2011. március. 04. 21:27 MTI Utolsó frissítés: 2011. március. 04. 20:59 Gazdaság

Eladják a szlovák vasúti árufuvarozó céget

Szlovákiában eladják az állami vasúti árufuvarozási társaság többségi részesedését, a ZSSK Cargo Slovakia 66 százalékára stratégiai befektetőt keresnek - jelentette be Ján Figel közlekedési miniszter Pozsonyban, sajtótájékoztatón pénteken.

A tárcavezető elmondta: az állam csupán 34 százalékot kíván megtartani, a kisebbségi részesedés megfelelő volna a vállalat ellenőrzéséhez. A tervezett privatizáció többek érdeklődését felkeltette "a szomszédos országokban" - tette hozzá Ján Figel, konkrét cégek megnevezése nélkül.

Az új többségi tulajdonostól modernizációt, a szükséges fejlesztések elvégzését várja a pozsonyi vezetés. Az állami cég a válság miatt az utóbbi időben veszteséges volt, de Szlovákia földrajzi adottságai, régiós központi helyzete kiváló lehetőségeket biztosít számára.

A ZSSK Cargo Slovakia iránt érdeklődő befektetőkről a miniszter nem árult el részleteket. Az azonban ismert, hogy a Rail Cargo Austria, az osztrák nemzeti vasúttársaság árufuvarozási cége - amely a magyar MÁV Cargo tulajdonosa is - egyszer már pályázott a szlovák vállalatra. A 2006-os privatizációs pályázaton az osztrák induló az első helyen végzett, az eljárást azonban a Robert Fico vezette baloldali ellenzék - a későbbi kormány - nyomására leállították. Pedig ezzel Szlovákia lett volna az első kelet-európai ország, ahol magánosítják az állami vasúti teherszállító vállalatot.

A pénteken ismertetett tervek szerint a szlovák kormány egy sor további intézkedésre is készül a vasútnál. Egyebek mellett létszámcsökkentés, szárnyvonal-bezárás és jegyáremelés következhet. Három éven belül ötezer munkahely szűnhet meg, és 124 kilométernyi vasútvonalon állhat le végleg a közlekedés.

A három szlovák állami vasúti társaság - a személyszállítással, a teherfuvarozással és a karbantartással foglalkozó cég - jelenleg összesen 32 ezer embernek ad munkát.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Medvegy Gábor 2024. november. 30. 15:00

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.