Hajrá az Opelért újabb nehézségekkel
A véghajrához érkezett az Opelért hónapok óta folyó verseny. Hétfőn jár le az a határidő, amelyet az anyavállalat, az amerikai General Motors szabott a pályázók végleges tervezetének benyújtására.
A Financial Times Deutschland üzleti napilap hétfőn emlékeztetett: az elsősorban a General Motors válsága miatt súlyos helyzetbe került német autógyár az utóbbi tíz évben csak 2001-ben és 2002-ben ért el nyereséget, összesen 1,923 milliárd eurót, de utána megint minden évben vesztesége volt, 2007-tel bezárólag összesen 1,861 milliárd euró. A tavalyi veszteség még nem ismeretes. Az újságnak nyilatkozó német kormánytisztviselők elismerték: tudtak arról, hogy az Adam Opel GmbH az említett időszakban mennyit vesztett. Az Opel mint a GM leányvállalata, nem volt köteles rendszeres eredménybeszámolót közölni, az csak tőzsdén jegyzett cégeknek kötelező.
A most nyilvánosságra került adatok kényes helyzetbe hozták a német kormányt. Bármelyik potenciális beruházó lesz is az Opel új tulajdonosa, az ügylethez szükség van állami garanciavállalásra, amit az Európai Bizottság csak "egészséges vállalat" esetében engedélyez. Vagyis a német kormánynak bizonyítania kellene, hogy az Opel az elmúlt években "egészséges" volt, amit a most kiderült adatok igencsak megkérdőjeleznek. Ráadásul a német kormány a garanciavállalásra vonatkozó korábbi ígéreteit azzal támasztotta alá, hogy az egyik legnagyobb hagyományokkal rendelkező német autógyár adósságok nélkül került bele a válságba.
Az Opel hétfőn visszautasította a Financial Times Deutschland állításait, arra hivatkozva, hogy a lap anyagában sajnálatosan az "almát a körtével" hasonlította össze. A cég közleményében rámutat: a korábbi Adam Opel GmbH (a németországi cég) pénzügyi eredményei nem tartalmazták mindazon európai kereskedelmi cégek és más üzleti egységek eredményeit, amelyek most már mind az Adam Opel GmbH-hoz tartoznak. A korrigált eredményeket tekintve, európai szinten a General Motors 2006-ban, 2007-ben és 2008 első felében is profitot termelt. Az Európában eladott GM volumen 95 százaléka az Opel/Vauxhall márkához kötődik, erre alapozódnak a GM Europe pénzügyi eredményei - hangsúlyozza a közleményében a társaság.
Mindennek ellenére az Opelért való vetélkedés még folyik, és Karl-Theodor zu Guttenberg gazdasági miniszter szerint nyitott is. Korábban úgy tűnt, hogy az osztrák-kanadai autóipari beszállító konszern, az orosz Sberbankkal és a GAZ autógyárral együttműködő Magna lesz a befutó, előzetes tervezetében azonban sok a nyitott kérdés. A pályázók között van a Riplewood amerikai pénzügyi befektető belga leányvállalata, a RHJ International (RHJ), amely a hírek szerint a legközelebb áll a General Motors-hoz. Végül a legkevesebb eséllyel a kínai BAIC autógyár pályázik. Guttenberg szerint valamennyi jelentkezőnek még fontos kérdéseket kell tisztáznia, különös tekintettel az esetleges üzembezárásokra, illetve a tervezett leépítésekre.
Angela Merkel kancellár az elmúlt héten Dmitrij Medvegyev orosz államfővel tárgyalva nem csinált titkot abból, hogy a német kormány a Magnát támogatja. Az osztrák-kanadai céget részesítik előnyben a négy németországi üzemnek otthont adó tartományok, továbbá az alkalmazottak is.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.