2009. június. 15. 13:49 MTI Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 21. 14:00 Gazdaság

A hiper- és szupermarketek agyonnyomják a kisboltokat

Miközben a hagyományos élelmiszerboltok száma csökkent tavaly, a nagyáruház láncoké átlagosan 10 százalékkal 1116-ra bővült, és az idén eddig további 32 hiper-, szupermarketet és diszkontot, valamint 18 drogériát nyitottak Magyarországon – közölte a Nielsen piackutató cég.

A hagyományos élelmiszerüzletek száma 1400-zal, 19 935-re csökkent tavaly, nagyrészt a vásárlási szokások változása miatt. Leginkább az 50 négyzetméteres és annál kisebb üzletek száma csökkent, azokból 1100-zal kevesebbet regisztrált a Nielsen december végén, mint egy évvel korábban.

A piac változása a kiskereskedelmi forgalomban is tükröződik: míg a Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória kiskereskedelmi forgalma értékben átlagosan 6 százalékkal emelkedett 2008. április-2009. márciusban, az előző évhez képest, addig a szupermarket és a diszkont eladásai átlag felett bővültek. Ugyanakkor a független, hagyományos kis üzleteknél 8 százalék forgalom visszaesést regisztráltak.

A Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kategória adatai alapján megállapították, hogy 2008. május és 2009. áprilisa között a termékcsoport bolti eladása országosan 3 százalékkal, 300 milliárd forint közelébe emelkedett, az átlagot meghaladóan bővült azonban a drogéria (15 százalékkal), a szupermarket és a diszkont forgalma.

A 15 százalékot is meghaladó mértékben bővült egyebek között a papír zsebkendő, a konyhai törlőkendő, a toalett tisztító, a baba törlőkendő és a papír szalvéta piaca.

A forgalom növekedése összefügg a boltok számának bővülésével, a két nagy drogéria lánc közül a Drogerie Markt tavaly 26, idén május végéig tizennégy üzletet nyitott az országban. A Rossmann bolthálózata múlt évben egy, idén négy üzlettel gyarapodott.

A Nielsen által mért 60 háztartási vegyiáru és kozmetikum kiskereskedelmi forgalmából a drogéria csatorna piaci részesedése 25-ről 26 százalékra nőtt, egyik évről a másikra. De ennél is magasabb részesedése a pelenka, dezodor, sampon, fogkrém, szappan, hajfesték, borotvapenge, testápoló krém, arc- és szemránckrém eladásokban.

zöldhasú
Hirdetés