A magyar gazdaságot már 80 éve is rombolta a politikai elit
Stabilizáció, nemzetközi segítség, gazdasági egyensúlyhiány, növekvő adósságszolgálati terhek, bizalomhiány, valutastabilitás – ismerősen csengő, mostanában gyakran hallott fogalmak. E kulcsszavak ugyanúgy jellemezték Magyarország helyzetét az 1929-33-as nagy gazdasági világválság idején is. Ráadásul az akkori magyar pénzügyi és politikai vezetés mentalitásában is felfedezhető némi hasonlóság a maihoz. Ennyire ne változtunk volna?
A harmincas években szükségessé vált magyar pénzügyi stabilizációhoz súlyos külső egyensúlyhiány, az állami vállalatok magas adósságállománya, a kormány mértéktelen költekezése, a vármegyék és városok túlzott külföldi kölcsönfelvételei vezettek (amelyet a kormány nem akadályozott meg). Az a mentalitás is ismerősen hathat, hogy a Bethlen-kormány a külföldi hitelezői előtt is eltitkolta a költségvetési deficit tényét, és az 1930 novemberében beruházásokra felvett 3 millió font sterling kölcsönt a hiányzó bevételek pótlására fordította. Többek között ez volt az oka, hogy mindenáron el akarta kerülni az ország nemzetközi felügyelet alá vonását. Ennyire nem változtunk volna az 1930-as évek óta?
Mi történt akkoriban?
Az első világháborút lezáró trianoni békeszerződés előírta, hogy a szerződés aláírását követő napon meg kell kezdeni az Osztrák-Magyar Bank felszámolását. Ennek következtében Magyarország az egykori Monarchia közös pénz- és tőkepiacából kiszakadt. A békeszerződések alapján kialakított kisállamok létrejöttük első éveiben súlyos hiperinfláción mentek át. 1922 nyarára Magyarország gazdasága olyan állapotba került, hogy elengedhetetlenné vált a szanálás, amelyhez a Népszövetség segítségére volt szükség. A pénzügyi rekonstrukciót a Nemzetek Szövetsége által megszervezett külföldi kölcsön segítségével hajtották végre, de ehhez a stabilizációs politika szigorú végrehajtásának ellenőrzésére és a helyszínre küldött ellenőrök jelenléte társult - természetesen. A stabilizáció alapelvei a költségvetés egyensúlyának helyreállítása, a fedezetlen pénzkibocsátás megszüntetése, valamint a kormánytól független, aranykészlettel rendelkező jegybank felállítása voltak. Ennek folyamán hozták létre 1924-ben a Magyar Nemzeti Bankot is, amelynek elnöke Popovics Sándor lett, aki egykor az Osztrák-Magyar Bank kormányzója volt.
A pénzügyi stabilizáció az újonnan létrehozott jegybank legfőbb feladatává a pénz értékének állandósága felett való őrködést tette. A húszas évek második felében beindult a gazdasági növekedés Magyarországon kiegyensúlyozott költségvetés és értékálló, aranyparitáson tartott nemzeti valuta mellett, de a pénzügyi stabilitás csak néhány évig tartott. 1930-ra a magyar államháztartás ismét deficites lett, a központi bank pedig elveszítette devizakészleteit és a fizetésképtelenség határára sodródott.
Popovics Sándor, az MNB első elnöke. Az aranystandard szigorú híve © www.penzportal.hu |
A húszas évek második felében több bécsi nagybank is csődbe ment. 1931 májusában a Credit-Anstalt (CA) összeomlása általános bizalmi válságot okozott. Bár az osztrák kormány és a jegybank nyilatkozatai a valuta értékének mindenáron való megőrzését ígérték, a pénzforgalom és a költségvetési hiány gyors növekedése felerősítették a lakosság inflációs félelmeit. A CA összeomlása pánikjelenségeket idézett elő Budapesten is: megkezdődött a külföldi tőke kivonulása és a külföldön elhelyezett magyar címletek hazaözönlése. Ezek a jelenségek a magyar pénzpiacon is erős nyugtalanságot és nagy devizakeresletet váltottak ki. A magyar gazdasági helyzetet emellett súlyosbította az újabb mezőgazdasági árzuhanás is, amely drámai mértékű cserearányromlást idézett elő, nehéz helyzetbe hozva ezzel a magyar exportot.
1931 májusában megrendült a bizalom a Magyar Általános Hitelbank iránt. Májustól október végéig összesen 102 millió pengőt vontak ki a bankból, amit a pénzintézet csak az MNB végső hitelezői közreműködésével tudott fedezni. A bank likviditási problémáihoz nemcsak az ellene megindított run (betétkivonás), hanem a kormány és az állami vállalatok nagy összegű tartozásai is hozzájárultak. Utóbbi 1932 nyarán már 140 millió pengőre rúgott.
A válság hatására a magyar jegybank tartalékai kritikus szintre süllyedtek. A fent említett események május 1-től június közepéig 200 millió pengővel csökkentették az MNB érc- és devizatartalékait. A hiány áthidalására a bank a Nemzetközi Fizetések Bankjától (BIS) 21 millió dollárt és 1 millió fontot, a Reichsbanktól 5 millió dollárt vett fel a likviditási pozíciók tartása érdekében. A hatalmas pénzügyi áldozat azonban hiábavalónak bizonyult. A német bankzárlatot követően a magyar kormány kényszerintézkedéseket léptetett életbe: háromnapos bankzárlatot rendelt el, korlátozta a betétek kivételét, és aranypengő rendeletet hozott az infláció veszélye ellen. Alig hatévi szabad devizagazdaság után újra a kötött devizarendszerre tért át az ország, s az év végén fel kellett függeszteni a külföldi hitelek törlesztését is.
Magyarország végül – Ausztriával szinte egy időben – 1931 őszén kért segítséget a nemzetközi pénzügyi szervezetektől. A Népszövetség szigorú takarékossági program megvalósítását, a kormányzati kiadások csökkentését, és az infláció kiküszöbölését javasolta a kormánynak. Magyarország pénzügyei újra külföldi ellenőrzés alá kerültek.
Magyarország – mint ahogy a 30-as években valamennyi aranyvalutájú ország – 1931 nyarán súlyos dilemma elé került: választani kellett a külső monetáris stabilitás, a valuta aranyparitásának megőrzése, illetve az aranyalapról való letérés, a valuta leértékelése között. Az első restriktív monetáris és költségvetési politikát követelt: a jegybanki kamatok emelését, a hitelkínálat szűkítését, a költségvetési kiadások csökkentését és a bevételek növelését, vagyis olyan eszközök alkalmazását, amelyek tovább nehezítették a válsággal küszködő gazdaság helyzetét, és növelték a munkanélküliséget.
Az aranyalap elhagyásával viszont szakítani kellett azzal a húszas években követett legfőbb pénzügyi elvvel, amely az aranyban látta a pénz elértéktelenedésének legfőbb akadályát, a gazdasági prosperitás biztosítékát. A valuta leértékelése ugyanakkor felmentette a jegybankokat és a kormányokat az aranystandard rendszer szabályainak szigorú betartása alól is. Lehetővé tette a hitelkínálat bővítését, a költségvetési deficitet, vagyis támogatni lehetett a fizetési nehézségekbe jutott bankokat és megrendeléseket lehetett adni a hazai vállalkozásoknak.
Magyarország változatlanul ragaszkodott a stabilizáció során lefektetett pénzügy-politikai alapelvekhez. Vagyis, hogy szigorúan óvja a költségvetés egyensúlyát, valamint a pénz külső és belső vásárlóerejét, akár a pénzteremtés erős korlátozása árán is. A jegybank tehát fenntartott egy hivatalos valutaárfolyamot, annak ellenére is, hogy a külföldi jegyzések már a magyar valuta elértéktelenedését mutatták.
Látva a stabilizációs alapelvek káros hatását, a válság kitörését követően számos kül- és belföldi szakértő már enyhe inflációt javasolt volna válságenyhítő eszközként, a válasz azonban Budapesten mereven elutasító volt. Magyarország továbbra is ragaszkodott a stabil árfolyamhoz és az időközben funkciótlanná vált nemzetközi aranydeviza standardhoz.
Az aranyban látták a pénz elértéktelenedésének legfőbb akadályát és a gazdasági prosperitás biztosítékát |
A régi elvekhez való ragaszkodás persze nem volt alaptalan: Magyarország korábban súlyos infláción ment át, ezért az ország pénzügyi kormányzata a leértékelést és az aranyalap elhagyását veszélyes és felelőtlen lépésnek tartotta. Ennek ára pedig a kötött devizagazdálkodás bevezetése, vagyis a valuta konvertibilitásának feláldozása volt.
A központosított devizagazdálkodás azonban nem bizonyult kellően hatékonynak. A jegybank nem volt képes a külföldi fizetési forgalom ellenőrzésére. A kontrollt kikerülő devizák jelentős része a budapesti kávéházakban működő zugpiacon került forgalomba, amelynek jegyzései jelentősen eltértek a hivatalos árfolyamtól. A fiktív árfolyam mesterséges fenntartása viszont súlyos hátrányt jelentett az exportágazatok számára és megnehezítette a válság leküzdését.
Imrédy Béla. A válságkezelő © Wikipedia |
Ennek a merev hozzáállásnak az eredményeképpen 1935 nyarára magyar valutáris helyzet ismét kritikussá vált, a konvertibilis valutaszükségletnek mindössze a felét tudta a jegybank kielégíteni. 1934 eleje óta a feketepiaci árfolyamok 25 százalékkal emelkedtek. A klíringrendszer rosszul működött, Németország kivételével minden viszonylatban behozatali többlet alakult ki, kiegyenlítetlen magyar adósságok halmozódtak fel. 1934 végén mindössze 2,4 millió pengő szabadon átváltható devizával rendelkezett a jegybank.
Némi változás 1935 elején következett csak be, amikor Imrédy Béla vette át a Magyar Nemzeti Bank vezetését. Az új elnök első céljai között szerepelt a konvertibilis valutabevétel növelése és a felárrendszer megreformálása. Az Imrédy által életbe léptetett változtatások eredményeként 1935 végére több mint 20 millió pengőre nőtt a bank arany és konvertibilis deviza készlete. Bár 1935 végén a felárrendszer megreformálásával a pengő árfolyamát közelítették a piaci értékéhez, valójában ekkor sem került sor egységes valutaárfolyam kialakítására.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.