A 65,6 százalékban magyar állami tulajdonban álló GYSEV az új elemekkel bővülő hálózatán versenyképes észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) jóváhagyta a GYSEV Zrt. fejlesztési stratégiáját, amelynek központi eleme öt nyugat-dunántúli vasúti vonalszakasz vagyonkezelésbe vétele. A döntéssel a vasúttársaság 214 kilométer pályaszakaszt vehet át a működtetéséhez szükséges infrastruktúrával együtt 2011 végéig a MÁV Zrt.-től - közölte az NFM az MTI-vel pénteken.
A közlemény szerint a 65,6 százalékban magyar állami tulajdonban álló GYSEV az új elemekkel bővülő hálózatán versenyképes észak-déli alternatív vasúti tranzitfolyosót épít ki. A MÁV és a GYSEV középtávú elképzelései a vasúti közlekedést előtérbe helyező kormányzati szándékokhoz illeszkednek - mutat rá a közlemény. Az átadás-átvételben érintett pályahálózat tulajdonosa továbbra is a magyar állam marad, a pályahálózatra fordított mindenkori beruházások az állam tulajdonába kerülnek.
A tervek szerint az idei decemberi menetrendváltástól a GYSEV látja el a személyszállítási közszolgáltatási teljesítmények területileg arányos részét is a Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, a Szombathely-Porpác, a Szombathely-Kőszeg, a Szombathely-Zalaszentiván és a Körmend-Zalalövő vonalszakaszokon.
A döntés lehetővé teszi a Körmend és Zalalövő között 2009 decembere óta szünetelő személyforgalom újraindítását a szakasz felújítását követően. A GYSEV saját járműveivel gondoskodhat a közszolgáltatás ellátásáról, a MÁV a felszabaduló mozdonyokat és személykocsikat másutt hasznosíthatja - olvasható a közleményben.
A minisztériumi jóváhagyás meghatározott feltételek teljesüléséhez köti az átadás-átvételhez adott támogatást. Így például a GYSEV személyszállítási és pályaműködtetési tevékenységéhez igényelt költségtérítésnek az elengedhetetlen korrekción túl igazodnia kell a költségvetés 2012-2015 közötti makrogazdasági pályájában rögzített számokhoz. A folyamat eredményeként a GYSEV Zrt. menedzsmentje, adminisztratív állománya és személyi költségei indokolatlan mértékben nem bővülhetnek. Szombathely állomás átadását úgy kell megoldani, hogy az ne akadályozza a MÁV regionális központi tevékenységét.
A közlemény kiemeli: Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkárt, a GYSEV Zrt. igazgatóságának alelnökét bízta meg az eljárás felügyeletével. A minisztérium felkérte az érintett vasútvállalatokat, hogy a tárca döntése nyomán vegyék számba a szükséges feladatokat, és készítsék elő azok végrehajtását. A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. a minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. képviselőinek bevonásával közös munkacsoportokat állított fel, amelyek gondoskodnak arról, hogy az előzetesen meghatározott feltételek a folyamat során maradéktalanul érvényesüljenek.
Az NFM közleménye kitér arra: a GYSEV kész azonos munkakörben alkalmazni az érintett vonalakon dolgozó vasutasokat. Az átadás-átvétel ezen felül sem járhat túlzott munkavállalói érdeksérelemmel, ezért a vasúttársaságok folyamatosan egyeztetnek majd a szakszervezetekkel és az üzemi tanácsokkal.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.