2011. február. 14. 16:50 MTI Utolsó frissítés: 2011. február. 14. 16:44 Gazdaság

A Volánokat még az ág is húzza

A Volán társaságcsoportot finanszírozásának kérdése, az eddigi eredménytelen ágazati bértárgyalások, az emelkedő üzemanyagárak, az ingyenes és kedvezményes utazások magas száma és a bizonytalan jövőkép egyaránt szorítóan hat a munkavállalóra és a munkáltatóra – mondta Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének alelnöke hétfőn Zalaegerszegen.

A Volán-társaságcsoportot érintő problémákról a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége és a Zala Volán Dolgozói Demokratikus Szakszervezete (ZVDDSZ) közös sajtótájékoztatón számolt be. Szili Ernő, a Zala Volán Dolgozói Demokratikus Szakszervezetének (ZVDDSZ) ügyvezetője arról beszélt, hogy a Volán cégcsoport csak akkor tud veszteségek nélkül működni, ha nem csökken az állami finanszírozás. A veszteségeket ugyanis már csak járatleállításokkal tudják kompenzálni – mutatott rá. 

A Volán társaságokkal szemben évek óta elvárás, hogy veszteségmentesen biztosítsák a szolgáltatásokat. A cégcsoport  ingatlanvagyonát az elmúlt években már értékesítette, és a szükséges létszámleépítéseket is megtette. Tíz évvel ezelőtt 30 ezer munkavállaló dolgozott a Volán társaságoknál, ma az alkalmazotti létszám nem éri el 19 ezret. Az elmúlt években néhány járatot is leállítottak, hogy a növekvő üzemanyagárak mellett veszteségmentesen tudják biztosítani a szolgáltatásokat. A gazdaságos működésnek köszönhetően a Zala Volán 2010 évi eredménye eléri az 50 millió forintot.

Horváth László, a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének alelnöke ismertette: a helyközi utasforgalom 70 százalékát a 24 Volán társaság bonyolítja le. A szolgáltatás minőségét csak úgy tudják megtartani és javítani, ha legalább a tavalyihoz hasonló nagyságrendű - 65-75 milliárd forint – támogatást az idén is megkapják. Az állami finanszírozásból 45 milliárdot szociálpolitikai kedvezményekre, 20 milliárdot költségtérítésre, további 3 milliárd forintot pedig városi tömegközlekedésre fordítanak.  

Horváth László úgy vélekedett, a városi tömegközlekedésre jutó 35 milliárd forintból a városok közösségi közlekedését lebonyolító ’Volán-társaság többet érdemelne”, ugyanis a támogatás döntő részét, mintegy 32 milliárd forintot a BKV használ fel. Az alelnök szerint a Volán-társaságnak további gondot jelent az idei évtől a 13 százalékos korkedvezmény-biztosítási járulék finanszírozása is, ami a cégcsoportnak 3-3,5 milliárdos teher. Horváth László a bértárgyalásokkal kapcsolatban azt mondta; a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége kész folytatni a tárgyalásokat, ha bérkompenzációként a mostani 2,2 százalék helyett  az OÉT ajánlásának felső határa, 5-6 százaléka volna az irány.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.