2011. január. 25. 17:32 Szegő Iván Miklós Utolsó frissítés: 2011. január. 25. 16:31 Gazdaság

Marad a Nyugati, de 40 méterrel kitolják a csarnok vágányait

Nem költözik el jelenlegi helyéről a Nyugati pályaudvar, de a hvg.hu-t arról tájékoztatta a MÁV, hogy a négy belső vágányt várhatóan negyven méterrel kijjebb tolják. Az így felszabaduló területen közösségi tér lesz. Az építkezés még idén megkezdődhet. A Déli és a Nyugati közötti vasúti alagút viszont csak a 2030-as években készülhet el legkorábban.

A hvg.hu munkatársa nemrégiben talált egy 1941-es hírt a Pesti Hírlapban, amely szerint a Nyugati pályaudvar kiköltöztetésére már akkor születtek tervek. 1941-ben a Ferdinánd híd mögé akarták telepíteni a pályaudvart, és az így felszabaduló értékes ingatlanok hasznosítását tervezték. Az ötlet 2007-ben, Gyurcsány Ferenc idején újra előkerült: akkor a Rákosrendezőre való kitelepítésről volt szó, vagyis a Nyugati még messzebb került volna a Nagykörúttól a kormányzati negyed megvalósítása miatt. A kormányzati épületek azonban nem készültek el, sőt az egész projektet lefújták.

Néhány ingatlanfejlesztés megvalósult azonban, magánberuházásban létesültek irodák és az Eiffel tér kialakításával párhuzamosan, a pályaudvar Podmaniczky utca felé eső részén. A hvg.hu most a MÁV-hoz fordult azzal a kérdéssel, hogy továbbra is tervezik-e pályaudvar kiköltöztetését.

Nem költözik a pályaudvar, de…

A MÁV Zrt. válaszában közölte: a Nyugati pályaudvar „elköltöztetése” nem szerepel a hosszú távú tervek között, épp ellenkezőleg, a létesítmény és a hozzá kapcsolódó vasútvonalak korszerűsítése a cél az úgynevezett I/B ütemben. Ennek beruházója a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A tervek szerint a várócsarnokban lévő négy vágányt kiviszik 40 méterrel. A felszabaduló helyen pedig közösségi teret alakítanak ki.

Vágó József 1938-as terve a Nyugati kihelyezésére a Ferdinánd híd mögé
MÁV

A műemléképületen a többi felújítási munkát a MÁV ingatlangazdálkodási igazgatósága tervezteti meg. A vasúttársaság igazgatósága 2010 végén döntött a rekonstrukció előkészítéséről. Első fázisban várhatóan kicserélik az egész épület - többek között a vágánycsarnok és az oldalszárnyak - héjazatát. A második fázisban – a NIF beruházásához kapcsolódva – felmérik az utasforgalmi és vasútüzemi területeket. Utána javaslatot tesznek ezek elhelyezésére, és a szabad területek üzleti hasznosítására.

Meg nem valósult tervek a kormányzati negyedre

A pályaudvar csarnokában csak a közvetlen utasforgalmi funkciók maradnak meg, az állomás területéről a többi áttelepül majd a tervezett új "biztosítóberendezési- és üzemi épületbe". „Ezzel lehetőség lesz az ingatlanhasznosításra az oldalszárnyakban lévő értékes belső helyiségek felszabadításával" - hangsúlyozza a MÁV, hozzátéve: a korszerű utastájékoztatás szintén fontos cél. Az előkészítési, tervezési, engedélyezési folyamat azonban hosszadalmas. A kivitelezés egy részét a MÁV Zrt. szeretné még 2011-ben elvégezni. A folytatást pedig 2012-től tervezik.

Mit akar a NIF?

A NIF ugyanakkor tavaly októberben közölte a honlapján, hogy a „fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok tervezett korszerűsítése során a Nyugati pályaudvart is felújítják. A korszerűsítés magában foglalná a vasúti pálya, a felsővezetékek, a biztosítóberendezés, valamint a távközlési rendszer felújítását is. A "kapacitáshiányos, rendkívül zavarérzékeny" állomás és a bevezető vonalszakasz új vágányok építésével bővülne, zavarérzékenysége lényegesen csökkenhetne.

2030 után épülhet alagút
A Déli és a Nyugati pályaudvarok között alighanem csak a 2030-as években épülhet alagút. A hvg.hu-nak a MÁV erről azt közölte: „a pályaudvar fejlesztési javaslata egyeztetésre került a hosszabb távlatban (2030-as évekre) előirányzott vasúti alagút tervezetével is, mely során a Budapest-Nyugati pályaudvar térségében az alagút projekt előkészítése során még pontosítható a nyomvonalvezetés".

A pályaudvaron várhatóan összesen 18 peronos vágány létesül. A vágányok között 55 cm magas peronok épülnek, amelyek a korszerű járművek padlószintjéhez igazodnak, hogy a ki- és beszállás kényelmes legyen. A peronokon új perontetők lesznek. Az új és a felújítandó utasforgalmi létesítményeket akadálymentesítik (beleértve a burkolatokat, a megközelítési lehetőségeket, a lifteket), az utastájékoztatás rendszerét teljes körűen korszerűsítik.

A korszerűsítés hatására a menetidő kismértékben, a késések száma és ideje jelentősen csökkenhet. A NIF szerint a kiviteli terveket 2012. júniusára készíti el a Viteco Kft. A más programokkal együtt tervezett beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretében bruttó 4,8 milliárd forint áll rendelkezésre. Ennek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig a Kohéziós Alapból finanszírozzák.

Egy kis mementó 1941-ből

A Pesti Hírlap 1941. január 11-ei, szombati számában írt arról, hogy a „Berlini-tér” (a mai Nyugati tér) rendezése szorosan összefügg a Nyugati pályaudvar kihelyezésével. Vitéz Irsy László a Közmunka Tanács alelnöke elmondta, hogy a főváros illetékes ügyosztálya már régóta foglalkozik a Berlini téren és akörül kanyargó villamosvonalak átalakításával. A Berlini-tér rendezésével kapcsolatosak a Nyugati pályaudvar áthelyezésére irányuló tervek. A pályaudvart a Lehet tér vonalában a Ferdinánd-híd mögé szándékoznak az illetékesek kihelyezni – írta a Pesti Hírlap. "Ezzel a megoldással nemcsak a Berlini tér nagyobb méretű kialakítása válna lehetségessé, hanem a Váci út és a Podmaniczky utca között olyan nagy és értékes terület szabadulna fel, amely eddig a ma már belterületnek számító részen nemcsak a városfejlődést akadályozta meg, hanem közlekedési zavarokat is okozott" – szólt a korabeli tudósítás.

Vágó József makettje a kihelyezett pályaudvarról (1938)
MÁV

- A MÁV hajlandó a Nyugati pályaudvar kihelyezésére. A Közmunkatanács és a MÁV között a közeljövőben tárgyalások indulnak meg a pályaudvarok fennmaradása, illetve átépítése ügyében, valamint a MÁV vasúti programja és a főváros, továbbá a környék forgalmi hálózatának összhangba hozatala szempontjából – mondta 1941-ben Irsy László. "A nyugati pályaudvar tekintetében vasúti szempontból, úgy látszik, máris az a vélemény alakult ki, hogy annak kihelyezése a Ferdinánd híd vidékére vasútforgalmi szempontból is kívánatosnak látszik. Erre vonatkozólag a döntés hamarosan meglesz, az előkészítéssel kapcsolatos tanulmányok előrehaladott állapotban vannak" - közölte éppen hetven évvel ezelőtt a Közmunka Tanács alelnöke. Aztán gyakorlatilag minden maradt a régiben.

zöldhasú
Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.