2009. szeptember. 21. 16:53 MTI Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 21. 16:56 Gazdaság

Nem minden jó a válság ellen, ami rövidtávon hasznot hoz

A gazdasági válságra csak a cégek 15 százaléka ad csak jó válaszokat az A.T.Kearney elemzése szerint, a többség egyfajta „stratégiai bénultsági” állapotba kerül. A nemzetközi tanácsadó cég szerint a megoldást az új vállalati stratégia kialakítása és egy ehhez igazodó, úgynevezett fenntartható szerkezetváltás jelentheti.

Az A.T.Kearney több mint 1 200 fizetésképtelenné vált vállalatnál vizsgálta meg a válság kialakulásának okait és a leggyakoribb ellenintézkedéseket. A vállalkozások a felmérés szerint elsősorban rövid távú megoldásokkal álltak elő, a költségek optimalizálására és a likviditás növelésére koncentráltak. A fizetésképtelen cégek több mint fele gyenge stratégiai, vagy beruházási döntéseket hoz, a veszélyeztetett vállalatok gyakran reagálnak kizárólag rövid távú, tisztán működési döntésekkel. A tanácsadó cég szerint a hosszú távú versenyképesség és a nyereséges növekedés biztosításához a rövid távú döntéseket a hosszú távú stratégiához kell igazítani.

A jelenlegi gazdasági környezetben a nyersanyagárak esése és a piaci verseny élénkülése teret nyit a szerződések újratárgyalása előtt. Az anyagköltségek csökkentésével a vállalatok elkerülhetik, hogy szükségtelen terheket rójanak az értékesítési kapcsolatokra, főként azokra, amelyek stratégiailag kiemelten fontosak. Költségoptimalizáló intézkedésekkel, mint például egy beszállító-alkalmassági program bevezetése, bevételi áldozatok nélkül optimalizálható az ellátási lánc.

Ezek a lépések egy újratervezett költségvetéssel együtt rövid időn belül jelentős pénzügyi megtakarításokat és nagyobb likviditást eredményeznek. Jó példa erre az acélipari termékek árának újratárgyalása az autóiparban és a beszállító-alkalmassági program a fogyasztási cikkek piacán. A gépipari vállalatok is nagy előszeretettel segítik stratégiai beszállítóik pénzügyi helyzetét, hogy így erősítsék meg kapcsolataikat.

A szerkezetváltás során a gyorsan változó üzleti környezet miatt elengedhetetlen a stratégiai célok felülvizsgálata. Az A.T. Kearney a jelenlegi válság nagysága miatt és a fenntartható szerkezetváltás érdekében átfogó vállalati stratégia megalkotását és a rövid távú intézkedések specifikálását javasolja.

A valóban hosszú távú siker titka egy olyan megközelítés, amely a likviditás, a nyereségesség és a stratégia egyensúlyán alapul. Bizonyos helyi vagy globális tendenciák akár a válság után is folytatódhatnak, új húzóerővé válhatnak. Például a repülőiparban az olcsó jegyek és a gazdaságos utazások iránti kereslet növekedése valószínűleg folytatódni fog a válságot követően is, így egy „fenntartható szerkezetváltást” alkalmazó repülőtársaság üzleti modellje szükségszerűen tartalmazza a vásárlói igények változását.

Az üzleti stratégia alapos elemzése és esetleges bővítése a garancia arra, hogy a különböző működési szinteken meghozott döntések egyaránt a vállalat stratégiai céljainak elérését szolgálják. Ezzel együtt a rugalmasság és az új fejlődési irányokhoz való gyors alkalmazkodás képessége elengedhetetlen a gazdasági bizonytalanság idején – hívja fel a figyelmet a tanácsadó cég. Sok mérnöki vállalkozás jó példát mutat erre a stratégiai fókuszváltásra, ahogy egyre inkább az „after-sales” és szolgáltató szektorok irányába csoportosítják tevékenységeik körét, amivel sikerrel kompenzálják a megrendelések számának visszaesését és stabilizálják a bevételeket.

A vállalkozások összeolvadása és felvásárlása is egy újabb lehetőség a válsághelyzetben. Vonzó lehetőségek rejlenek olyan cégek felvásárlásában, amelyek fiatalok, innovatívak, és nincsenek megfelelő tartalékaik, vagy olyanokéban, melyek túl sokat költöttek terjeszkedésre, és most kevésbé tőkeerősek.

A tanácsadó cég figyelmeztet: bár a rövid távú intézkedések azonnali pozitív hatást eredményezhetnek, hosszabb távon akár károsak is lehetnek. A hanyatlás idején a vállalkozások számára különlegesen fontos a rugalmasság, mert csak így őrizhetik meg lehetőségüket a fejlődésre, csak így tarthatják nyitva a növekedés kapuit a válság utáni periódusra.

zöldhasú
Hirdetés