Gazdaság 2011. június. 24. 14:03

Autóhitelek: még egy évig nem jön nagyobb fellendülés

A magyar utakon futó autók 25 százaléka hitelben kelt el. A szerződések 70-80 százalékát svájci frank alapú konstrukcióban kötötték. A Lombard Lízing Csoport legfrissebb számításai szerint ezekből a hitelekből szabadulni csak 1-2 év múlva lesz lehetséges, és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége is csak 2012-től vár nagyobb, pozitív irányú elmozdulást a piacon.

Egy 2008. év elején 150 forintos árfolyamon felvett svájci frank hitel esetében a havi törlesztő részlet ma mintegy 30-35 százalékkal haladja meg a hitelfelvétel időpontjában kalkulált részlet mértékét. „Nem lesz szükség a lakáshitelesek számára kitalált mentőcsomaghoz hasonlóra a finanszírozott gépjárművek esetén, mivel ezek törlesztése jóval kisebb terhet jelent a lakosság számára, mint a lakáshiteleké” – mondta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója.

A svájci frank alapú finanszírozás 2011-re gyakorlatilag eltűnt. Amíg 2008-ban a finanszírozott gépjárművek több mint 90 százalékára svájci frank alapú szerződést kötöttek, az idén a finanszírozott állományban ennek aránya már csak 10 százalék.

A gépjármű értékesítés változása. Jövőre már felfelé indul
Gémosz

„A finanszírozott autók lecserélése iránti igény érezhető feszültséget generált a piacon és nagymértékben visszavetette az új autóértékesítést is.” – közölte Gablini Gábor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke a bajok forrásai között megemlítette azt a korábbi gyakorlatot, amikor nulla százalékos önrész és a 120 hónapos futamidő mellett új autóhoz lehetett jutni. Nem csoda, hogy 2010-ig több mint 200 ezer autót kellett visszavenniük a kereskedőknek és finanszírozóknak. Emellett a feketegazdaság drámai erővel nyert teret a kereskedelemben és javításban egyaránt. A vevői bizalom pedig megrendült a finanszírozásban.

A válság hatására nem állt le teljesen az autófinanszírozás, ám a feltételek és a kondíciók megváltoztak: a korábban átlagos 30 százalékos önerő mára 40 százalékra emelkedett, az átlagos futamidő pedig mintegy 1,5 évvel csökkent, hiszen így kisebb törlesztő részleteket, és kamatterheket kell vállalni.

Lombard lízing

A finanszírozási rendszer átalakulása az ügyfelek és a piac biztonságának is jót tett – véli a Gémosz elnöke. „Bár a gépjármű értékesítés az elmúlt években jelentősen visszaesett, a pozitív irányú elmozdulás már látható, és a szerződéses kötöttségek lejárta után hamarosan nagyobb emelkedést várunk” – tekintett előre Gablini Gábor. Úgy vélte, hogy az elkövetkező öt évben az értékesítés a jelenlegi szintnél várhatóan több mint kétszer magasabbra fog emelkedni, de ezzel még mindig jóval elmarad a válság előtti állapottól.

„Azoknak az autósoknak, akiknek nehézséget okoz a törlesztés, azt javasoljuk, hogy mindenekelőtt egyeztessenek a finanszírozóval, és kérjenek haladékot” – tanácsolta Domonkos András. Lízingcég még nem mondott fel azért szerződést, mert az ügyfél nem tudta fizetni az árfolyam-különbözetet. Ha valaki az alapot folyamatosan törleszti, akkor a finanszírozó a szerződés fenntartására törekszik – mondta. „A svájci frank alapú hiteleket most több okból sem érdemes euróra váltani. Ha ugyanis az ügyfél devizanemet vált, akkor rögtön átváltáskor realizálja a hátralévő tőkére eső árfolyamveszteséget a jelenlegi árfolyamon” – figyelmeztetett a vezérigazgató.

Azoknak, akik most szeretnének autót venni, és a kiszámíthatóság a fontos, érdemesebb a forint alapú finanszírozást választani. Az euró alapú hitel is ki van téve az árfolyammozgásoknak, habár kevésbé volatilis, mint a svájci frank. Vagyis az euró alapú finanszírozás azoknak megfelelő, akinek euróban van bevételük, vagy nem okoz gondot a törlesztő részlet emelkedése, esetleg az autó futamidő lejárta előtti értékesítése.

zöldhasú
Hirdetés