Csökkenhetnek az autólízing-díjak
A válság és az azt követő recesszió a legtöbb területen az addig megszokott szabályok átírására kényszerítette a gazdasági élet szereplőit. Nincs ez másképp az autólízinggel foglalkozó társaságoknál sem. Pár éven belül a használtautó-kínálat várható visszaesésével kell számolniuk, amit figyelembe kell venniük a maradványérték meghatározásakor. Ez pedig a most megkötött és 3-4 év múlva lejáró lízingszerződések díjainak kulcsfontosságú eleme – hívják fel a figyelmet szakértók.
A gazdasági válság egyik legnagyobb kárvallottja az autóipar volt. 2009-ben mintegy 60 százalékkal esett vissza az új autók értékesítése Magyarországon. 2010-re sem várhatóak jobb eredmények, és optimista előrejelzések szerint is leghamarabb 2013-ra érhetik el az autóeladások a válság előtti szintet, az évi körülbelül 120 000 értékesített gépjárművet. Ezzel egyidejűleg a hitelhez jutás feltételeinek szigorodása a használt autók irányába mozdította el a keresletet.
„A havidíjak meghatározásakor nagy jelentősége van annak, hogy a futamidő végére milyen maradványértéket határozunk meg. Ez az az összeg, amelyért – a futamidőtől függően 3-4 év múlva – várhatóan értékesíthető a gépjármű. Egyfajta ökölszabályként elmondható, minél magasabb a maradványérték, annál alacsonyabb lehet a lízing havidíja, és fordítva, alacsonyabb maradványértékhez magasabb havidíj társul. A gépjármű-értékesítés jelenlegi, alacsony szintje miatt könnyen előfordulhat, hogy 2-3 év múlva nagyobb lesz a kereslet a használt autók iránt, mint amit a piac ki tud szolgálni. Ez várhatóan felfelé mozdítja a használt autók árait. Ezt a változást a lízingcégek sem hagyhatják figyelmen kívül, amikor ma lízingdíjakat állapítanak meg. Értékesítés-ösztönző eszközként a gyártók gyakran vállalják a garancia meghosszabbítását, ami további havidíjcsökkentő tényező lehet a lízingkonstrukciókban” – mondja Zs. Nagy István, a KBC Autolease üzletág igazgatója.