Marad a Nyugati, de 40 méterrel kitolják a csarnok vágányait
Nem költözik el jelenlegi helyéről a Nyugati pályaudvar, de a hvg.hu-t arról tájékoztatta a MÁV, hogy a négy belső vágányt várhatóan negyven méterrel kijjebb tolják. Az így felszabaduló területen közösségi tér lesz. Az építkezés még idén megkezdődhet. A Déli és a Nyugati közötti vasúti alagút viszont csak a 2030-as években készülhet el legkorábban.
A hvg.hu munkatársa nemrégiben talált egy 1941-es hírt a Pesti Hírlapban, amely szerint a Nyugati pályaudvar kiköltöztetésére már akkor születtek tervek. 1941-ben a Ferdinánd híd mögé akarták telepíteni a pályaudvart, és az így felszabaduló értékes ingatlanok hasznosítását tervezték. Az ötlet 2007-ben, Gyurcsány Ferenc idején újra előkerült: akkor a Rákosrendezőre való kitelepítésről volt szó, vagyis a Nyugati még messzebb került volna a Nagykörúttól a kormányzati negyed megvalósítása miatt. A kormányzati épületek azonban nem készültek el, sőt az egész projektet lefújták.
Néhány ingatlanfejlesztés megvalósult azonban, magánberuházásban létesültek irodák és az Eiffel tér kialakításával párhuzamosan, a pályaudvar Podmaniczky utca felé eső részén. A hvg.hu most a MÁV-hoz fordult azzal a kérdéssel, hogy továbbra is tervezik-e pályaudvar kiköltöztetését.
Nem költözik a pályaudvar, de…
A MÁV Zrt. válaszában közölte: a Nyugati pályaudvar „elköltöztetése” nem szerepel a hosszú távú tervek között, épp ellenkezőleg, a létesítmény és a hozzá kapcsolódó vasútvonalak korszerűsítése a cél az úgynevezett I/B ütemben. Ennek beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A tervek szerint a várócsarnokban lévő négy vágányt kiviszik 40 méterrel. A felszabaduló helyen pedig közösségi teret alakítanak ki.
A műemléképületen a többi felújítási munkát a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatósága tervezteti meg. A vasúttársaság igazgatósága 2010 végén döntött a rekonstrukció előkészítéséről. Első fázisban várhatóan kicserélik az egész épület - többek között a vágánycsarnok és az oldalszárnyak - héjazatát. A második fázisban – a NIF beruházásához kapcsolódva – felmérik az utasforgalmi és vasútüzemi területeket. Utána javaslatot tesznek ezek elhelyezésére, és a szabad területek üzleti hasznosítására.
A pályaudvar csarnokában csak a közvetlen utasforgalmi funkciók maradnak meg, az állomás területéről a többi áttelepül majd a tervezett új "biztosítóberendezési- és üzemi épületbe". „Ezzel lehetőség lesz az ingatlanhasznosításra az oldalszárnyakban lévő értékes belső helyiségek felszabadításával" - hangsúlyozza a MÁV, hozzátéve: a korszerű utastájékoztatás szintén fontos cél. Az előkészítési, tervezési, engedélyezési folyamat azonban hosszadalmas. A kivitelezés egy részét a MÁV Zrt. szeretné még 2011-ben elvégezni. A folytatást pedig 2012-től tervezik.
Mit akar a NIF?
A NIF ugyanakkor tavaly októberben közölte a honlapján, hogy a „fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok tervezett korszerűsítése során a Nyugati pályaudvart is felújítják. A korszerűsítés magában foglalná a vasúti pálya, a felsővezetékek, a biztosítóberendezés, valamint a távközlési rendszer felújítását is. A "kapacitáshiányos, rendkívül zavarérzékeny" állomás és a bevezető vonalszakasz új vágányok építésével bővülne, zavarérzékenysége lényegesen csökkenhetne.
A pályaudvaron várhatóan összesen 18 peronos vágány létesül. A vágányok között 55 cm magas peronok épülnek, amelyek a korszerű járművek padlószintjéhez igazodnak, hogy a ki- és beszállás kényelmes legyen. A peronokon új perontetők lesznek. Az új és a felújítandó utasforgalmi létesítményeket akadálymentesítik (beleértve a burkolatokat, a megközelítési lehetőségeket, a lifteket), az utastájékoztatás rendszerét teljes körűen korszerűsítik.
A korszerűsítés hatására a menetidő kismértékben, a késések száma és ideje jelentősen csökkenhet. A NIF szerint a kiviteli terveket 2012. júniusára készíti el a Viteco Kft. A más programokkal együtt tervezett beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre. Ennek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig a Kohéziós Alapból finanszírozzák.
Egy kis mementó 1941-ből
A Pesti Hírlap 1941. január 11-ei, szombati számában írt arról, hogy a „Berlini-tér” (a mai Nyugati tér) rendezése szorosan összefügg a Nyugati pályaudvar kihelyezésével. Vitéz Irsy László a Közmunka Tanács alelnöke elmondta, hogy a főváros illetékes ügyosztálya már régóta foglalkozik a Berlini téren és akörül kanyargó villamosvonalak átalakításával. A Berlini-tér rendezésével kapcsolatosak a Nyugati pályaudvar áthelyezésére irányuló tervek. A pályaudvart a Lehet tér vonalában a Ferdinánd-híd mögé szándékoznak az illetékesek kihelyezni – írta a Pesti Hírlap. "Ezzel a megoldással nemcsak a Berlini tér nagyobb méretű kialakítása válna lehetségessé, hanem a Váci út és a Podmaniczky utca között olyan nagy és értékes terület szabadulna fel, amely eddig a ma már belterületnek számító részen nemcsak a városfejlődést akadályozta meg, hanem közlekedési zavarokat is okozott" – szólt a korabeli tudósítás.
- A MÁV hajlandó a Nyugati pályaudvar kihelyezésére. A Közmunkatanács és a MÁV között a közeljövőben tárgyalások indulnak meg a pályaudvarok fennmaradása, illetve átépítése ügyében, valamint a MÁV vasúti programja és a főváros, továbbá a környék forgalmi hálózatának összhangba hozatala szempontjából – mondta 1941-ben Irsy László. "A nyugati pályaudvar tekintetében vasúti szempontból, úgy látszik, máris az a vélemény alakult ki, hogy annak kihelyezése a Ferdinánd híd vidékére vasútforgalmi szempontból is kívánatosnak látszik. Erre vonatkozólag a döntés hamarosan meglesz, az előkészítéssel kapcsolatos tanulmányok előrehaladott állapotban vannak" - közölte éppen hetven évvel ezelőtt a Közmunka Tanács alelnöke. Aztán gyakorlatilag minden maradt a régiben.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.