Még több termékkör árainak publikálására köteleznék a nagy kiskereskedelmi láncokat.
Jelenleg folyamatban van annak vizsgálata, hogy további termékkategóriákra terjesszék ki az árfigyelő szabályai, a kormány 100 termékre emelheti az online árfigyelőben megfigyelt termékek körét – jelentette be közleményben a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A kormány jelenleg a rendszer olyan termékkörökre való kiterjesztését vizsgálja, mint a halak, kávé, tea, rizs, további tejtermékek (pl. tejszín), marhahús, sertés kolbászok, zsemle, édességek, kakaópor.
A közlemény szerint az árfigyelő „az infláció letörésében alkalmazott egyik legsikeresebb eszköz”. „Hatékonyságát az infláció letörésében az is bizonyította, hogy az indulás utáni első 3 hónap során a kezdeti 62 termékkategóriából 56 termékkategóriában, átlagosan 6,7 százalékkal csökkentek az átlagárak” – írja az NGM, bár a tárca továbbra sem publikált olyan elemzést, hatástanulmányt, amely részleteiben vizsgálná, mekkora szerepe volt a kötelező árpublikációs rendszernek az élelmiszerinfláció lassulásában.
A közlemény a „hatékony eszközök” közé sorolja az árstopot és a kötelező akciózást is – ezek valójában aligha járultak hozzá a az élelmiszerinfláció lassulásához. Legjobb esetben csak késleltették az áremeléseket, illetve valószínűbb – a jegybank szerint is –, hogy inkább fűtötték az inflációt.

Az NGM szerint azért kell kiterjeszteni az árfigyelős termékkört, mert a legfrissebb adatok szerint az élelmiszerinfláció meghaladja az 5 százalékot. Ebben nemzetközi tényezők (nyerstej, gabona árának emelkedése) játszanak szerepet – ismeri el a szaktárca –,
azonban egyes termékek esetén jelentős kiskereskedelmi árrés-emelkedést is tapasztalhattunk.
A minisztérium szerint az árfigyelő és annak esetleges bővítése nem jár a vállalkozások számára az adminisztrációs terhek érdemi növekedésével, mivel „az érintett vállalkozások korábban is együttműködőnek bizonyultak”, az informatikai infrastruktúra pedig már rendelkezésre áll.