2009. június. 11. 10:45 MTI Utolsó frissítés: 2009. június. 11. 10:45 Gazdaság

Nielsen: a válság betett a ropinak és a töménynek

A Nielsen piackutató vállalat fogyasztói bizalmi indexe májusban 40 ponton állt, ami megegyezik az áprilisi szinttel, a márciusinál pedig 3 ponttal magasabb – közölte a cég.

A mutató a 18-59 éves lakosság véleményét összegzi a munkalehetőségekről, személyes anyagi helyzetről és vásárlási kedvről. Az index számításához a Nielsen munkatársai minden hónapban 800 embert kérdeznek meg személyesen. A minta több szempontból reprezentálja a 18-59 éves magyar lakosságot, egyebek közt nem, életkor, jövedelem és iskolai végzettség szerint – olvasható a közleményben.

A megkérdezettek 11 százaléka vélekedett úgy, hogy a mostani időszak – az árakat és a személyes anyagi helyzetet figyelembe véve – alkalmas a szükséges és kívánatos termékek megvásárlására. Ezzel szemben 40 százalék rossznak tartotta a jelen helyzetet vásárlás szempontjából, további 47 százalék pedig nem túl jónak.

Az elkövetkező tizenkét hónapban a válaszadók 7 százaléka szerint lesz jó a személyes anyagi helyzete, rosszal számol 46, nem túl jóval pedig 44 százalék. Ugyanerre az időszakra a munkalehetőségeket mindössze 4 százalék ítélte jónak. Rossznak vélte a kilátásokat 62, nem túl jónak pedig 33 százalék.

A 40 pontos májusi fogyasztói bizalmi indexet jelentősen meghaladja a diplomások 62 pontos átlaga, s szintén magas, 59 pont a havi nettó 100 ezer forintnál nagyobb, egy főre jutó nettó jövedelemmel rendelkező háztartásban élők mutatója. A havi 30 ezer forintnál kisebb, egy főre jutó nettó jövedelemmel rendelkező háztartásban élőknél az index 23 ponton állt májusban.

A Nielsen azt is felméri havonta, hogy az emberek mely napi fogyasztási cikkekből vesznek kevesebbet, mint három hónappal korábban. A májusi megkérdezés során a válaszadók legnagyobb, egyharmad körüli része a csokoládét, tömény szeszes italt és sós rágcsálnivalót említette ebben a vonatkozásban. Az emberek legkevésbé sampon, mosószer, tisztítószer, tusfürdő és ásványvíz vásárlásaikat fogják vissza, ezekből a termékekből ugyanis a válaszadók csupán 10-16 százaléka vásárol kevesebbet most, mint három hónappal ezelőtt – olvasható a Nielsen közleményében.

zöldhasú
Hirdetés