2010. július. 07. 14:37 MTI Utolsó frissítés: 2010. július. 07. 14:19 Gazdaság

Élesben indul a magyar áramtőzsde július 20-án

Július 20-tól "élesben" lehet kereskedni a magyar áramtőzsdén, a HUPX-on, miután lezárult a kísérleti szakasz, és a 17 leendő szereplő díjmentesen gyakorolhatta a kereskedést − közölte a tőzsdét üzemeltető HUPX Magyar Szervezett Villamosenergia-piac Zrt.

Az áramtőzsde megnyitását eredetileg 2010 július elejére tervezték. A kísérleti időszakban nemcsak az üzletkötést, hanem az azzal együtt járó feladatok elvégzését gyakorolták a kereskedők − olvasható a közleményben. Az üzletkötés  másnapi szállításra szól. Az ügyleteket euróban számolva megawattórában kötik a tőzsdén, de a KELER KSZF-en keresztül lehetőség van forintban történő elszámolásra is.

Medveczki Zoltán, a HUPX Zrt. vezérigazgatója a közlemény szerint hangsúlyozta: az áramtőzsde átlátható, biztonságos, megbízható kereskedési lehetőséget kínál partnereinek - termelőknek,  villamosenergia-kereskedőknek, a kisfogyasztókat ellátó egyetemes szolgáltatóknak, felhasználóknak - és  ezzel hozzájárul a magyar energiapiac likviditásának fejlődéséhez is. Az energiagazdaság hatékony működéséhez szükség referenciaárat a HUPX tudja biztosítani - fűzte hozzá a vezérigazgató.

Az MVM csoporthoz tartozó MAVIR 2007 májusában hozta létre az áramtőzsde megalapítására és üzemeltetésére a HUPX Zrt.-t, amely tíz éves időtartamra kapott engedélyt a Magyar Energia  Hivataltól a szervezett villamosenergia-piac működtetésére. A kereskedési rendszer a párizsi székhelyű EPEX Spot ETS  rendszere, az ügyeletek  pénzügyi elszámolását pedig a European Commodity Clearing AG (ECC) a magyar KELER KSZF részvételével végzi.

zöldhasú
Hirdetés
Sport hvg.hu 2025. március. 14. 20:00

Az év sztorijával, visszavágóval és egy igazi csúcsigazolással indul a Forma–1

Évek óta az egyik legkiszámíthatatlanabb, legszorosabb Forma–1-es világbajnoki versenynek ígérkezik az idei, pedig már a tavalyira sem lehetett panaszunk. A tesztek alapján nemcsak a mezőny élén lesz nagy tülekedés, hanem a középcsapatok között is. A várható izgalmakhoz pedig csak hozzátesz, hogy egyfajta őrségváltásnak is tanúi lehetünk: idén hat újonc debütál, és a mezőny csaknem fele, kilenc pilóta 25 év alatti. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy Lewis Hamilton beül egy Ferrariba.