GfK: egyre kevesebben mennek bankba
A tavalyi év első félévéhez képest egy év alatt jelentősen, 1,8 százalékponttal nőtt a banki szolgáltatásokat interneten igénybe vevők száma a banki ügyfelek körében – állapítja meg a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, Pénzügypiaci adatszolgáltatás című tanulmánya. Mindez 110 ezer új internetes bankolót jelent. Emellett nagyjából hasonló mértékben csökkent a bankfiókba járók száma.
A nemzetközi tendenciáknak megfelelően Magyarországon is növekszik az elektronikus pénzügyi csatornákat igénybe vevő banki ügyfelek száma. Az idei év első félévének átlagában a 15-69 éves korosztály 82 százaléka volt legalább egy bank ügyfele. Ez ebben a korosztályban körülbelül 6 millió banki ügyfelet jelent – derül ki a GfK Hungária Pénzügypiaci adatszolgáltatások 2006-2009 című tanulmányából.
A bankhasználati szokások az elektronikus csatornák megjelenésével egyre inkább átalakulnak. Eleinte a különböző telefonos ügyfélkapukat használták a fogyasztók, ám ezek népszerűségét hamar megelőzte az internetes ügyintézés lehetőségének megjelenése.
Az idei év első félévében már több mint 800 ezer banki ügyfelet tartanak számon, akiknek nemcsak szerződésük van online banki szolgáltatásokra, hanem használják is azt mindennapi ügyintézésre – mondta Bacher János. A GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója ugyanakkor hozzátette, hogy az elmúlt egy évben az internetes banki szolgáltatásokat igénybe vevők száma mintegy 110 ezer fővel bővült, ami jelentős fejlődésnek tekinthető, főként egy olyan időszakban, amikor a fogyasztók mindenben a legbiztonságosabb pénzügyi megoldásokat keresik, és nem szívesen változtatnak pénzügyi szokásaikon.
© Gfk |
Az online csatornák előretörése mind a hagyományos bankfióki, mind a mobilbanki szolgáltatások iránti igények csökkenését is eredményezte. A GfK szerint ez azt mutatja, hogy ha valaki igénybe veszi az online banki szolgáltatásokat, egyúttal gyakori bankhasználóvá is válik. Míg az ügyfelek havonta átlagosan alig több mint 1 alkalommal térnek be egy bankfiókba, addig az átlagos online bankoló ennyi idő alatt több mint 5 alkalommal jelentkezik be az adott bank weboldalán.
A felmérés arra is rámutat, hogy az internetes banki szolgáltatások igénybevétele jelentősen függ az ügyfél társadalmi státuszától. A felsőfokú végzettségűek körében már minden negyedik ügyfél online banki ügyfélnek számít, míg életkor szerint a 25-35 évesek a legaktívabbak ebben a tekintetben. A férfiak és a nők online banki szokásai közötti különbség nem igazán jelentős: 14 a férfiak, 13 százalék a nők körében mért arány.A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.