2010. február. 05. 14:25 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 05. 14:24 Gazdaság

Tovább folyik a harc a borászati marketingpozíciókért és pénzekért

Együttműködésre van szükség bormarketingben ahhoz, hogy az évi több mint hárommillió hektoliter forgalmú magyar bor fennmaradjon – jelentette ki Tornai Tamás, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének (MSZBSZ) elnöke. Az újonnan alakult Közösségi Bormarketing Kft. bemutatása alkalmával az elnök hangsúlyozta: azért van szükség az együttműködésre a bormarketingben, mert ha a borimport eléri az 50 százalékot, akkor ellehetetlenül a magyar borászat.

Az újonnan alakult Közösségi Bormarketing Kft. bemutatása alkalmával az elnök hangsúlyozta: azért van szükség az együttműködésre a bormarketingben, mert ha a borimport eléri az 50 százalékot, akkor ellehetetlenül a magyar borászat.

A bormarketing szakmai hátterét korábban biztosító Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. felszámolásba került, ezért alakult új szervezet. A korábbi nonprofit kft. a termelők, forgalmazók és szakmai szövetségek tulajdonában volt. A kft. tevékenysége kevéssé volt hatékony, mert a döntésekben nem csak azok vettek részt, akik a marketinget finanszírozták. A most alakult Közösségi Bormarketing Kft. egyetlen tulajdonosa jelenleg az MSZBSZ, amely a termelési mennyiség alapján a termelők felét tömöríti.

Az ellenzők kiáltványt fogalmaztak

Három szakmai szervezet és jó néhány neves borász azonban hallani sem akar az új szervezetről, s ezért kiáltvány tettek közzé. Ebben, mint ma reggel közöltük, a következőket írták: „Felszólítjuk a Közösségi Bormarketing Kft.-t, az AMC-t és a kormányzatot, hogy a helyzet tisztázásáig hirdessen moratóriumot új bormarketing pályázatok kiírására.”

Az elmúlt évben Magyarországon 3,5 millió hektoliter bort ittak meg, a magyar bortermelők pedig összesen 3,2 millió hektolitert adtak el. Ennek mintegy 40 százaléka a külpiacokon talált gazdára. Az importra nincs pontos adat – mondta Tornai Tamás –, mert a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) eddig csak a 100 ezer forint feletti behozatalt regisztrálta. Annyi az olasz hatóságok információja alapján látszik, hogy tavaly mintegy 400 ezer hektoliter olasz bort hoztak Magyarországra.

A magyar bormarketinget a Bormarketing Alapból finanszírozzák. A jogszabály alapján ebbe az alapba kell a termelőknek a Magyarországon forgalmazott minőségi, illetve védett védjegyű bor után literenként 10 forintot, a többi után literenként 5 forintot befizetni. Jelenleg mintegy 800 millió forint van a kasszában. A marketingstratégiát és az aktivitási tervet eddig a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. dolgozta ki. Ennek alapján készített javaslatot a szakmai szerveztek delegáltjaiból álló Bormarketing Bizottság, a döntést pedig a földművelési miniszter hozza meg. A végrehajtásra az Agrármarketing Centrum írt, és ír ki pályázatot.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2025. február. 18. 19:45

Aki fél Hollywoodot bepalizta: a világ legsármosabb szélhámosa, Christophe Rocancourt

Máig Christophe Rocancourt az egyik legismertebb francia Hollywoodban, akinek ünnepelt sztárok, modellek és szépségkirálynők keresték a társaságát – többüket feleségül is vette. Kimagasló színészi képességeit és hihetetlen meggyőző erejét azonban nem a filmvásznon kamatoztatta: hol francia nemesnek, hol a Rockefeller család örökösének vagy Sophia Loren törvénytelen fiának, hol filmproducernek vagy menő bokszpromóternek adta ki magát, hogy a lehető legtöbb pénzt csalja ki áldozataiból. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.