A Magyar Nemzet szerint januárban csődbe megy a MÁV
Csak a decemberi fizetések fedezete van meg a MÁV-csoportnál, januárban elfogy a pénz, s az év első hónapjában csődbe megy a magyar vasúttársaság - írta csütörtöki számában a Magyar Nemzet egy szakmai háttéranyagra hivatkozva, amely a közlekedési tárcától jutott el a laphoz.
A dokumentum alapján a lap úgy tudja, hogy februártól nincs meg a fedezet a működés finanszírozására, "azaz nem jut bérre, energiára, megállnak a vonatok". Nem lesz pénz a szükséges minimális üzembiztonsági beruházásokra, vagyis a pálya biztonságos fenntartására, holott ezt nemcsak a MÁV, hanem egyéb vasúttársaságok is igénybe veszik.
A Magyar Nemzet azt írta: nem jut az adósságok törlesztésére sem, ami a jövő évben 33,8 milliárd forint követelés megtagadása. Nem jut pénz a közlekedési kormányzat által tervezett átalakításra sem, amelynek lebonyolítására Antali Károly közösségi közlekedés átalakításáért felelős kormánybiztos 42 milliárd forintot igényelt, de amelyre a lap birtokába került szakmai anyag társaságonként ötmilliárd forintot irányoz elő.
A dokumentum felsorolja azokat a lépéseket, amelyek nélkül a MÁV Zrt. a jövő év elején finanszírozhatatlanná válik. Ekkor csődhelyzet alakul ki, amely nemcsak a jelenlegi anyacéget, de annak leányvállalatait is érinti.
A minisztériumi háttéranyag megállapítja azt is, hogy a vasúttársaságot már ebben az évben is csak a MÁV Cargo Zrt. eladásából befolyt mintegy 100 milliárd forint mentette meg a fizetésképtelenségtől. A privatizációs bevétel negyedét, 24 milliárd forintot fordították az idén a pályavasút finanszírozására - olvasható a Magyar Nemzetben.
A kormányszóvivő szerint nem minisztériumi háttéranyagból származnak azok az információk, amelyek szerint csak a decemberi fizetések fedezete van meg a MÁV-csoportnál, januárban pedig elfogy a pénz, és az év első hónapjában csődbe megy a vasúttársaság. A MÁV szerint nem felel meg a valóságnak a MÁV Zrt. csődhelyzetéről megjelent híresztelés, a vasúttársaság pénzügyi helyzete stabil, fizetőképessége biztosított - közölte a MÁV csütörtökön este az MTI-vel.
A MÁV is és a kormányszóvivő is cáfol
Budai Bernadett a csütörtöki kormányszóvivői tájékoztatón hangsúlyozta: komolyabb beavatkozás nélkül a MÁV gazdálkodása valóban már a jövő év első félévében súlyos gazdálkodási krízishelyzetbe kerülhetne. Hozzátette: éppen ezért szükségesek kormányzati intézkedések, de ezek még a tervezési fázisban vannak. Tájékoztatása szerint a kormány három éves program keretében stabilizálná a MÁV helyzetét, átalakítaná egyebek közt a tarifa és a kedvezmények rendszerét, illetve a vállalati struktúrát.
"Nem felel meg a valóságnak a MÁV Zrt. csődhelyzetéről megjelent híresztelés. A vasúttársaság pénzügyi helyzete stabil, fizetőképessége biztosított" - olvasható abban a közleményben, amelyet a vasúttársaság csütörtök este juttatott el az MTI-hez.
A MÁV közleménye szerint az előző évek eredményes gazdálkodásának következtében a MÁV Zrt. likviditási helyzete 2009-ben rendezett, kötelezettségeinek eddig is és ezt követően is rendben eleget tett és tesz. "Ennek, valamint közszolgáltatói státuszának köszönhetően a MÁV esetében a csődhelyzet nem értelmezhető kategória. A társaság gazdálkodási és likviditási helyzetéről folyamatosan tájékoztatja vezető testületeit, valamint az alapítói jogokat gyakorló Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot (KHEM)" - olvasható a dokumentumban.
A közlemény szerint a MÁV Zrt. és legnagyobb leányvállalatai - MÁV-START Zrt., MÁV-TRAKCIÓ Zrt., MÁV-GÉPÉSZET Zrt. - 2007. és 2008. évi gazdálkodása nyereséges volt, 2008-ban a MÁV Zrt. eredménye elérte a 41 milliárd forintot. A MÁV csoport bevételei között meghatározó a KHEM által megrendelt személyszállítási tevékenység ellenértéke.
A közlemény alapján jelenleg zajlik a társaság 2010-es tevékenységének tervezése, amelynek során kiemelt szempont a megrendelt szolgáltatás mérete, az ehhez kapcsolódó piaci és költségvetési költségtérítési források, azaz a pénzügyi háttér megtervezése, biztosítása. Figyelembe véve, hogy a MÁV csoport tagjai szolgáltatók, a megrendelés ellenértékeként beérkező szolgáltatási bevételéből gazdálkodnak, így a megrendelővel történő egyeztetés a további, hosszú távú likviditási biztonság érdekében elengedhetetlen - ismerteti a MÁV közleménye.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.