Gazdaság MTI 2011. május. 19. 15:35

Imádják a magyarok dióját a világpiacon

A jelenlegi 1000 tonna éves kivitel értéke mintegy 3 millió euró (750-840 millió forint). Jellemzően a héjas diót exportáljuk, amelynek kilogrammja most 700 forint.

Jó minősége miatt keresett a magyar dió a világpiacon, amit az is mutat, hogy a múlt évben mintegy 1000 tonnát exportáltak belőle - mondta Bognár Károly, a Nemzetközi Héjas és Szárított Gyümölcsök Tanácsának (International Nut and Dried Fruit Council Foundation  - INC) magyarországi nagykövete.

A szakember - aki korábban a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke volt - annak kapcsán beszélt a magyar diótermesztésről, hogy az INC Budapesten tartja május 20-22. között XXX. kongresszusát. A második világháború idején a magyar diótermés még elérte a 30 ezer tonnát.

A mennyiség a 90-es évek közepére 3000 tonnára esett vissza, majd az elmúlt évek telepítéseinek köszönhetően 6.000 tonna fölé emelkedett. Bognár Károly szerint a telepítések hatására a következő 3-5 évben a magyar diótermelés mennyisége megduplázódhat. 

A jelenlegi 1000 tonna éves kivitel értéke mintegy 3 millió euró (750-840 millió forint). Kivitelre jellemzően héjas dió kerül, amelynek kilogrammja most 700 forint. Ezt jobban megéri eladni a piacon, mint a kilónként 1.200-1.300 forintért értékesíthető megtisztított dióbelet. A dió értékes része ugyanis csak a gyümölcs 35 százalékát teszi ki. A Magyarországon maradó gyümölcs 85-90 százaléka nem kerül kereskedelmi forgalomba.

Magyar dió. Mindenhol szeretik
HVG Archív
zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.