Teljes kiürítés: a MÁV a jövőben már nevében sem viselné az állami jelzőt
A készülő átalakítási koncepció szerint a jövőben már nevében sem viselné az állami jelzőt a Magyar Államvasutak (MÁV); a jelenlegi MÁV Zrt.-ből leválasztanák a működéshez szükséges egységeket, a meglévő 247 milliárdos hitelállomány mellé 88 milliárd forintnyi új kölcsönnel terhelt, „kiüresített” társaságot pedig a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) felügyelete alá helyeznék –a írta hétfői számában a Népszava.
A lap értesülései szerint ezt is tartalmazza a közösségi közlekedés rendszerének átalakításáért felelős kormánybiztos koncepciója, amelyet a vonatkozó kormányhatározat szerint szerdán kell Antali Károlynak – közösen Hónig Péter közlekedési és Oszkó Péter pénzügyminiszterrel, mint az állami vagyon felügyeletéért felelős tárcavezetővel – a kormánykabinet elé terjesztenie.
A Népszava úgy tudja, hogy az elképzelés szerint a jelenlegi MÁV Zrt.-ből – a korábbi terveknek megfelelően – kiválna a pályahálózatot üzemeltető önálló cég, amely Nemzeti Vasúti Pályaüzemeltető Zrt. néven működne tovább. A vontatási, illetve a gépészeti tevékenységet – a MÁV Trakció Zrt.-t és a MÁV Gépészet Zrt.-t – pedig összevonnák a jelenleg is különálló személyszállítással, amelyet a MÁV-Start Zrt. végez. A három társaságból egy cég, a Nemzeti Személyszállító Zrt. jönne létre.
MÁV villanymozdony. Hamarosan nemzeti színekben indul © Wikipedia |
A MÁV Zrt. vinné magával a jelenlegi, mintegy 247 milliárd forintos adósságállományát, amelynek 73,2 százaléka mögött állami kezességvállalás áll. Ezt viszont még megfejelik a közeljövőben további 88 milliárd forint hitellel: ugyanis szükség lesz egy 40 milliárdos működési célú áthidaló kölcsön felvételére, valamint további 48 milliárd forint reorganizációs hitelre, hogy a másfél éves átalakítási programot finanszírozni tudják.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.