetője szerint maguk sem tudták megmondani, hogy mi is volna az új üzlet lényege. Nagy újdonság ebben egyébként sincs, mert a televíziós jogok – mondta Ecclestone – magukban foglalják az internetjogokat is függetlenül attól, hogy a világhálót milyen eszközön (például okostelefonon) érik el.
Azt is elárulta, hogy ő maga is megvenné a Forma-1 CVC kezében lévő részvénycsomagját, ha eladnák neki, azon az áron biztosan, amennyit a News Corp. és az Exor hajlandó volna fizetni érte. „Megmondtam a Ferrari embereinek, akik ’többszörös’ árat ígértek, hogy azon a többszörös áron én is megvenném a Ferrarit” – jelezte Ecclestone, hogy nemigen hisz az ígéretekben. A versenysorozat valódi értékéről (amelyet 6-7 milliárd dollárra becsülnek) azonban nem volt hajlandó nyilatkozni. Mint mondta: „Egy úriember sohasem beszél a pénzről és az utolsó éjszakáról”.
Annyi azonban bizonyos, hogy míg a CVC közvetlenül sokat veszít a Forma-1-es üzleten (hírek szerint tavaly 660 millió dollárt), addig a csapatok igen busás jövedelemre tesznek szert. A 2010-es díjakból 658 millió dollár (mintegy 124 milliárd forint) folyt át a számláikra, ami a Bloomberg jelentése szerint a 2009-es összegnél 21 százalékkal több. Csakhogy a csapatok nem ennyit, hanem sokkal többet szeretnének kapni, ugyanis úgy vélik, hogy miközben hatalmas összegeket költenek a fejlesztésekre, az osztozkodásnál a versenysorozat rendezői és tulajdonosai ezt nem ismerik el, s a haszon nagy részét zsebre vágják. Ez máris előrevetíti, hogy a pénzelosztást szabályozó úgynevezett egyetértési (concorde) megállapodás megújítása körül valóságos háború alakulhat ki egyik oldalon a CVC-vel és a FOM-mal, a másik oldalon a FOTA-val. (A versenysorozat bevételeiről és annak elosztásáról a HVG e heti számában olvashatók részletek.)
A magyar GP jövője |
Frank Tamás, a Hungaroring Zrt. alelnöke a magyar Forma-1-es helyszín jövőjéről az M1 televíziónak elmondta, hogy 2016-ig biztosan lesznek futamok. Az idén 25 éves pályát Bernie Ecclestone szinte saját gyermekének tekinti, és mindent megtesznek azért, hogy a szerződést meghosszabbítsák, s Magyarország később is a versenynaptárban maradhasson. Jelenleg egyébként sincs arról szó, hogy ne legyen magyar GP, ám az is igaz, hogy több külföldi nemzeti szövetség is szeretné, ha elkerülne innen a verseny. Frank Tamás közölte azt is, hogy mostanra sikerült rendbe tenni a társaság kasszáját, miután a két főtulajdonos, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, illetve az Ostermann Forma-1 Kft. alaptőke-emelést hajtott végre. A HVG hetilap értesülése szerint a magyar nagydíj rendezési díjára idén 24,2, jövőre pedig 26 millió dollárt utalnak át a fő jogtulajdonos Formula One Groupnak. |
Martin Whitmarsh a tárgyalásokon az ellenkező oldalon ül, mint Ecclestone. És sok dolgot máshogyan is lát. A Forma-1 hivatalos honlapjának adott interjúban kifejtette, hogy a FOTA által összefogott csapatok a versenysorozat 60 éves történetében most működnek együtt a legjobban, és partnerként akarnak együtt dolgozni a FIA-val (Nemzetközi Automobil Szövetség) és a FOM-mal való harcokban, mert ez egyfajta csatatér.
Az angol istállófőnök úgy véli, hogy nem tenne jót a Forma-1-nek, ha most felvásárolnák. A világon ugyanis alig pár globális sport van, az egyik a Forma-1, így nyitottnak kell lenniük az új technológiák és megoldások iránt, de e kihívásoknak olyan emberekkel jobb megfelelni, akiket ismernek. Mivel azonban a Murdoch-féle News Corp. egy 20 milliárd fontos cég, annak ellenére fontos kérőjük maradhat, hogy az általuk kínált fizetős tévé üzleti modellje nem felel meg a Forma-1 követelményeinek. A versenysorozat egyelőre nem fog a karjaikba rohanni.
Whitmarsh kifejtette, hogy a média mára rendkívül összetetté vált. Az új generáció már nem csak a tévét nézi, hanem más eszközökön – számítógépen, telefonon, táblagépen – is követi az eseményeket. Ebben a szegmensben hatalmas üzleti potenciál van, csak az a kérdés, hogy miként lehet kontrollálni és pénztermelésre fogni. Az volt Ecclestone nagy trükkje – állapította meg a McLaren csapatvezetője –, hogy megnyitotta a pénzcsatornákat a médián keresztül, s kereskedelmileg felfejlesztette a sportágat. De mára a médiakörnyezet sokkal komplexebbé vált, a kérdés, hogy lehet ezt a trükköt megismételni. A Forma-1 azonban világsport, amely rengeteg olyan adatot termel – sokkal többet, mint például a futball vagy a tenisz –, amely a rajongók érdeklődésére tarthat számot, így több információval és interaktivitással bővítheti ki a szolgáltatásokat. Az ehhez szükséges szakértelem azonban Whitmarsh szerint jelenleg alighanem még hiányzik a Forma-1-ből.
A FOTA vezetője végül kifejtette, hogy jelenleg nincsenek olyan korszakokat meghatározó természetes befektetők a száguldó cirkusz környékén, mint egykor a dohánycégek vagy autógyárak. Így fontos egy olyan irányítási, szabályozási, stabilitási és szórakoztatási környezet kialakítása, amelynek nem csak a már jelen lévő Renault, Mercedes vagy Ferrari számára meggyőző a nagy autógyártók közül, hanem visszahozza a Hondát, a Toyotát, a BMW-t és odacsábítja a Volkswagent, az Audit vagy a Hyundait és a többieket is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.