Adócsökkentés a benzinár letörésére?
A Mol Nyrt. szerdán bruttó 5 forinttal a 95-ös benzin nagykereskedelmi árát, amivel új történelmi csúcsot ért el. Az emeléssel a benzin átlagára 381-382 forintra nőtt. Néhány európai ország adócsökkentéssel vagy árbefagyasztással reagált arra, hogy újabb és újabb csúcsokra emelkednek az üzemanyagárak. A magyar kormány azonban elzárkózik ezektől a lépésektől, mivel szerinte ezt a problémát nem lehet adópolitikával megoldani – írja a Világgazdaság.
Több uniós ország kormánya is adócsökkentéssel, árbefagyasztással vagy a korábbi áremelési tervek visszavonásával próbált enyhíteni a lakosságra nehezedő nyomáson azután, hogy a közelmúltban 2008 óta a legmagasabb szintre, a brent nyersolaj esetében 120 dollár fölé drágult az olaj a nemzetközi piacokon – olvasható a Világgazdaság cikkében. Elsőként a brit kabinet lépett, amely március 23-i hatállyal egy százalékkal mérsékelte az üzemanyagok adóterheit. Emellett 2011. januárig elhalasztotta az inflációt követő négyszázalékos emelést, így az eredetileg tervezetthez képest összességében öt százalékkal mérsékelte a benzin adóterheit.
Mennyiért tankolunk, és miért nem sokkal olcsóbban? Az üzemanyagár kialakításáról itt olvasható a hvg.hu cikke. |
Túl sokat azért nem segített az autósokon a kormány intézkedése: a BBC szerint a hatálybalépése utáni napokban csak mintegy fél százalékkal lett olcsóbb az üzemanyag a kutaknál, mivel egyes kiskereskedők egyelőre csak részlegesen érvényesítették áraikban a változást.
Nem sok jóra számíthatnak az olajipari konszernek Franciaországban sem, ahol a Le Figaro szerint a kormány egyfajta különadót vetne ki rájuk. Ennek alapja a jövedelemadó kiszámításánál figyelembe vehető üzemanyagköltség lenne, amelynek 2009 és 2010 közötti különbsége 4,6 százalékát szednék be.
Emellett Párizs a nagy energiaipari vállalatokat is „megrendszabályozná”: felülvizsgálná például a GdF Suez és az állam közötti szerződést annak érdekében, hogy a végfogyasztók számára kedvezőbb feltételeket érjenek el.
Nálunk az ólommentes benzin esetében közel 22, a gázolajnál azonban csupán hétforintos árcsökkenés lenne elérhető a jövedéki adó mérséklésével Magyarországon, ennél alacsonyabb terheket ugyanis az uniós szabályozás szerint nem lehet kiróni. Egy 2003-as irányelv alapján 2011-re Magyarországon literenként 7 és 21,7 forint közötti összeggel lehetne mérsékelni a jövedékiadó-szintet úgy, hogy azt az EU-s minimumra csökkentjük. Igaz, semmilyen mérséklés nem várható, a kormány ugyanis elvetette az erre vonatkozó javaslatot azzal, hogy az árakkal kapcsolatos problémát nem lehet adópolitikával megoldani. A jövedéki adó a gázolaj árában 100, míg a benzinében 120-125 forinttal jelenik meg, további 70-80 forintot tesz ki az áfa.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.