2009. augusztus. 25. 16:09
MTI
Utolsó frissítés: 2009. augusztus. 25. 16:03
Gazdaság
Bezárta venezuelai gyárát a Mitsubishi
Bezárta venezuelai gyárát a japán Mitsubishi Motors a termelékenység csökkenése és a dolgozók fegyelmezetlensége miatt.
A japán autógyár közleményben arról tájékoztatott, hogy egyes dolgozók rendszeres távolmaradása, engedetlensége, erőszakossága és törvénytelen viselkedése miatt ideiglenesen bezárják a telephelyet.
Az összeszerelő üzem termelékenysége meredeken zuhant: míg 2004-ben 590 dolgozóval naponta átlagosan 59 autót gyártottak, idén a jóval több, összesen 1412 munkással már csupán napi 33 autó volt a termelési átlag. A hatékonyság így a 2004-es 74 százalékról az idei évre 30 százalékra csökkent - közölte a japán cég.
Az MMC Automotriz által üzemeltetett gyár újraindítása csak akkor képzelhető el, "ha biztosítottak a békés és fegyelmezett munkavégzés feltételei" - közölte a japán társaság. A Mitsubishi hangsúlyozta: kész tárgyalni a munkaügyi minisztériummal a termelés újraindításáról. A dolgozók és a cég vezetése között már régóta nagy volt a feszültség. Márciusban a munkaügyi minisztérium közreműködésével még sikerült megállapodniuk, a termelékenység azonban így sem nőtt.
A Mitsubishinek az Egyesült Államokban, Hollandiában, Thaiföldön és Japánban működik gyára. Ezeken kívül világszerte számos összeszerelő üzeme van. Az egyik a venezuelai, hasonló működik Kolumbiában és Brazíliában is.
A Dow Jones hírügynökség jelentése szerint a japán gyártó - egyelőre nem végleges - kivonulása csak egy a venezuelai autóipar számos gondja közül. A gépkocsik ára az utóbbi hónapokban robbanásszerűen emelkedett, egyebek mellett azért, mert a kormány árpolitikai eszközökkel próbálta csökkenteni az utakon futó autók számát.
Közben a gyártók problémái is szaporodtak, mert a dollár-bolivar árfolyamra vonatkozó kormányzati korlátozások miatt nehézkessé vált az alkatrészimport. A General Motors Co., a legnagyobb autógyártó Venezuelában például emiatt tartott idén három hónapos kényszerszünetet.
A venezuelai kormány augusztus elején bejelentette, hogy nem hajtják végre azt a tervet, amely szerint 10 000 autót hoznak be Kolumbiából, mert az ottani vezetés több amerikai katona állomásozását tenné lehetővé. Kolumbia helyett inkább Argentínából importálnak, elemzők szerint viszont a magasabb szállítási költségek miatt végül még magasabbra emelkednek az autóárak Venezuelában.
Az összeszerelő üzem termelékenysége meredeken zuhant: míg 2004-ben 590 dolgozóval naponta átlagosan 59 autót gyártottak, idén a jóval több, összesen 1412 munkással már csupán napi 33 autó volt a termelési átlag. A hatékonyság így a 2004-es 74 százalékról az idei évre 30 százalékra csökkent - közölte a japán cég.
Az MMC Automotriz által üzemeltetett gyár újraindítása csak akkor képzelhető el, "ha biztosítottak a békés és fegyelmezett munkavégzés feltételei" - közölte a japán társaság. A Mitsubishi hangsúlyozta: kész tárgyalni a munkaügyi minisztériummal a termelés újraindításáról. A dolgozók és a cég vezetése között már régóta nagy volt a feszültség. Márciusban a munkaügyi minisztérium közreműködésével még sikerült megállapodniuk, a termelékenység azonban így sem nőtt.
A Mitsubishinek az Egyesült Államokban, Hollandiában, Thaiföldön és Japánban működik gyára. Ezeken kívül világszerte számos összeszerelő üzeme van. Az egyik a venezuelai, hasonló működik Kolumbiában és Brazíliában is.
A Dow Jones hírügynökség jelentése szerint a japán gyártó - egyelőre nem végleges - kivonulása csak egy a venezuelai autóipar számos gondja közül. A gépkocsik ára az utóbbi hónapokban robbanásszerűen emelkedett, egyebek mellett azért, mert a kormány árpolitikai eszközökkel próbálta csökkenteni az utakon futó autók számát.
Közben a gyártók problémái is szaporodtak, mert a dollár-bolivar árfolyamra vonatkozó kormányzati korlátozások miatt nehézkessé vált az alkatrészimport. A General Motors Co., a legnagyobb autógyártó Venezuelában például emiatt tartott idén három hónapos kényszerszünetet.
A venezuelai kormány augusztus elején bejelentette, hogy nem hajtják végre azt a tervet, amely szerint 10 000 autót hoznak be Kolumbiából, mert az ottani vezetés több amerikai katona állomásozását tenné lehetővé. Kolumbia helyett inkább Argentínából importálnak, elemzők szerint viszont a magasabb szállítási költségek miatt végül még magasabbra emelkednek az autóárak Venezuelában.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.
Sport
MTI
2009. február. 04. 10:35
A Mitsubishi is kiszáll a rallyból - és a Dakarból is
Autó
hvg.hu
2007. január. 18. 09:35
Francia dízelmotort kapnak a Mitsubishik
Autó
MTI
2008. április. 25. 20:59
Lejtőn a Honda és a Mitsubishi
Autó
MTI
2006. szeptember. 04. 16:33
A Mitsubishi Szentpétervárra megy
Autó
hvg.hu
2009. január. 08. 14:02
Felmondott a Mitsubishi európai vezetője
Autó
MTI/hvg.hu
2006. október. 12. 19:55